نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن گفت: روز گذشته کمیسیون صنایع به ادامه بررسی خود از گزارش تحقیق و تفحص از صنعت خودرو پرداخت. سیدمحمود ابطحی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در خصوص دستور کار نشست عصر دیروز کمیسیون صنایع و معادن خاطرنشان کرد: گزارش کمیته تحقیق و تفحص از صنعت خودرو روز گذشته در کمیسیون صنایع و معادن بررسی شد.

وی اظهار داشت: قرار شد در جلسات بعدی نظرات اعضای کمیسیون در این رابطه جمع‌بندی شده و گزارش برای قرائت در صحن علنی مجلس ارائه شود.

ابطحی پاسخ داد: تصویب گزارش تحقیق و تفحص از صنعت خودرو در مجلس ششم آنقدر طول کشید که به روزهای پایانی مجلس رسید، در حقیقت بسیاری از محورهای آن در صحن علنی این مجلس قرائت نشد و مجلس ششم نتوانست تصمیمی‌در این رابطه اخذ کند.

وی گفت: معتقد نیستم که گزارش مجلس هفتم کاملا مشابه گزارش تحقیق و تفحص صنعت خودرو در مجلس قبل باشد بلکه این گزارش دقیق تر و پرمحتواتر بوده و به ابعاد مختلف صنعت خودرو اعم از میزان انطباق عملکرد با استراتژی صنعت خودرو، میزان انحرافات از این استراتژی، میزان و کیفیت خدمات پس از فروش، رشد کمی‌و کیفی تولید خودرو، پرداخت حقوق و دستمزدها، لیزینگ و نحوه تامین منابع مالی خودروسازان، قراردادها، خرید قطعات داخل و کیفیت این قطعات، چگونگی ارتباط خودروسازان داخلی و خارجی، خودکفایی این صنعت و داستان مهم تولید خودرو ملی پرداخته شده است.

ابطحی تاکید کرد: گزارش تهیه شده گزارش بسیار متقن، دقیق و مفید است و اعضای کمیسیون تلاش کرده اند عملکردهای ضعیف را مورد توجه قرار داده و نکات مثبت صنعت خودروسازی را نیز ببینند.

وی گفت: از اینجا به بعد دیگر وظیفه کمیسیون و مجلس است که مطالب را پیگیری کنند ضمن این که آیین نامه مجلس روالی که باید هر تحقیق و تفحص مجلس طی کند را روشن کرده است.

ابطحی تصریح کرد: اعتقاد دارم ضمن اینکه نباید از تخلفات بگذریم و باید با تخلفات برخورد شود نباید شکل برخوردها به گونه‌ای باشد که صنعت خودرو که از صنایع اشتغالزایی کشور است مورد بی‌اعتنایی و کم لطفی قرار گیرد. وی گفت: ‌این گزارش باید به رفع ضعف‌ها و تقویت نقاط قوت منجر شود.