چوب حراج به کرایسلر

گروه خودرو-کرک گرگوریان، میلیاردر ارمنی‌تبار آمریکا روز پنج‌شنبه با پیشنهاد پرداخت ۵/۴میلیارد دلار وجه نقد و قبول تعهدات مالی کرایسلر برای تملک این شرکت رنگ و بویی تازه به جنگی داد که بر سر آینده سومین خودروساز بزرگ آمریکای شمالی در گرفته است. شرکت تراسیندا متعلق به گرگوریان که ۱۲سال قبل پیشنهادی ۵/۲۲میلیارد دلاری برای خرید تمامی سهام کرایسلر را مطرح کرده بود، روز پنج‌شنبه اعلام کرد، آماده است تا سهام زیر مجموعه زیان‌ده دایملر کرایسلر را خریداری کند، بخشی از سهام این شرکت را پس از تملک آن به اتحادیه کارگران کرایسلر واگذار کند و به عنوان شریکی صبور منتظر به ثمر رسیدن برنامه نوسازی ساختار این شرکت و به سوددهی مجدد رسیدن آن بنشیند.

پیشنهاد کرایسلر با آغاز بررسی پیشنهاد‌های واصله برای خرید کرایسلر از سوی هیات‌مدیره دایملرکرایسلر مقارن شد تا پیش از این گروه سرمایه‌گذاری بلک استون، موسسه مدیریت مالی سربرلی که هر دو موسسات سرمایه‌گذاری آمریکایی هستند و شرکت کانادایی ماگنا که شرکتی قطعه‌ساز است برای خرید سهام کرایسلر ابراز تمایل کرده بودند.

احتمال واگذاری سهام کرایسلر به تراسیندا دورنمای ادغام این شرکت در رنونیسان یا لااقل مشارکت دو طرف در زمینه طراحی و تولید خود را تقویت می‌کند چرا که گرگوریان بود که سال گذشته به عنوان یکی از سهامداران ارشد جنرال موتورز پیشنهاد ادغام رنو- نیسان و جنرال موتورز در یکدیگر را مطرح کرده بود، اما این طرح با مخالفت مدیران ارشد جنرال موتورز ناکام ماند.گفت‌وگوهایی که از سوی گرگوریان و جرومی یوری، دستیار ارشد گرگوریان ترتیب داده شده بود در میانه راه رها شد اما این یکی از مهم‌ترین اقداماتی بود که او در دوره‌ای که ۱۰درصد سهام جنرال موتورز در اختیارش بود، انجام داد. تراسیندا پس از آن سهام خود در جنرال موتورز را واگذار کرد و به تلاش‌های خود برای تغییر ساختار این شرکت پایان داد.

خطر ادغام کرایسلر و رنو- نیسان در یکدیگر اولین نکته‌ای بود که توجه جنرال‌موتورز را که تا پیش از این از کاندیدا‌های بالقوه خرید سهام کرایسلر معرفی می‌شد را جلب کرد. بازگشت جنرال موتورز به رقابت‌ها موجب خواهد شد ماگنا پیشنهاد خود را پس بگیرد چرا که این شرکت به طور طبیعی با مشتریان خود وارد کارزار‌های رقابتی نمی‌شود.

گرگوریان تا پیش از ادغام کرایسلر در دایملر و ایجاد شرکت دایملر کرایسلر از سهامداران عمده این شرکت بود و در سال ۱۹۹۸ تلاش زیادی برای واگذاری تمامی سهام این شرکت به طرف آلمانی انجام داد. اگرچه تلاش‌های او به ثمر نرسید، اما پیروزی دایملر بنز در پرونده‌ای که او گشوده بود ۳۰۰میلیون دلار خرج روی دست دایملر کرایسلر گذاشت.

