بازار خودرو حبابی شد

گروه خودرو- اگرچه در داغ‌ترین روزهای تابستان به سر می‌بریم و معمولا در این روزها بازار خودرو نیز گرم می‌شود، اما ظاهرا امسال اوضاع فرق می‌کند و بازار از رونق چندانی برخوردار نیست. این در حالی است که نمایشگاهداران خودرو پایتخت از ملتهب شدن بازار صحبت به میان می‌آورند و عنوان می‌کنند با وجود کم جان بودن بازار، نمودار قیمت‌ها رشد کرده است.

به گفته آنها، بازار خودرو همزمان با التهاب و نوسان قیمت ارز و سکه ملتهب شده، اما با وجود اینکه هم اکنون کمی از التهاب ارز و سکه کاسته شده، بازار خودرو همچنان قیمت‌های بالای خود را حفظ کرده و باید آن را باز هم «حبابی» و حتی حبابی تر خواند.

از جمله خودروهایی که طی یکی دو هفته گذشته با افزایش قیمت مواجه شده‌اند می‌توان به پژو ۲۰۶ و مگان و تندر-۹۰ اشاره کرد.

به نظر می رسد افت تولیدی که گریبان خودروسازی کشور را گرفته، دلیل اصلی رشد قیمت‌ها در بازار خودرو است، زیرا تعادل در عرضه و تقاضا به هم خورده و کمبود خودرو در بازار سبب رشد قیمت شده است.

حال با این اوضاعی که تولید دارد، بعید به نظر می‌رسد حباب قیمت برخی خودروها به خصوص پژو ۲۰۶ به این زودی‌ها بشکند.

عبور ۲۰۶ از ۱۸ میلیون

به بازار برویم و ببینیم اوضاع قیمت خودروها در یکی دو هفته گذشته به چه شکل بوده است.

آن طور که فعالان بازار می‌گویند، پژو ۲۰۶ نه تنها ارزان نشده که افزایش قیمت نیز داشته است و این موضوع با توجه به وضع نابسامان تولید ۲۰۶، چندان هم عجیب نیست.

در حال حاضر پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به عنوان پرطرفدارترین مدل در خانواده ۲۰۶، قیمتی برابر با ۱۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان دارد. این خودرو تا همین دو سال پیش حدود ۱۵ میلیون تومان قیمت داشت، اما شرایط و هزینه‌های تولید به شکلی پیش رفته که هم اکنون ساده ترین مدل ۲۰۶ قیمتی بالای ۱۸ میلیون تومان را به خود می‌بیند.

در بین دیگر مدل‌های ۲۰۶، هم اکنون تیپ ۶ آن نیز قیمتی حبابی دارد، به نحوی که ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

به جز پژو ۲۰۶ که قیمت کاذبی در بازار دارد، ۲۰۷ آی نیز همین شرایط را داراست و هم اکنون قیمتی بالا را تجربه می‌کند.

به گفته فعالان بازار، مدل اتومات ۲۰۷ آی ۲۸ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و مدل دنده ای آن نیز ۲۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. ۲۰۷ هم در بهار امسال نتوانست کارنامه‌ای موفق را در میزان تولید داشته باشد و کارشناسان معتقدند دلیل گرانی ۲۰۷ نیز به هم خوردن عرضه و تقاضای ناشی از کاهش تولید است.

در بین محصولات سایپا نیز هم اکنون پراید ۱۳۲ با همان قیمت ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان خود به فروش می‌رسد و تیبا نیز ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

تندر هم گران شد

از پژو ۲۰۶ که بگذریم، تندر-۹۰ نیز افزایش قیمت را تجربه کرد و حدود ۷۰۰ هزار تومان در مدل E۲ خود گران شد. این محصول هم اکنون ۱۹ میلیون تومان قیمت دارد. همچنین مدل E۱ تندر نیز در حال حاضر ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

افزایش قیمت تندر-۹۰ در حالی رخ داده که این محصول در سه ماه نخست امسال با رشد تولید روبه‌رو شده است. به نظر می‌رسد کاهش عرضه ۲۰۶ سبب شده مشتریان به سمت خرید تندر بروند و در نتیجه عرضه و تقاضا در بازار این خودرو به هم ریخته و قیمت آن بالا رفته است. البته این موضوع می‌تواند یکی از دلایل رشد قیمت تندر-۹۰ باشد.

گرانی به ماکسیما و مگان هم رسید

اما گرانی یقه خودروهای لوکس بازار را نیز گرفته، به نحوی ماکسیما و مگان با افزایش قیمت مواجه شده‌اند.

به گفته فعالان بازار، در حال حاضر ماکسیما ۶۱ میلیون تومان به فروش می‌رسد و این موضوع از افزایش قیمت ۵/۱ میلیونی ماکسیما حکایت می‌کند. مگان نیز که جهشی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده، در حال حاضر ۴۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

آمار تولید نشان می‌دهد ماکسیما در بهار امسال افت تولید داشته، حال آنکه مگان رشد را تجربه کرده است.