گروه خودرو - روز گذشته مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، گزارشی در خصوص الزام رعایت استاندارد یورو ۴ در خودروهای داخلی و همچنین تاثیر آن درکاهش آلودگی منتشر کرد.

مرکز پژوهش‌ها در این گزارش مهم‌ترین عامل آلودگی هوای کلانشهرها را آلایندگی‌های خروجی از خودروها به دلیل مدیریت ناصحیح، خوانده و تاکید کرده که سهم خودروها در انتشار آلاینده‌ها در حدود ۷۰ درصد است. این گزارش با اشاره به جدول زمانی استاندارد حد مجاز آلایندگی انواع خوروها با سوخت‌های مختلف تاکید دارد که استاندارد حد مجاز آلایندگی خودروهای سبک، سنگین و نیمه سنگین در سال‌های ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ یورو ۲ بوده است. اما طی سال‌های ۱۳۹۱، ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ این خودروها باید استاندارد یورو ۴ را کسب کنند.

این گزارش تاکید کرده که با اتخاذ تدابیر و راهکارهای مبتنی بر اصول کارشناسی، برنامه مدون توزیع و عرضه سوخت و نیز رعایت استانداردهای آلایندگی، تهیه و به طور قطع از ابتدای سال ۱۳۹۱ با نظارت مستمر سازمان حفاظت محیط زیست اجرایی خواهد شد. در ادامه این گزارش آمده است: نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهند فاصله استاندارد یورو ۴ و یورو ۲ حدود ۲/۱ گرم بر کیلومتر در انتشار گازهای آلاینده است. ضمن این که حد مجاز آلایندگی استاندارد یورو ۲ به میزان ۷/۲ گرم بر کیلومتر و در استاندارد یورو ۴ به میزان ۵/۱ گرم بر کیلومتر است.

مرکز پژوهش‌ها همچنین عنوان کرده که در خصوص موضوع همخوانی استاندارد ۴ EU با خودروهای کنونی آنچه اهمیت دارد، آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم به منظور اجرای استاندارد مزبور در تمامی خودروهای تولیدی از ابتدای سال ۱۳۹۱ است. لذا رعایت استاندارد ۴ EU برای تمامی خودروهای تولیدی از ابتدای سال ۱۳۹۱ الزامی است و قطعا بر اساس جدول زمانی تهیه و ابلاغ شده به شرکت‌های خودرو ساز به تدریج (طی کمتر از ۶ ماه ) تمامی خودروها منطبق با استاندارد آلایندگی ۴ EU تولید و عرضه خواهند شد.

این گزارش در پایان می‌افزاید: مهم‌ترین چالش پیش رو در این زمینه، تامین و عرضه سوخت منطبق با استاندارد یورو۴ برای خودروهای بنزینی و دیزلی است که این مهم تاکنون میسر نشده است.