گروه خودرو - با اینکه ایران در جایگاه سیزدهم صنعت خودرو جهان قرار دارد؛ اما هنوز از داشتن مرکز تست جاده‌ای که یکی از الزامات مهم در صنعت خودروسازی است، محروم می‌باشد. طبق استراتژی صنعت خودرو قرار است تا سال ۱۴۰۴ ایران به یکی از قطب‌های صنعت خودرو در منطقه تبدیل شود این در حالی است که برای امور مربوط به طراحی یا ایمنی، مرکزی با عنوان تست جاده‌ای خودرو از جمله الزامات خودروسازان است. با این حال خودروسازان کشور ظاهرا ترجیح می‌دهند با صرف هزینه‌ای بالا خودروهایی که نیاز به تست جاده‌ای دارند را به خارج از کشور ارسال کنند. این در شرایطی است که در صورت ایجاد مرکز تست جاده‌ای موسسه ملی استاندارد نیز می‌تواند نظارت مستمری بر ایمنی خودروهای داخلی داشته باشد.

هر چند هزینه بالای ایجاد چنین مرکزی مانع از ساخت آن شده، اما به گفته یک مقام آگاه در سازمان ملی استاندارد بی‌انگیزگی خودروسازان نیز در این زمینه بی‌تاثیر نیست. در همین حال روز گذشته نظام الدین برزگری رییس سازمان ملی استاندارد در گفت‌وگو با ایرنا به تشریح آخرین وضعیت ساخت مرکز تست جاده‌ای پرداخت وی تصریح کرده که بعد از وقفه طولانی مدتی که در احداث این مرکز پیش آمد، هم‌اکنون کنسرسیومی متشکل از دو خودروساز بزرگ کشور، کار را آغاز کرده‌اند و به آنها اعلام شده است در صورتی که مجددا کار را متوقف کنند، زمین از آنها گرفته خواهد شد و به سرمایه‌گذاران دیگری واگذار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه راه‌اندازی این مرکز نیازمند سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد تومانی است، اظهار کرد: این کنسرسیوم هم اکنون ۱۰ میلیارد تومان برای انجام این کار تامین اعتبار کرده است. وی با اشاره به کم کاری سرمایه‌گذاران در احداث این مرکز، گفت: سال گذشته به کنسرسیوم مسوول احداث این مرکز اعلام کردیم، در صورتی که کار را آغاز نکنند سرمایه‌گذاران دیگر مانند بنیاد تعاون سپاه وارد قضیه خواهند شد که پس از آن، کار شروع شد و در حال هموار کردن جاده هستند.