طرح نوسازی خودروهای فرسوده تا تیر 86 اجرا می‌شود

علیرضا بهداد - در حالی که شائبه شکست طرح نوسازی خودروهای فرسوده از سوی برخی از کارشناسان صنعت خودرو و نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح می‌شود، مصطفی پورمحمدی، وزیر کشور، در گفت‌و‌گو با خبرنگار «دنیای اقتصاد» شکست این طرح را ساخته و پرداخته رسانه‌های خبری خواند. پورمحمدی در این خصوص اظهار داشت که تا قبل از سال ۸۵ تنها ۵۴هزار دستگاه خودروی فرسوده از رده‌ خارج شده بود اما امروز می‌بینید که طی ۵ماه ۱۱۰هزار خودرو فرسوده از رده خارج شده و این رکوردی است که طرح نوسازی خودروهای فرسوده کسب کرده است.

وی تصریح کرد، این طرح هم‌اکنون به سرعت در حال اجرا است و رفته‌رفته نهادینه خواهد شد. وزیر کشور در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی‌بر اینکه آیا بر اساس برنامه ارایه‌شده تا پایان سال جاری ۲۵۰هزار خودرو از رده خارج خواهد شد یا خیر، تاکید کرد: بودجه مربوطه به اجرای طرح، تیرماه سال جاری به این وزارتخانه اختصاص داده شده به عبارت دیگر برنامه از تیرماه شروع شده است و برنامه خروج و نوسازی ۲۵۰هزار خودرو فرسوده تا پایان سال برنامه‌ای که همان تیرماه سال ۸۶ است به اجرا درخواهد آمد. وی در پاسخ به این سوال که روند اجرای طرح طی سال آینده به چه شکلی خواهد بود، افزود: برنامه اجرای این طرح در سال آینده در قالب لایحه بودجه سال ۸۶ به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است که برای مشخص شدن تکلیف طرح، باید منتظر مصوبه مجلس ماند.

نظر مجلس

اما کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در پی چند شکایت از عملکرد طرح نوسازی خودروهای فرسوده، چندی پیش جلسه‌ای با حضور مجریان و سایر دستگاه‌های درگیر اجرای طرح در محل این کمیسیون برگزار کرد تا دلایل تاخیر در طرح مزبور را جویا شود. نتیجه نشست این می‌شود که اگر مجریان طرح تا پایان تیرماه سال آینده به تعهدات خود مبنی‌بر خروج ۲۵۰هزار خودرو فرسوده عمل نکنند، گزارش عملکرد آنها در مجلس خوانده خواهد شد و وزرای مربوطه باید در این خصوص پاسخگو باشند.

از سوی دیگر کمیسیون صنایع و معادن نیز در این خصوص بی‌کار ننشسته و قرار است تا پایان سال جاری عملکرد این طرح را بررسی کند. سیدحسین هاشمی، رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در این رابطه به خبرنگار ما می‌گوید، به رغم اینکه عمده وقت اعضای کمیسیون صرف بررسی لایحه بودجه سال ۸۶ خواهد شد، اما به خاطر اهمیت موضوع خودروهای فرسوده، در روزهای پایانی سال عملکرد طرح نوسازی خودروهای فرسوده در این کمیسیون بررسی خواهد شد.

توضیحات مجری طرح

اما سید رضا فاطمی که با وزیر کشور هم رای است طرح نوسازی خودروهای فرسوده را یکی از افتخارات دولت نهم خوانده و در رابطه با عملکرد ستاد طرح تا پایان بهمن ماه به خبرنگار ما می‌گوید، ۳۷۰هزار نفر د رطرح سال جاری شرکت کرده‌اند که تنها ۲۵۰هزار نفر از این تعداد واجد شرایط استفاده از طرح سال ۸۵ هستند. وی می افزاید، از این تعداد ثبت نامی تا کنون ۲۰۰هزار نفر برای دریافت وام ۵میلیون تومانی به بانک معرفی شده‌اند که برای ۱۱۰هزار نفر پرونده اعتباری تکمیل شده و به همین تعداد نیز خودرو فرسوده اسقاط شده به طوری که از ابتدای سال ۸۵ تا اول مهر ماه (طی ۶ماه) ۲۵هزار خودرو و از اول آذر تا پایان بهمن ماه(طی دوماه) ۸۵هزار خودرو به مراکز اسقاط معرفی شده‌اند.

فاطمی تصریح می‌کند، تا پایان بهمن به ۶۵هزار متقاضی وام پرداخت شده و ۶۰هزار متقاضی نیز خودرو نو دوگانه سوز را تحویل گرفته‌اند.