حسینعلی امیری، معاون رییس قوه‌قضاییه و رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در بخشنامه‌ای دفاتر اسناد رسمی را مکلف کرد برای نقل و انتقال خودرو، کارت هوشمند سوخت را از فروشنده مطالبه و به خریدار تحویل دهند. به گزارش روابط عمومی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، در این بخشنامه آمده‌است: دفاتر اسناد رسمی هنگام نقل‌وانتقال خودروهای بنزینی و گازوئیلی، کارت هوشمند سوخت را به عنوان یکی از مدارک خودرو به خریدار تحویل و مشخصات آن را در سند تنظیمی قید کنند.

«امیری» این بخشنامه را در اجرای بند (ص) تبصره ۱۲قانون بودجه سال ۱۳۸۳و با توجه به مفاد ماده پنج قانون اصلاح ماده ۳ و جداول شماره چهار و هشت قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و متمم بودجه سال ۱۳۸۴کل کشور صادر کرده است.

بر اساس این مواد قانونی‌، از زمان لازم‌الاجرا شدن تحویل سوخت وسایط نقلیه موتوری بنزینی و گازوئیلی از طریق کارت‌هوشمند سوخت‌، دفاتر اسناد رسمی مکلفند در هنگام نقل و انتقال خودروهای مزبور، این کارت را به عنوان یکی از مدارک خودرو به خریدار تحویل و مشخصات آن، در سند تنظیمی اعم از قطعی، وکالت و هر نوع سند دیگری قید شود.

کارت‌هوشمند سوخت هنوز در جایگاه‌های سوخت‌گیری کشور الزامی نشده است، این کارت حاوی مشخصات هویتی خودرو از جمله شماره موتور، شاسی و بدنه است.