عضو هیات اجرایی طرح جایگزینی خودروهای فرسوده گفت: برنامه دولت در سال ۸۶ جایگزینی ۵۰۰‌هزار دستگاه خودرو فرسوده است. مهدی دادشی زین‌الدین در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: برنامه جایگزینی خودروهای فرسوده در سال ۸۵ نسبت به سال‌های قبل را می‌توان تحولی در این زمینه ارزیابی کرد.

وی افزود: طی سال گذشته حدود ۱۵۰‌هزار دستگاه خودرو از رده خارج شد که ۱۲۰‌هزار دستگاه آن مربوط ۳ماه پایانی سال ۸۵ بود.

وی با بیان اینکه تعهدات سال ۸۵ جایگزینی ۲۵۰‌هزار دستگاه خودرو فرسوده بود و تا پایان سال مالی ۸۵ یعنی خردادماه باید این تعهدات عملی شود، گفت: الزامات تبصره ۱۳ سال ۸۵ برای جایگزینی خودرو‌های فرسوده با خودروهای دوگانه‌سوز محدودیت‌هایی را در بخش تولید خودروهای دوگانه‌سوز ایجاد کرد، با این وجود سال قبل شاهد تحول چشمگیری در تولید خودروهای دوگانه‌سوز در کشور بودیم. دادشی زین‌الدین یادآور شد: سال قبل حدود ۱۴۰‌هزار دستگاه خودرو دوگانه‌سوز تولید شد، این در حالی است که تولید خودروهای دوگانه‌سوز در سال ۸۴ از ۱۲‌هزار دستگاه فراتر نرفت. دادشی گفت: با تلاشی که خودروسازان برای تامین و واردات کیت و مخزن گاز مورد نیاز خودروهای دوگانه‌سوز به عمل آوردند امیدواریم امسال وضعیت تولید خودروهای دوگانه‌سوز بهبود یابد و در سال‌جاری قریب به اتفاق خودروها به صورت دوگانه‌سوز تولید شده دارای کیت و مخزن گاز نیز باشند. وی در پاسخ به این پرسش که آیا تعداد خودروهای فرسوده قابل جایگزینی در سال‌جاری مشخص شده است، گفت: در مصوبه مجلس شورای اسلامی رقمی پیش بینی نشده است، اما هدف دولت جایگزینی ۵۰۰‌هزار دستگاه خودرو فرسوده است.

وی با بیان اینکه دسترسی به این اهداف به یکباره امکان‌پذیر نیست، افزود: هنگامی که قیمت سوخت افزایش یابد انگیزه‌ای برای نگهداری خودرو فرسوده وجود نخواهد داشت. دادشی تعداد خودروهای فرسوده کشور در سال گذشته را یک‌میلیون و ۲۸۰‌هزار دستگاه ذکر کرد و افزود: برنامه سال قبل خروج ۲۵۰‌هزار دستگاه خودرو بود و امسال نیز تعداد دیگری از خودروها به سن فرسودگی (۲۵ سال) می‌رسند. وی ادامه داد: روند جایگزینی تا پایان سال ۸۹ به‌گونه‌ای خواهد بود که دو‌میلیون و ۲۵۰‌هزار دستگاه خودرو که به مرور به سن فرسودگی می‌رسند از رده خارج خواهند شد. وی در خصوص تدابیر اتخاذ شده برای رفع مشکلات مردم در جایگزینی خودروهای فرسوده که سال گذشته وجود داشت، خاطرنشان کرد: بخشی از مشکلات به دلیل تنوع محصول یکی از خودروسازان بود، قطعا با برنامه‌ریزی انجام شده سال جدید مشکلات برای تولید خودروهای دوگانه‌سوز ارزان قیمت کمتر خواهد بود. دادشی تولید خودرو پایه ‌گازسوز را با توجه به فراوانی منابع سوخت گازی فراوان تحولی در کشور دانست و افزود: هنگامی که خودرو، دارای موتور پایه ‌گازسوز شدند، راندمان بهتری را خواهند داشت.