ایکوپرس - با اعلام نتایج مثبت آزمون فنی موسسه بین‌المللی صدور گواهینامه استانداردهای بین‌المللی TUV-SUD در خصوص کامیون فراز، آخرین مانع بر سر راه شماره‌گذاری این خودرو از میان برداشته شد. پیش از این پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با وجود تایید فنی این خودرو سنگین از سوی موسسه استانداردهای بین‌المللی VCA انگلستان، موافقت خود با شماره‌گذاری این خودرو سنگین را منوط به کسب نمره قبولی در آزمون موسسه معتبر استاندارد دیگری به عنوان مرجع سوم دانسته بود.

سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی کشور نیز با تایید استانداردهای کشنده جدید فراز از صدور تاییدیه رعایت استانداردهای ‌٥١ گانه در کشنده فراز خبر داده بود.

البته این سازمان ابهامات بوجود آمده در خصوص کامیون فراز که به اشتباه آن را هوو نامیده بودند را بی اساس دانسته و بر وجود تفاوت‌های عمده این کامیون با هوو تاکید کرده بود.

پس از مطرح شدن این موضوع دو دستگاه خودرو فراز به صورت نمونه و با انتخاب پلیس راهنمایی و رانندگی و موسسه استاندارد به مرکز بین‌المللی آزمون خودرو موسسه TUV-SUD آلمان در کشور چک اعزام و این دو محصول در حضور کارشناسان موسسه استاندارد مورد بررسی مرکز بین‌المللی صدور گواهینامه استانداردهای بین‌المللی TUV-SUD قرار گرفت.

طبق اعلام ایران‌خودرو دیزل، نتایج این آزمون که بر اساس استاندارد اروپایی ‌٣٢٠/٧١/EEC و معادل استاندارد ملی ‌٦٧٤٢/ISIRI بوده است، حاکی از انطباق کامل خودروهای مورد آزمایش با بالاترین استانداردهای ایمنی خودروهای روز اروپا است.

موسسه بین‌المللی صدور گواهینامه استانداردهای بین‌المللی TUV-SUD با سابقه‌ای ‌١٤٠ ساله، یکی از اصلی‌ترین مراجع تایید استانداردهای روز جهان در زمینه انواع صنایع از جمله خودروسازی به حساب می‌آید.

فراز با چهره‌ای کاملا متفاوت به بازار عرضه خواهد شد. این محصول یک کامیون ‌٤*۶ کشنده با قدرت کشندگی (وزن ناخالص ترکیبی GCW) برابر با ‌٤٩ تن است. موتور فراز از نوع WD۶۱۵.۹۶C مجهز به سیستم پیشرفته پاشش سوخت از نوع Common - Rail بوده و با قدرتی معادل ‌٣٨٠ اسب بخار سطح آلایندگی Euro III را پاس می‌کند.

از دیگر خصوصیات کامیون فراز می‌توان به گیربکس HW۱۸۷۱۰T مجهز به کلید پنوماتیکی تغییر وضعیت سبک و سنگین اشاره کرد که ‌١٠ دنده جلو و ‌٢ دنده عقب دارد. سیستم ترمز این کامیون با بهره‌گیری از ‌١٤٠ لیتر ذخیره انرژی باد در مخازن و پهنای کفشک ترمز بیشتر و همچنین بهره‌گیری از سیستم‌های پیشرفته ترمز ABS و ترمز کمکی EVB (ترمز موتوری) و خفه کن موتور (EB) کارآیی مطلوبی دارد.

کامیون فراز با توجه به بهره‌گیری از سیستم‌های پیشرفته الکترونیکی، مجهز به سیستم کروز کنترل و محدود کننده سرعت و همچنین کلید مصرف اقتصادی در حالت بدون بار بوده و عیب یابی در کامیون فراز با دستگاه‌های عیب‌یاب الکترونیکی (Diagnostic Systems) انجام می‌شود.