حداقل تاثیری که پیشنهاد گرگوریان خواهد داشت تعیین قیمت پایه‌ای برای کرایسلر خواهد بود که چنانچه سایر رقبا اشتیاق بیشتری به اکتساب این شرکت داشته باشند باید قیمتی بالاتر برای به دست آوردنش بپردازند.یکی از مهم‌ترین نکاتی که ترانسیدا در درخواست خرید سهام کرایسلر به آن اشاره کرده آمادگی گرگوریان برای سرمایه‌گذاری بیشتر در کرایسلر است. سرمایه‌گذاری برای توسعه کرایسلر، تولید محصولات جدید در این شرکت و فراهم آوردن زمینه رقابت این شرکت با رقبای آسیایی در بازار آمریکا ضرورت دارد.تبدیل کرایسلر به شرکت پایدار و پیشرو به زمانی ۵ تا ۷ ساله نیازمند است. این بدان معنا خواهد بود که وقتی کرایسلر باری دیگر به شرکت پویا تبدیل می‌شود گرگوریان در میانه نهمین دهه زندگی خود خواهد بود.دایملر کرایسلر در ماه فوریه اعلام کرده بود در حال بررسی همه گزینه‌های موجود پیرامون آینده کرایسلر است و روز پنج‌شنبه درست مقارن با زمانی که دیتریچه، مدیرعمل گروه دایملر کرایسلر از تصمیم هیات‌مدیره این شرکت برای فروش سهام کرایسلر پرده برداشت جز پیشنهاد گرگوریان برای خرید سهام این شرکت منتشر شد.

روند فاصله گرفتن دایملر از کرایسلر پس از آن که کرایسلر اوایل سال‌جاری میلادی زیان عملیاتی خود در سال گذشته میلادی را ۵/۱میلیارد دلار اعلام کرد و طرحی را معرفی کرد که در آن دستیابی به سودی معادل ۵/۲درصد کل فروش تا پایان دهم جاری همزمان با اجرای برنامه نوسازی ساختار این شرکت تبیین شده است، آغاز شد.

فرانک استروتاچ، مدیرعامل ماگنا گفته این شرکت سعی خواهد کرد در مزایده فروش کرایسلر حضور فعالی داشته باشد چرا که ماگنا سهم قابل توجهی در تولید قطعات هر محصولی دارد که از خطوط تولید کرایسلر خارج می‌شوند.

گرگوریان کیست؟

گرگوریان ۸۹ساله بزرگ‌ترین سهامدار کرایسلر تا پیش از واگذاری سهام این شرکت به مرسدس‌بنز در برابر پرداخت ۴۰میلیارد دلار در سال ۱۹۹۸میلادی بود. او پیش از آن تلاش کرد همه سهام کرایسلر را خریداری کند اما در این راه موفق نشد.مجموع دارایی‌های گرگوریان از سوی مجله فوربس ۱۵میلیارد دلار برآورد شده است. او در سال ۱۹۱۷ در کالیفرنیا و از والدین ارمنی متولد شد. او کوچک‌ترین فرزند خانواده‌ای شش نفره بود که تحصیل را در دوره دبیرستان رها کرد و در سال‌های پایانی آغازین دهه ۴۰میلادی به استخدام نیروی هوایی کانادا درآمد و خلبان هواپیماهای باربری شد که در طول جنگ دوم جهانی محموله‌های نظامی را از کانادا به انگلیسی منتقل می‌کردند.

پس از جنگ گرگوریان با اخذ وام و سرمایه‌گذاری همه دارایی خود برای خرید هواپیماهای باربری مازاد نیروی هوایی کانادا آنها را برای انتقال قماربازاران حرفه‌ای از لس‌آنجلس به لاس‌وگاس تجهیز کرد. سال ۱۹۶۵بود که با شهرت رسیدن خطوط هوایی کوچک گرگوریان روزهای خوش برای او از راه رسیدند. او این مجموعه را در سال ۱۹۶۸ با دریافت ۱۰۰میلیون دلار به شرکت ترانس آمریکا واگذار کرد.

گرگوریان وارد بازار خرید و فروش سهام و مستغلات شد و بیشتر روی شرکت‌های هالیوودی سرمایه‌گذاری می‌کرد. در سال ۱۹۸۶ شرکت متروگلدن مایرت (MGM) را به کوترنر فروخت و چند ماه بعد آن را دوباره خریداری کرد. در سال ۱۹۹۰ دوباره MGM را فروخت اما درسال ۱۹۹۶ مجددا خرید تا آنکه مدتی این شرکت فیلم‌سازی را به بهای ۳میلیارد دلار به شرکت سونی واگذار کرد.تراسیندا نام خود را از ترسی و لیندا دو دختر گرگوریان به عاریت گرفته است.