مژگان میرزایی - اعلام خبر دریافت عوارض از خودروهای پرمصرف، افزایش وام ۵میلیونی خودرو تا سقف ۷میلیون تومان و سهمیه‌بندی بنزین در سال آینده، بازار خودرو را تا حدودی راکد کرده است. به اعتقاد برخی از کارشناسان خودرو در صورت اجرای هر کدام از موارد مذکور در سال آینده، قیمت خودرو تا سقف یک‌‌میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

این کارشناسان معتقدند که سهمیه‌بندی بنزین در سال آینده به طور حتم منجر به برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا در بازار می‌شود و از سویی دیگر افزایش وام خودرو نیز به دلیل بالا رفتن قدرت خرید مردم تعادل را به بازار بازخواهد گرداند.

برخی از فعالان بازار خودرو در مورد وضعیت این بازار طی هفته‌های گذشته اعلام کردند که بازار خودرو با رکود قابل توجهی همراه بوده چرا که متقاضیان خرید خودرو، پس از اعلام افزایش وام خودرو، در انتظار خبرهای تکمیلی هستند تا شاید بتوانند با شرایط آسان‌تری اقدام کنند و این امر موجب به وجود آمدن رکود در بازار خودرو شده است. فعالان بازار خودرو معتقدند، هر ساله با نزدیک می‌شود به پایان سال تقاضا بیشتر و این امر موجب می‌شود که قیمت خودرو افزایش یابد.

آنها می‌گویند: در دو هفته گذشته پژو روآ تنها خودرویی است که افزایش قیمت اندکی داشته و مابقی خودروها بدون افزایش قیمت در بازار عرضه شده‌اند.

روز گذشته خبرگزاری ایسنا از افزایش قیمت خودروها طی هفته گذشته خبر داد و اعلام کرد که قیمت انواع خودروها بین ۲۰۰ الی ۳۰۰هزار تومان افزایش یافته و دلیل آن را نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و گسترش طرح نوسازی خودروهای فرسوده عنوان کرد.

جلال ریخته‌گر قدیمی، رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن تکذیب این خبر اعلام کرد که نه تنها طی هفته‌های گذشته بازار خودرو با افزایش قیمت مواجه نبوده بلکه پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال قیمت خودرو راکد باقی بماند.

آخرین قیمت خودروها طبق گفته فعالان بازار خودرو بدین شرح است: قیمت پژو ۴۰۵ از ۱۱میلیون و ۸۵۰هزار تا ۱۲میلیون و ۲۷۰هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با قیمت ۱۱میلیون و تیپ ۶ با قیمت ۱۵میلیون و ۲۰۰هزار تومان و سمند نیز با قیمت ۱۱میلیون و ۸۵۰تومان به فروش می‌رسد از طرفی پراید معمولی نیز ۷میلیون و ۱۳۰هزار تومان و پراید ۱۴۱ نیز ۷میلیون و ۷۱۰هزار تومان در بازار فروخته می‌شود.