گروه خودرو- مصوبه سال گذشته هیات نمایندگان رییس‌جمهور در خصوص ممنوعیت تولید خودورهای صرفا بنزین سوز به منظور بالا بردن دیسیپلین اجرایی آن، به زودی راهی هیات دولت می‌شود. یک منبع آگاه در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با بیان این مطلب گفت: ممنوعیت تولید خودروهای بنزین سوز در سال جاری قطعی است و تنها به این دلیل مصوبه آن به هیات دولت می‌رود که پشتوانه اجرایی محکمی پیدا کند.

سید رضا فاطمی،‌ مجری طرح نوسازی خودروهای فرسوده نیز در این رابطه به خبرنگار ما گفت: بر اساس آمار اعلام شده از سوی دو شرکت بزرگ خودروساز کشور، ایران‌خودرو قرار است تا پایان سال جاری ۵۸۰هزار دستگاه خودرو در کشور تولید کند که ۳۷۰هزار دستگاه از آن خودروها دوگانه‌سوز و ۲۱۰هزار دستگاه باقیمانده به صورت بنزین سوز تولید خواهد شد که این تعداد خودرو بنزین سوز طی سه ماه اول امسال به فروش خواهد رسید تا از اول تیر ماه برنامه تولید خودورهای گاز سوز اجرایی شود.

به گفته فاطمی در شرکت سایپا نیز زمینه تولید حدود ۳۰۰هزار دستگاه خودرو دوگانه‌سوز نیز فراهم شده و این شرکت همانند ایران‌خودرو تا ابتدای تابستان خودروهای صرفا بنزین سوز را به فروش می‌رساند.

اما با جدی شدن بحث کاهش مصرف بنزین به نظر می‌رسد این تصمیم دولت حرکتی برای مقابله با بحران احتمالی بنزین باشد چرا که کشور نفت‌خیز ایران به شدت به واردات بنزین وابسته است.

به همین دلیل دولت به سرعت تصمیم به بومی سازی صنعت دوگانه سوز کردن خودروها گرفته که در این خصوص نیز تا کنون اقدامات بسیار گسترده‌ای صورت گرفته است.

از سوی دیگر مشکل تامین مخزن و کیت مورد نیاز خودروهای گاز سوز همچنان به قوت خود باقی است و کارخانه‌های داخلی همچنان با کمبود مخزن مواجه و از لحاظ مخزن نیز به واردات وابسته‌اند.

بنابراین می‌توان این موضوع را گفت که در صورت هر گونه مشکل در خصوص واردات بنزین و یا مخزن تا خودکفا شدن در ساخت مخزن گاز خودروها مشکلات عدیده‌ای خواهیم داشت.

این موضوع برای دولت نیز محرز شده به همین دلیل بحث تولید خودروهای گازسوز به منظور رهایی از وابستگی به بنزین به طوری جدی و بی سابقه در دولت نهم پیگیری می‌شود.