گروه خودرو-با نزدیکی به روزهای پایانی سال و فرا رسیدن تعطیلات نوروزی و شروع سفرهای برون‌شهری، روزنامه دنیای اقتصاد بنابر آن دارد که مهم‌ترین نکات ایمنی رانندگی در شرایط سخت را که حاصل تجارب علمی و عملی پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا است، تا پایان سال به چاپ رساند. پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در بروشور ارسالی به دفتر روزنامه، تحت عنوان «فرهنگ ترافیک» به این نکته اشاره کرده است که رانندگی در موضوعاتی مثل پشت فرمان خودرو نشستن، استارت زدن، حرکت کردن، گاز دادن، تعویض دنده و ... و یا حتی گواهینامه رانندگی خلاصه نمی‌شود بلکه خوب راندن هنری است اکتسابی و با ریزه‌کاری‌های فراوان.

روزنامه دنیای اقتصاد از امروز در این ستون به صورت ثابت نکاتی از فرهنگ ترافیک را چاپ خواهد کرد. نحوه انتخاب لاستیک در زمستان

در زمستان باید از لاستیک‌های آج درشت استفاده کنید. با اینکه لاستیک‌های برفی که برای برف ساخته شده‌اند به صورت‌های مختلفی عرضه شده ولی همین که به زمین‌های یخبندان برسند با لاستیک‌های معمولی تفاوت زیادی نکرده و باید از لاستیک‌های میخ‌دار استفاده کرد و یا زنجیر چرخ را به کار برد.لاستیک‌ها انواع بسیار دارند ولی لاستیک‌های رادیال بهترین نوع لاستیک در تمام چهار فصل می‌باشند و می‌توان آنها را در برف کم نیز مورد استفاده قرار داد. هرگز لاستیک‌های معمولی و لاستیک‌های رادیال را با هم مورد استفاده قرار ندهید، چون واکنش هر کدام با دیگری متغیر بوده و سبب می‌شود، در لحظات بحرانی کنترل فرمان به راحتی از دست راننده خارج شده و حادثه‌آفرین شوند. در زمستان سعی کنید لاستیک‌هایی با آج درشت را در چرخ‌های متحرک نصب کنید. اتومبیل‌های دیفرانسیل جلو و موتور جلو به علت تقسیم وزن بر روی اکسل جلو در زمستان از خصوصیات بهتری برخوردارند همین طور اتومبیل‌های موتور عقب که چرخ‌های متحرک در زیر موتور از کشش خوبی در برف و یخ بهره‌مندند.

رانندگی در شروع بارندگی

شروع بارش باران خطرناک‌ترین وضعیت را برای جاده و خودرو به وجود می‌آورد: زیرا قطرات باران با گرد و خاک و سایر آثار باقیمانده از لاستیک و روغن وسایل نقلیه موجود در خلل و شکاف آسفالت ترکیب شده و سطح لغزنده‌ای را به وجود می‌آورد که ممکن است به چشم دیده نشود. به همین دلیل اصطکاک خودرو با جاده کم شده و احتمال سر خوردن خودرو افزایش می‌یابد. بنابراین با شروع بارش باران از سرعت خود بکاهید و تا هنگامی که آب در سطح جاده جاری نشده این سرعت را حفظ کنید. در هر حال، در این شرایط جوی سرعت خودرو باید کمتر از سرعت آن در جاده خشک باشد. البته توجه داشته باشید هنگامی که آب زیادی در سطح خیابان جاری می‌شود چنانچه با سرعت زیاد وارد آن شوید آب موجود مابین جاده لاستیک قرار می‌گیرد و اصطکاک شما با جاده را به صفر نزدیک می‌کند. در این حالت خودروی شما روی قشری از آب حرکت می‌کند.با سرعتی یکنواخت حرکت کنید. در پیچ‌ها از سرعت خود بکاهید. در کم کردن سرعت از ترمز ناگهانی و برداشتن یا از روی پدال گاز یا فشار دادن آن به طور ناگهانی بپرهیزید.در سطح لغزنده و هنگامی که سرعت خودرو زیاد است، از تغییر دنده (از سبک به سنگین) خودداری کنید.