مهم‌ترین معیار خرید خودرو

بنابر تحقیقات اخیر، مردم عادی هنگام خرید خودرو بیش از هر چیز به افت قیمت خودرو در آینده توجه دارند. به گزارش موج، تحقیقات نشان می‌دهد مردم عادی هنگام خرید خودرو بر خلاف پول دارها و طبقه مرفه جامعه، قبل از زیبایی، قابلیت تعمیر و نگه داری و نوع سوخت، به افت قیمت خودرو در آینده توجه دارند.

بر اساس این گزارش، خودروهایی که عمر طولانی کرده و همچنان‌درصد قابل توجهی از قیمت هنگام خرید خود را در بازار حفظ می‌کنند، پرفروش‌ترین خودروهای جهان به شمار می‌آیند. طراحی زیبا، مصرف کم سوخت، موتور قوی و مناسب و چندین فاکتور دیگر وقتی در کنار هم جمع می‌شوند، توان خودرو در برابر کاهش قیمت به دلیل گذر زمان را افزایش داده و موجب محبوبیت خودرو در میان خریداران می‌شوند.

برای مثال سه محصول فورد، ون سری E، کرون ویکتوریا و مرکیوری گراند مارکیس، از لحاظ توان مقاومت در برابر کاهش قیمت به مرور زمان، جزو ۸ خودروی برتر جهان و جزو پر‌فروش‌ترین خودروهای جهان به شمار می‌آیند. گذشته از خریدارهای شخصی، صدها سازمان از این خودروها به عنوان خودروی سازمانی استفاده می‌کنند.

سال گذشته شرکت فورد موفق به فروش ۵۵‌هزار دستگاه گراند مارکیس و ۶۳‌هزار دستگاه کرون ویکتوریا و ۱۸۰‌هزار دستگاه ون سری E شد.

هر ۳ مدل قدیمی هستند و طی ۱۴ سال گذشته با تجدید طراحی نیز روبه‌رو نشده‌اند. کارشناسان طراحی دو مدل گراند مارکیس و کرون ویکتوریا را به‌کلی فرسوده و پایان یافته می‌دانند. موتور این خودروها به هنگام حرکت سر و صدای زیادی تولید کرده و مصرف سوخت آنها نیز به نسبت زیاد است، اما با این حال همچنان بازار خود را حفظ کرده‌اند.

محصولات فورد به دلیل استهلاک کم و توان بالا در برابر کاهش قیمت به مرور زمان، فروش مناسبی دارند و به عنوان محصول سازمانی ایده آل در ایالات متحده جا افتاده‌اند. سازمان تاکسی رانی، پلیس و سازمان‌های امنیتی، شبکه‌های تلویزیونی و ده‌ها ارگان دیگر محصولات فورد را به دلیل استهلاک ناچیز ترجیح می‌دهند.

پیکان نمونه مشابه محصولات فورد در ایران است که با وجود نواقص و ضعف‌های بی شمار در طراحی، سال‌ها بازار ایران را به تسخیر خود درآورده و در بسیاری از موارد موجب تحسین و رضایت مصرف‌کنندگان شده بود. کاراوان دوژ، دیگر محصول فورد است که علی رقم ضعف‌های زیاد طراحی در سازمان‌های کوچک و محلی ایالات متحده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جیم کین سخنگوی شرکت فورد می‌گوید : کرون ویک و ون سری E به دلیل استهلاک بسیار کم و قیمت مناسب در بازار خودروهای کارکرده، در میان خریداران عادی و سازمان‌های دولتی و خصوصی، همچنان طرفداران بسیار زیادی دارند. اما قیمت مناسب خودرو در بازار خودروهای کارکرده تنها دلیل پرفروش بودن محصولات ما نیست. استهلاک ناچیز بدنه و موتور، ارائه سرویس و تعمیر ارزان و بلند مدت از سوی فورد و توان بالای خودرو در طی مسافت‌های طولانی از جمله نقاط قوت و مزیت‌های محصولات فورد هستند.

ون سری E نیز که بازار ون‌های سازمانی ایالات متحده مانند آمبولانس و خودروی نجات را به خود اختصاص داده است، نسبت به سایر ون‌های جهان امتیاز خاصی دارد و آن قابلیت فوق‌العاده‌این محصول در همسازی با نیاز مصرف‌کننده و ارتقاع‌پذیری آن از یک خودروی حمل زندانی به یک آمبولانس مجهز است.

بنابر بر تحقیقات سازمان کیلی، سازمان نقد و بررسی نیازهای خریداران و گزارش‌های بازار خرید و فروش خودرو در ایلات متحده، بیشتر خودروها پس از ۵ سال تنها به ۳۵‌درصد قیمت خرید خود معامله می‌شوند، یعنی اگر خودروی نویی در ایالات متحده ۲۰‌هزار دلار خریداری شود ۵ سال بعد در بازار خودروهای کارکرده در حدود ۷‌هزار دلار معامله خواهد شد. اما خودروهای برتر که از استهلاک ناچیزی برخوردارند، پس از گذشت ۵ سال، ۵۰‌درصد قیمت اولیه خود را حفظ می‌کنند. نمونه بارز این خودروها، مینی‌کوپر است که اگر امروز بخواهید مینی‌کوپر سال ۲۰۰۲ را خریداری نمایید باید بیش از ۵۰‌درصد قیمت اولیه آن را به مالک خودرو بپردازید. این امتیاز مینی‌کوپر منحصر به فرد بوده و مینی‌کوپر را در ردیف محبوب ترین خودروهای ایالات متحده قرار داده است. کرون و یک فورد بر خلاف استهلاک ناچیز، پس از ۵ سال تنها ۲۲‌درصد قیمت اولیه را حفظ می‌کند و این ممکن است فروش این محصول در آینده را با مشکل اساسی روبه‌رو کند.

سازمان تحقیقاتی کیلی به خریداران توصیه می‌کند، اگر ممکن است در آینده به پول حاصل از فروش خودروی خود نیاز داشته باشند و یا اینکه خودروی آنها بخشی از سرمایه آنها را تشکیل می‌دهد، قبل از هر چیز به استهلاک قیمتی خودرو توجه کنند. به‌این منظور گذشته از طراحی جذاب بدنه و زیبایی و توان بالای موتور و هزینه کم نگه داری و مصرف مناسب سوخت خودرو، خریداران باید رنگ‌های همه پسند و همیشه به روزی همچون مشکی، سفید و نقره‌ای را انتخاب کنند.

رنگ‌های ناملایم و غیرمعمول همچون ارغوانی، نارنجی و بنفش شما را هنگام فروش خودروی کارکرده خود با مشکل روبه‌رو می‌کند. تجهیزات کمکی خودرو مانند ترمز ABS، رینگ‌های اسپورت و بخصوص رینگ‌های استیل، سی دی پلیر و چینجر، هشدار دهنده پارک و سایر تجهیزات تزئینی در فروش خودروهای کارکرده بسیار موثر هستند.

اما از همه مهم‌تر، جامعه پسندی خودرو است. به عنوان مثال، هم‌اکنون در ایالات متحده مینی‌کوپر در بازار خودروهای کارکرده از محبوبیت زیادی برخوردار است. باید گفت در حال حاضر در ایران، پراید این شرایط را دارد و به قول دلال‌های بازار خودروهای کارکرده، امروز پراید پول نقد است.