هند، قطب طراحی خودرو در دنیا می‌شود

گروه خودرو- سال‌ها بود که دیلیپ چهابریا، شناخته شده‌ترین طراح خودرو در هند از انجام آنچه عاشق‌اش بود، لذت می‌برد. او به سفارش ثروتمندان هندی برای آنان خودرو طراحی می‌کرد و خودروهای گران‌قیمت آنان را مطابق سلیقه‌اش تغییرشکل می‌داد. او یک‌بار خودروی پنج‌دری را با ایجاد تغییرات اساسی در اتاق به خودرویی دو در تبدیل کرد و با این قسم خلاقیت‌ها برای خودرو شرکت‌اش شهرت قابل‌توجهی پیدا کرده بود.

اوایل سال ۲۰۰۳ میلادی بود که چهابریا با کار بر روی پورسه طراحی آستین مارتین AMV۸ به چهره‌ای خبرساز در مطبوعات هند تبدیل شد. این طراحی ۵۲ساله هندی همچنین پیش از این با تیم‌های طراحی جنرال‌موتورز برای خلق نمونه اولیه شورولت بیت، خودرویی کوچک که در نمایشگاه اخیر خودرو نیویورک از آن پرده‌برداری شد، همکاری داشته است. او گویی که تمامی این افتخارات برای تکمیل پشتوانه افتخارات روی کامل نیست به تازگی اعلام کرده قصد دارد اقدام به تاسیس اولین مدرسه طراحی خودرو در هند کند. کالج مطالعات خودرو در پیون، واقع در ۱۰۰کیلومتری جنوب‌شرقی بمبئی که قرار است در ماه اوت سال‌جاری احداث شده و پس از تحصیل دوساله دانشجویان در آن به کسب مدرک پایه طراحی، کارشناسی حمل و نقل و مهندسی قوای‌محرکه نایل ‌آیند. این موسسه با حمایت وزارت آموزش‌عالی هند دایر شده و هرساله ۱۵۰۰تن از علاقه‌مندان به صنعت خودرو را جذب کرده و با اخذ شهره‌ای بین ۴۶۵۰ تا ۷۰۰۰۰دلار در سال با توجه به وضعیت دانشجو آموزش‌های ضروری را برای آنان فراهم می‌آورد.

صنعت پژو در هند

دولت با توجه به تقاضای بالقوه بسیار بالا برای خودرو در این کشور و پتانسیلی که برای رشد صنعت خودرو در این کشور وجود دارد از گسترش مجموعه‌های مرتبط با صنعت خودرو حمایت می‌کند.

با توجه به این سیاست هند در آینده به طراحان زیادی در صنعت خودروی خود نیازمند خواهد بود. روند ظرفیت‌سازی در این صنعت طی سال‌های اخیر سرعت بیشتری به خود گرفته که شرکت‌های داخلی و خارجی به یک اندازه در آن به ایفای نقش می‌پردازند. صنعت خودرو در هند صنعتی محبوب است و جوانان هندی علاقه زیادی به فعالیت در چارچوب این صنعت نشان می‌دهند. دورنمای این شغل برای طراحی خودروی هندی توانمند این روز‌ها روشن به نظر می‌رسد. طی هجده ماه گذشته پنج شرکت جنرال موتورز، هیوندای، نیسان، هوندا و فیات از برنامه‌های خود برای سرمایه‌گذاری‌هایی به حجم ۵/۱میلیارد دلار در هند خبر داده‌اند. در‌حال‌حاضر صنعت خودروی هند مشتمل بر تولیدات خودروسازهای وطنی و جوئینت ونچرهای داخلی و خارجی چیزی در حدود ۴/۱میلیون دستگاه انواع خودرو تولید می‌کند. گمان می‌رود این تعداد تا سال ۲۰۰۸ میلادی به دو برابر افزایش پیدا کند که در صورت تحقق این هدف ظرفیت تولید خودرو در هند از انگلیس و کانادا فراتر خواهد رفت. چهابریا رایزنی با موسسات معتبر بین‌المللی فعال در حوزه طراحی خودرو را آغاز کرده تا برای مدرسه طراحی خود اعتبار بین‌المللی کسب کند. این موسسه آموزش خود را با کسب تجربیات عملی در شرکت‌های طراحی در کشورهای خارجی تلفیق می‌کند و به عنوان نمونه اعزام دانشجویان این موسسه بر استودیو طراحی Europro در رم در برنامه آموزش آن پیش‌بینی شده است. به گمان چهابریا، ایجاد این موسسه آموزشی سنگ‌بنایی برای تقویت صنعت خودروسازی هند در آینده خواهد بود. او می‌گوید: تامین نیروی انسانی در حوزه طراحی خودرو یکی از نیاز‌های پایه آینده در هند است. او می‌گوید: من هیچ‌گاه فرصت و توان حضور در چنین مدرسه‌ای را نداشتم.

چهابریا که پس از فارغ‌التحصیلی از مرکز هنر‌های تجسمی در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در پاسادنا جذب جنرال‌موتورز شده بود از همان آغاز فعالیت‌های شغلی خود رغبت زیادی به انحصاری کردن طرح‌های خود داشت.

او را برای مدت بیست سال به طراحی دستگیر درها و قالپاق‌ چرخ‌ها گماردند تا عاقبت اجازه یافت در طراحی خودروها مشارکت کند. او با اشاره به بالا گرفتن بست طراحی ایده خودروها، این روند را نمادی از بهترین شدن شرایط برای طراحان نوظهور خودرو می‌داند.

دولت هند امید دارد مدرسه طراحی چهابریا با اتکا به توانمندی‌های او بتواند به شکوفایی استعداد هندی‌ها در بخش طراحی خودرو کمک کند و این صنعت را به صنعتی پویا و درآمدساز برای هند تبدیل کند.