کمبود قطعه مشکل جدید در تولید تندر- 90

مژگان میرزایی- شایعه کمبود قطعات خودروی تندر-۹۰ و عدم تامین قطعات آن از سوی شرکت رنو این شائبه را به وجود آورده که بار دیگر تولید این خودرو پردردسر با مشکلاتی مواجه شده، که این امر، شروع تحویل آن در خردادماه سال جاری را باز هم در هاله‌ای از ابهام قرار داده است. برخی از مسوولان خبر کمبود قطعه خودروی ال-۹۰ را تکذیب می‌کنند این درحالی است که مدیران خودروساز کشور عدم تامین قطعه از سوی شرکت رنو را تایید کرده و علت آن را اشتباه محاسباتی شرکت رنو برای تامین و تولید قطعه تندر -۹۰ ذکر می‌کنند.

پیش از این روند تولید خودروی تندر- ۹۰ بارها به دلیل برخی ایرادات در متن قرارداد با تاخیر مواجه بود اما پس از برطرف شدن ایرادهای قرارداد و اجرای اصلاحیه، این بار عدم پایبندی به تعهدات مندرج در قرارداد مبتنی‌بر تحویل قطعات فول CKD توسط شرکت رنو پارس، موجب تاخیر در تولید و تامین قطعات این خودرو شده است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران موجب شده است که شرکت رنو در تامین قطعات خودروی ال - ۹۰ کوتاهی کند. حال این مساله مطرح می‌شود که با به وجود آمدن کمبود قطعه برای تولید خودروی تندر- ۹۰ آیا خودروسازان می‌توانند به وعده‌های خود مبنی‌بر عرضه این خودرو در خردادماه عمل کنند؟ حال تکلیف متقاضیانی که در روزهای پایانی سال ۸۵ اقدام به پیش‌خرید خودروی تندر -۹۰ کرده‌اند چه می‌شود؟

منوچهر منطقی مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو دوشنبه گذشته پس از تایید خبر کمبود قطعه جهت تولید خودروی تندر -۹۰ عنوان کرد که شرکت رنو پارس متعهد شده که مشکل تامین قطعه تندر ۹۰ را به زودی برطرف کند تا خودروسازان بتوانند به تعهدات خود مبنی‌بر تولید به موقع این خودرو عمل کنند. وی اظهارنظر کرده که اشتباه محاسباتی شرکت رنو موجب شده است که این شرکت نتواند این حجم از قطعات را مدیریت کند و در نتیجه آماده‌سازی حجم بسیار قطعه با کیفیت مورد نظر در موعد مقرر

محقق نشود. پس از تایید خودروسازان در خصوص کمبود قطعه‌ خودروی تندر ۹۰ محسن شاطرزاده معاون اقتصادی وزارت صنایع خبر کمبود قطعه خودروی تندر- ۹۰ را تکذیب کرده و تاخیر در اجرای پروژه‌ها را طبیعی دانسته است.

اینکه تاخیر در اجرای پروژه‌ها با گذشت چه مدت زمانی طبیعی به نظر می‌رسد جای سوال دارد؟ قرارداد خودروی تندر- ۹۰ در سال ۲۰۰۴ منعقد شد و از آن زمان تاکنون ۳ سال می‌گذرد و در هر دوره‌ای قرارداد و تولید این خودرو با مشکلی روبه‌رو و تولید آن با تاخیر مواجه شده است و حال که تولید این خودرو به مرحله‌ای نهایی رسید و حتی پیش فروش آن نیز انجام شده است عنوان می‌شود که تاخیر در پروژه‌ها طبیعی است.

مشکلات خودروی تندر ۹۰ را ما را بر آن داشت با برخی از مسوولان صنعت خودروی کشور گفت‌وگویی داشته باشیم، داوود میرخانی رشتی دبیر سابق انجمن خودروسازان در خصوص مشکل کمبود قطعه در تولید خودروی ال-۹۰ می‌گوید: از چندی پیش شرکت رنو پارس تمایل چندانی به ارائه همکاری با شرکت‌های خودروسازی نشان نمی‌دهد و از تحویل به موقع قطعات فول CKD امتناع می‌کند و در صورتی که این شرکت حاضر به امضای قرارداد تحویل قطعات فول CKD نشود تولید این خودرو نیز با مشکل مواجه خواهد شد.ساسان قربانی، عضو انجمن قطعه‌سازان نیز در خصوص مشکلات به وجود آمده در تولید خودروی تندر-۹۰ می‌گوید: شرکت رنو براساس برنامه‌ای که به ما اعلام کرده در حال دریافت قطعه از قطعه‌سازان است. و قطعه‌سازان در حال طی کردن مرحله شروع تولید هستند.

وی در خصوص دلایل کمبود تولید عنوان کرد: به دلیل اینکه تولید به صورت پلکانی صورت می‌گیرد در حال حاضر با کمبود قطعه روبه‌رو هستیم و به صورت مرحله‌ای تیراژ تولید هم افزایش خواهد یافت.قربانی در رابطه با تاثیر تحریم بر روی صنعت خودروسازی می‌گوید: خودروسازان هم مانند سایر بخش‌ها با مشکل مواجه خواهند شد اما در مورد خودروهایی که ساخت داخل بالایی دارند مشکل چندانی به وجود نخواهد آمد و خودروسازان می‌توانند دوام بیاورند اما سایر خودروها و به خصوص خودروسازان بخش‌خصوصی مانند کرمان‌خودرو و زاگرس‌خودرو در آینده با مشکلاتی مواجه خواهند شد.

بهنام خلج، مدیر کیفیت شرکت پارس‌خودرو نیز در خصوص اینکه آیا در تولید خودروی ال-۹۰ مشکلی به وجود آمده است یا خیر می‌گوید: به هنگام راه‌اندازی پروژه مشکلاتی به وجود می‌آید که در تولید هم تاثیرگذار خواهد بود اما مشکلات مقطعی و زودگذر است و این امر تنها مربوط به تندر ۹۰ نخواهد بود و شامل همه محصولات می‌شود.وی در ادامه افزود: اگر قطعه‌سازان داخلی نتوانند تامین قطعه‌کنند شرکت رنو قطعه مورد نیاز را به صورت CKD از کشور رومانی وارد خواهد کرد. خلج در خصوص اینکه تولید تندر ۹۰ در چه مرحله‌ای قرار دارد عنوان کرد: پایان سال ۸۵ تاییدیه تولید را دریافت و بعد از تعطیلات نیز تولید خودروی تندر ۹۰ آغاز شد و قطعا در موعد مقرر خودروی تندر ۹۰ وارد بازار خواهد شد.