گروه خودرو- جدول رده‌بندی میزان رضایت مشتریان از خدمات فروش خودروسازان تجاری کشور در حالی اعلام شد که طی آن، شرکت‌های بخش خصوصی رتبه‌های برتر را به دست آوردند، سایپایی‌ها در میانه قرار گرفتند و ایران خودرودیزل نیز آخر شد.

در این آمار که توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اعلام شده و به شش ماهه دوم سال گذشته مربوط می‌شود، شرکت عقاب افشان توانسته بیشترین میزان رضایت مشتریان از خدمات فروش را به دست بیاورد و رانیران و «گروه بهمن» نیز دوم و سوم شده‌اند. البته میانگین میزان رضایت مشتریان از خدمات فروش خودروهای تجاری در کل چندان بالا نیست، به نحوی که تجاری‌سازان امتیاز ۵۸۶ را از شاخص ۱۰۰۰ کسب کرده‌اند. در گزارش منتشر شده، عملکرد فروش ۱۰ شرکت عرضه‌کننده خودروهای تجاری با بهره‌گیری از روش‌های به روز و علمی و با لحاظ خطای نمونه‌گیری و فاصله اطمینان معین، در شش ماهه دوم سال ۹۰ مورد بررسی قرار گرفته و به منظور پیاده‌سازی این طرح مجموعا با ۱۷ هزار و ۷۹۶ نفر از خریداران این نوع خودروها مصاحبه انجام شده است.

شرکت بازرسی برای ارزیابی سطح رضایت مشتریان از خدمات فروش خودروهای تجاری، چند شاخص مختلف را در نظر گرفته است.

بر این اساس، در مدل طراحی شده جهت سنجش رضایت مشتریان در حوزه فروش، چهار شاخص اصلی «اطلاع‌رسانی و پاسخگویی»،

«توجه به خواسته مشتری»، «هزینه و زمان صرف شده» و «وضعیت و شرایط تحویل خودرو» در قالب ۱۸ خصوصیت مورد نظرسنجی قرار گرفته است.

از آنجاکه خودروهای تجاری معمولا قیمت بالایی دارند و باید با شرایط لیزینگ و تسهیلات در اختیاز مشتریان قرار بگیرند، احتمالا این موضوع یکی از اولویت‌های مخاطبان شرکت بازرسی برای نمره دادن به اوضاع خدمات فروش تجاری سازان بوده است. به نظر می‌رسد هر شرکتی توانسته خودروهای تجاری را با تسهیلات بیشتر در اختیار مشتریان قرار دهد، رضایت بیشتری را نیز کسب کرده است.

خصوصی‌ها در صدر

طبق آمار شرکت بازرسی، سه شرکت خصوصی «عقاب افشان»، «رانیران» و «گروه بهمن» توانسته‌اند بیشترین میزان رضایت مشتریان را در خدمات فروش به دست بیاورند.

در این بین، عقاب افشان به واسطه ۱۹ نمایندگی فروش که در نیمه دوم سال گذشته داشته، ۶۲۶ امتیاز به دست آورده و اول است. این شرکت اتوبوس‌های شهری و بین شهری را با همکاری اسکانیا مونتاژ می‌کند. رده دوم جدول نیز به رانیران رسیده است، شرکتی که تحت لیسانس ولوو اتوبوس به مونتاژ می‌رساند. رانیران در نیمه دوم سال گذشته ۱۲ نمایندگی داشته و ۶۱۸ امتیاز در کسب رضایت مشتریان به دست آورده است.

در رده سوم جدول نیز در حالی به «گروه بهمن» برمی‌خوریم که این شرکت با ۱۷۲ نمایندگی، ۶۰۱ امتیاز را به خود می‌بیند. شرکت بازرسی برای بررسی میزان رضایت مشتریان از خدمات فروش، با مشتریان وانت مزدا و وانت کاپرای «گروه بهمن» مصاحبه کرده است. عقاب افشان، رانیران و گروه بهمن به ترتیب پنج دهم، سه دهم و ۴/۱۱ درصد از بازار خودروهای تجاری را در نیمه دوم سال گذشته به خود اختصاص داده‌اند. از این سه خودروساز خصوصی که بگذریم، ایران خودرو و سایپا رده‌های سوم و چهارم را در کسب رضایت مشتریان از خدمات فروش، به خود اختصاص داده‌اند. ایران خودرو وانت پیکان را عرضه کرده و با ۷۵۸ نمایندگی (بیشترین تعداد نمایندگی بین تجاری‌سازان)، ۵۹۲ امتیاز کسب کرده است.

