گروه خودرو-بدهی خودرو‌سازها به قطعه‌سازان در سال ۸۵ منجر به وجود آمدن مشکلات بسیاری در صنعت قطعه‌سازی کشور شد. به طوری که این مشکل موجب شد برخی از واحد‌های قطعه‌سازی تیراژ تولید خود را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهند. کاهش تیراژ تولید قطعه از سوی قطعه‌سازان در سال ۸۵ منجر به افزایش قیمت خودرو و کمبود برخی از خودروها در بازار و کاهش کیفیت برخی قطعات تولیدی توسط قطعه‌سازان شد.دولت به منظور کاهش مشکلات قطعه‌سازان و پرداخت بدهی معوقه آنها در سال گذشته قول اعطای وام ۱۳۰میلیارد تومانی با تسهیلات ۱۴درصد را داد. هرچند با پایان سال ۸۵ و شروع سال جدید هنوز خبری از اعطای وام به قطعه‌سازان نیست، اما در اولین روز کاری ایران‌خودرو، منوچهر منطقی، مدیرعامل ایران‌خودرو در جمع کارکنان و مدیران این شرکت خبر از پرداخت کلیه بدهی‌های معوقه این شرکت به قطعه‌سازان داد. با اعلام این خبر از سوی منطقی می‌توان گفت مشکلات مالی قطعه‌سازان تا حدودی برطرف شده، اما هنوز مشکل کمبود منابع مالی بر سرراه قطعه‌سازان باقی است.

ساسان قربانی، عضو انجمن قطعه‌سازان در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص میزان بدهی‌های خودروسازان به قطعه‌سازان می‌گوید: حجم بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده و شرکت ایران‌خودرو و ساپکو نیز که بیشترین بدهی را به قطعه‌سازان داشته‌اند بخش قابل‌توجهی از بدهی خود را پرداخت کرده‌اند. همچنین این دو شرکت در پی آنند که زمان پرداخت مطالبات قطعه‌سازان را به ۳۰ الی ۴۵ روز کاهش دهند.

وی ادامه داد: در صورتی که روند حرکت اقتصادی کشور مناسب باشد ممکن است این زمان به ۱۵ روز نیز کاهش پیدا کند.وی در خصوص میزان مطالبات شرکت سایپا نیز می‌گوید: روند پرداخت مطالبات شرکت سایپا در طول سال گذشته قابل قبول بود و قطعه‌سازان در این خصوص با شرکت سایپا مشکلی نداشتند.

همچنین رضا نجفی‌منش، دبیر انجمن قطعه‌سازان نیز در خصوص مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان به خبرنگار ما می‌گوید: شرکت ایران‌خودرو با اجرای سیاست‌های جدید توانست کلیه پرداخت‌های خود به بانک‌ها را به روز کند و این امر موجب شد که بتواند از بانک‌ها اعتبار بیشتری دریافت کند. این شرکت با دریافت اعتبار بیشتر از بانک‌ها توانست بدهی‌های معوقه خود به بانک‌ها را پرداخت کند.وی همچنین در خصوص وعده پرداخت وام به قطعه‌سازان می‌گوید: تاکنون هیچ اقدامی در خصوص اعطای تسهیلات به قطعه‌سازان صورت نگرفته و مشکلات قطعه‌سازان همچنان باقی است.