در حالی که رسانه‌های خارجی از جمله رویترز از خروج شرکت خودروسازی دایملر کرایسلر از ایران خبر می‌دهند، اما این شرکت اعلام کرده که در بخش خودروهای تجاری و سنگین همچنان در ایران باقی خواهد ماند. یک مقام مسوول دایملر کرایسلر در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ما همچنان فعالیت خود را در ایران ادامه خواهیم داد و در حال مذاکره با چند شرکت ایرانی از جمله ایران‌خودرو دیزل برای تولید محصولات جدید تجاری‌مان هستیم.

وی ادامه داد: البته فروش بنزهای سواری در ماه‌های اخیر کمی با کاهش رشد روبه‌رو بوده است، اما تولید همچنان ادامه خواهد داشت و تا کنون نیز در حدود ۱۰۰دستگاه بنز سواری کلاس E در ایران تولید شده است.

رویترز از خروج دایملر کرایسلر از ایران تحت فشار آمریکا خبر داده و سی.ان.ان نیز با تیتر «دایملر کرایسلر از ایران فرار کرد» این خبر را پوشش داده است. همچنین شبکه دویچه‌وله (DW) خبر داد که کاندولیزارایس ، وزیر امور خارجه آمریکا ، به شرکت‌های آلمانی اخطار داده است که ایران را ترک کنند. در همین حال مجله ویرشاف ووچه چاپ آلمان نیز در گزارشی نوشت که گروه خودرو‌سازی دایملر کرایسلر تصمیم دارد با فروش سهام خود از ایران خارج شود و این اقدام در واکنش به فشار‌های فزاینده آمریکا برای قطع همکاری شرکت‌های آمریکایی با ایران صورت گرفته است.

شرکت دایملر کرایسلر پس از کش و قوس فراوان در آبان ماه تصمیم گرفت سهام خود در شرکت ستاره ایران را کاملا به ایران‌خودرو منتقل کند. این در حالی بود که در ابتدا قرار بود شرکت مرسدس بنز ایران یک شرکت مشترک با سهام ۵۰‌درصد طرف ایرانی و ۵۰‌درصد طرف آلمانی برای ارائه خدمات فروش و پس از فروش تمامی خودروهای بنز چه وارداتی و چه تولیدی باشد، اما گویا هیچگاه این شرکت به ثبت نرسیده، بلکه این فعالیت‌ها در قالب شرکت ستاره ایران که تمامی سهامش در اختیار بنز بود، انجام می‌شد و شرکت تاپ خودرو، زیرمجموعه ایران‌‌خودرو، نیز وظیفه تولید این خودروها را بر عهده دارد، حال شرکت بنز پس از دو سال تصمیم به واگذاری سهامش در ایران گرفته است که شنیده‌ها حاکی از فشار کرایسلر آمریکا، شریک بنز، بر این شرکت به این منظور است. پیش از این نیز دایملر کرایسلر اقدام به تعدیل ۴۰‌درصدی نیرو در ایران کرده بود.

خودرو سواری بنز ابتدا قرار بود به صورت مشترک در ایران تولید شود، اما به گفته مدیران ایران‌خودرو دیزل این کار بنا به فشار کرایسلر آمریکا، به فروش و خدمات پس از فروش و نظارت بر تولید و مطالعه بازار محدود شد، حال پس از واگذاری شرکت مرسدس بنز ایران به ایران‌خودرو، دفتر دایملر کرایسلر در تهران تنها بر تولید بنزهای سواری نظارت خواهد کرد و این در حالی است که آخرین اخبار نشان می‌دهد که فعالیت‌های برخی شرکت‌های آلمانی از جمله فولکس واگن نیز کاهش یافته است، به‌ طوری‌ که این شرکت که سال گذشته بیش از چندین ‌هزار خودرو در ایران تولید کرده بود، در نیمه نخست امسال فقط ۷۰۰دستگاه تولید کرده است.

شرکت بنز در سال ۸۳ برنامه بلند پروازانه‌ای برای ایران داشت، به طوری که قرار بود تیراژ بنز سواری در ایران سالانه به ۲۵۰۰دستگاه برسد. البته پس از تاخیر دو ساله، تولید این خودروها در ایران آغاز شده است که طبق گفته مدیرعامل تاپ خودرو، تولید مرسدس بنز تا تیراژ پنج‌هزار دستگاه نیز صرفه اقتصادی خواهد داشت.

با این وجود تولید بنزهای سواری در ایران تحت کلاس مرسدس بنز ادامه خواهد یافت.