دنیای اقتصاد- در حالی که روز گذشته خبرگزاری‌ها به نقل از یک منبع آگاه، خبر از آغاز پیش‌فروش تندر۹۰ (ال-۹۰) با ودیعه ۵میلیون تومان از ۱۲ اسفند را دادند، قاسمی، مدیر بازاریابی ایران‌خودرو، در گفت‌وگو با خبرنگار «دنیای اقتصاد» این خبر را تکذیب کرد. پیش‌فروش تندر ۹۰ از ۱۲ اسفند تکذیب شد

لغو سفر نوروزی با تندر۹۰

گروه خودرو- در حالی که روز گذشته خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع آگاه، خبر از آغاز پیش‌فروش تندر۹۰ (ال-۹۰) با ودیعه ۵میلیون تومان از ۱۲اسفند را داد، قاسمی، مدیر بازاریابی ایران‌خودرو، در گفت‌وگو با خبرنگار «دنیای اقتصاد» این خبر را تکذیب کرد.

وی گفت: سیاست‌گذار اصلی این خودرو وزارت صنایع و معادن و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران هستند و هنوز در این رابطه هیچ‌گونه ابلاغیه‌ای درخصوص پیش‌فروش تندر۹۰ و قیمت‌های آن و حتی تاریخ فروش این خودرو از سوی مسوولان مربوطه به خودروسازها نرسیده است.

وی خاطرنشان کرد: هر زمان که نحوه فروش و تاریخ این خودرو اعلام شود، خودروسازها رسما آن را به اطلاع مردم خواهند رساند و اخبار منتشر شده در این رابطه کذب محض است و هیچ‌گونه صحتی ندارد.

خبرگزاری فارس، روز گذشته در خبری اعلام کرد، پیش‌فروش تندر۹۰ از ۱۲اسفند ماه با ودیعه ۵میلیون تومان آغاز و مابقی آن زمان تحویل از ثبت‌نام‌کنندگان گرفته خواهد شد. براساس این خبر تندر۹۰ در سه مدل SLX، LX و STD با قیمت ۵/۸، ۵/۹ و ۵/۱۰میلیون تومان و براساس قرعه‌کشی و با سود ۱۲درصدی از خرداد ماه به ثبت‌نام‌کنندگان واگذار خواهد شد.

اما مدیر بازاریابی ایران‌خودرو در حالی این خبر را تکذیب کرد که منوچهر منطقی مدیرعامل ایران‌خودرو، چندی پیش در گفت‌وگو با خبرنگار ما، از اعلام شرایط فروش تندر۹۰ طی هفته جاری خبر داده بود. به گفته وی، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا لیستی را تهیه کرده‌اند که براساس آن نحوه فروش و قیمت آپشن‌های مختلف این خودرو مشخص شده است.

اما تا آخرین لحظه تنظیم این خبر هنوز به طور رسمی هیچ مقام مسوولی رسما در خصوص فروش تندر ۹۰ خبری را منتشر نکرده است.

اعلام نحوه فروش تندر ۹۰ در یک همایش

یک منبع آگاه در این رابطه به خبرنگار ما گفت: طی نیمه اول اسفندماه در همایشی که مسوولان وزارت صنایع و معادن، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، خودروساز‌ها و شرکت رنو پارس حضور دارند قرار است نحوه فروش این خودرو به اطلاع عموم رسانده شود.

این منبع آگاه افزود: احتمالا تاریخ ۱۲ اسفندی که اعلام شده همان زمان همایش باشد که شرایط فروش این خودرو اعلام می‌شود. از سویی دیگر، برخی منابع آگاه در شرکت رنو پارس نیز ضمن تکذیب خبر روز گذشته خبرگزاری فارس اعلام کرد، هنوز نحوه فروش این خودرو مشخص نیست.این منبع آگاه برگزاری همایش را تایید ولی از زمان دقیق این همایش اظهار بی‌اطلاعی کرد.

نقش پارس خودرو

اما شرکت ایرانی‌ -‌ فرانسوی پارس‌خودرو به عنوان تامین‌کننده منافع شرکت رنو و مجری پروژه تولید تندر ۹۰ در ایران هنوز به طور رسمی و حتی غیررسمی هیچ‌گونه واکنشی نسبت به چگونگی عرضه و فروش این خودرو به بازار نشان نداده است. نمایندگان این شرکت حتی در مراسم افتتاحیه خط تولید تندر ۹۰ در پارس‌خودرو و ایران‌خودرو حضور نیافته و هنوز برای بسیاری از رسانه‌های داخلی دلایل حرکت لاک‌پشت‌وار و محافظه‌کارانه این شرکت مشخص نشده است.

چه تبلیغی بهتر از این

خودرو تندر ۹۰ هم‌اکنون ملکه ذهن بسیاری از مردم ایران شده و پیگیری دقیق مردم در رابطه با سرنوشت این خودرو بیانگر توجه ویژه آنان به چگونگی تولید این خودرو در کشور است.

روزی که قرارداد تولید ال- ۹۰ در دولت قبلی به امضا رسید با حساسیت زیادی از سوی مردم مواجه نشد، اما زمانی که این قرارداد‌ با خطر لغو مواجه شد حساسیت مردم در این خصوص بالا رفت، به همین خاطر بسیاری از رسانه‌ها به طور ویژه به موضوع تندر۹۰ پرداختند و در واقع بهترین تبلیغ برای این خودروی فرانسوی انجام شد به طوری که پیش‌بینی‌ها از بازار خودرو حاکی از آن است، تقاضای خرید

ال-۹۰ در بازار بسیار بالا است و به خاطر شمارگان کم‌ تولید در سال اول ،عرضه این خودرو در کشور کم خواهد بود. اما اینکه تندر ۹۰ تا شب عید که این مقطع زمانی برای ایرانیان خیلی مهم است، به بازار عرضه می‌شود یا نه مساله ای است که منوچهر منطقی مدیرعامل ایران‌خودرو در گفتگو با خبرنگار ما آن را بعید دانسته است.