سایپا هم که به واسطه زیرمجموعه خود زامیاد، وانت نیسان را عرضه کرده، رده پنجم را در اختیار دارد و ۵۸۷ امتیاز به خود می‌بیند.

این شرکت در شش ماه دوم سال گذشته ۶۴۲ نمایندگی فروش داشته و سهم بازار آن ۹/۲۳ درصد بوده است. سهم بازار ایران خودرو نیز ۱/۴۸ درصد است که بیشترین در جمع تجاری‌ها به حساب می‌آید. سایپایی‌ها البته یک نماینده دیگر به نام سایپادیزل نیز در جدول مورد نظر دارند که رده ششم را به خود اختصاص داده است. این شرکت که محصولاتی مانند رنو میدلام، دانگ فنگ و ولوو را در نیمه نخست سال گذشته عرضه کرده، ۵۸۶ نمایندگی داشته است.

سهم بازار این شرکت در شش ماه دوم سال گذشته به ۷/۵ درصد می‌رسد.

خصوصی‌های پایین جدول

همان طور که رده‌های ابتدایی جدول میزان رضایت مشتریان از خدمات فروش خودروهای تجاری، به خصوصی‌ها اختصاص یافته، رده‌های هفتم تا نهم نیز در اختیار تجاری سازان بخش خصوصی قرار دارد.

طبق آمار، ماموت دیزل کامیون‌های اسکانیا مونتاژ می‌کند، با ۱۵ نمایندگی و ۲/۲ درصد سهم بازار در نیمه نخست سال گذشته، ۵۸۴ امتیاز به دست آورده است. ارس خودرودیزل نیز هشتمین عضو جدول به حساب می‌آید، ۵۶۹ امتیاز کسب کرده و سهم بازار آن در شش ماه نخست سال گذشته به ۶/۱ درصد می رسد. این شرکت کامیون‌های مدل ۲۶۳۱ و ۱۹۲۹ را مونتاژ می‌کند و در نیمه دوم سال گذشته ۴۴ نمایندگی داشته است.

همچنین کاریزان خودرو نیز که کامیون‌های کاویان را به مونتاژ می‌رساند، با کسب ۵۵۴ امتیاز، نهمین عضو جدول میزان رضایت مشتریان از خدمات فروش خودروهای کار به حساب می‌آید. این شرکت در شش ماه دوم سال گذشته تنها ۳۰ نمایندگی داشته و ۳/۱ درصد از سهم بازار تجاری‌ها را نصیب خود کرده است.

آخرین تجاری‌ساز

اما رده انتهایی جدول میزان رضایت مشتریان از خدمات فروش خودروهای تجاری در حالی به ایران خودرودیزل رسیده که این شرکت بزرگ‌ترین تجاری ساز کشور و به روایتی قدیمی‌ترین خودروساز ایران محسوب می‌شود.

ایران خودرودیزل که در شش ماه دوم سال گذشته محصولاتی مانند بنز اکسور، هیوندایی کروس و ون غزال را عرضه کرده، ۵۱۶ امتیاز به دست آورده است.

این شرکت در بازه زمانی موردنظر ۹۲ نمایندگی فروش داشته و سهم بازار آن در جمع تجاری‌سازان کشور به پنج درصد می‌رسد.

در بین محصولاتی که ایران خودرودیزل طی نیمه دوم سال گذشته به فروش رسانده، نامی از هوو به چشم نمی‌آید و این موضوع با مشکلاتی که برای شماره گذاری فراز پیش آمد، در ارتباط است. این کامیون چینی مدت‌ها با تعلیق شماره‌گذاری روبه‌رو بود و همین چندی پیش بالاخره رفع توقیف شد و ایران خودرودیزل مجوز شماره‌گذاری آن را دریافت کرد.