ایکوپرس- مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو از تولید آزمایشی سیلندر و سرسیلندر موتور کم‌مصرف (تی.یو.پنج) در خطوط پیشرفته و انعطاف‌پذیر این موتور به منظور کاهش ریسک تامین قطعات اصلی آن خبر داد.

جواد نجم‌الدین جایگاه قوای محرکه در برنامه استراتژیک ایران خودرو را مهم ارزیابی کرد و گفت: تا سال ۹۵ سهم موتورهای کم مصرف در سبد محصولات ایران خودرو به ۹۰ درصد می‌رسد. وی افزود: از این طریق منبع جدیدی برای تامین این بخش از موتور ملی ای.اف.هفت نیز در درون ایران خودرو فراهم شده که به زودی افتتاح خواهد شد.

نجم‌الدین گفت: به منظور استفاده حداکثر از قوای محرکه ملی روی محصولات تولیدی، برنامه تولید موتور ای.اف.هفت در سال‌جاری ۱۷۰ هزار دستگاه است.

وی نیاز بازار به قوای محرکه دارای فناوری بالا و مصرف سوخت کم در کلاس کمتر از ۴/۱ لیتر و قدرت ۸۰-۶۰ اسب بخار را عامل مهمی برای طراحی و توسعه موتور ملی ۱۴۰۰ سی‌سی عنوان کرد که در مراحل پایانی توسعه قرار دارد و با تولید آن از سال ۹۲ بر روی خودروی رانا نصب خواهد شد.

نجم‌الدین با اشاره به استراتژی ایران خودرو در بخش سواری اظهار کرد: برای تامین ‌نیاز بازار داخلی و صادراتی، ملاحظات زیست محیطی و کاهش مصرف سوخت، ایران خودرو از سال ۹۱ تا ۹۵،‌ نسبت به تعیین ترکیب مناسبی از قوای محرکه بر مبنای استراتژی سبد سوختی، به گونه‌ای اقدام کرده که مصرف سوخت محصولات در طول زمان دارای روند کاهشی باشد.

وی افزود: افزایش تیراژ اقتصادی و خودکفایی و به حداقل رساندن ارزبری، معاونت نیرو محرکه ایران خودرو را به سمت حفظ و ارتقای موتورهای استراتژیک خانواده تی.یو و ای.اف و کاهش تیراژ موتورهای پر مصرف قدیمی با ارزبری بالا، سوق داده است.

وی با اشاره به قدیمی شدن فناوری موتور بنزینی ایکس.یو.هفت که روی پژو ۴۰۵ ، پارس و ‌سمند نصب می‌شود، از ایجاد تغییراتی در ۷۰ درصد قطعات اصلی و مجموعه‌های موتوری از جمله سرسیلندر و منیفولد‌ این موتور خبر داد که به طراحی و ساخت موتور جدیدی با نام XUM منجر شده و این موتور جدید ضمن کاهش مصرف سوخت، قابلیت تامین استاندارد آلایندگی یورو چهار را نیز دارا است.

نجم الدین از تولید انبوه موتور ایکس. یو.ام تا دو ماه آینده خبر داد که به تدریج جایگزین موتور ایکس.یو.هفت خواهد شد که پیش‌تر سالانه ۳۰۰ هزار دستگاه تولید شده است.