کارنامه تولید خودروسازان در سال 89

گروه خودرو- سه خودروساز نیمه دولتی کشور با تولید یک میلیون و ۳۲۶ هزار و ۵۱۲ دستگاه خودرو سواری در سال گذشته، به رشدی ۴/۱۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۸۸ دست یافتند. در این آمار، ایران خودرو با تولید ۶۴۳ هزار و ۳۴۹ دستگاه انواع محصول سواری، رشدی ۷/۱۴ درصدی را به خود اختصاص داده و سایپایی‌ها نیز با توجه به تولید ۳۸۳ هزار و ۱۴۷ دستگاهی خود، ۸/۱۶ درصد رشد کرده اند. همچنین پارس خودرو نیز آماری ۳۰۰ هزار و ۱۶ دستگاهی از خود به جا گذاشته و ۲/۷ درصد نسبت به سال ۸۸ رشد تولید را تجربه کرده است.

براساس آمار مذکور، پراید پرتیراژترین خودرو سواری کشور در سال گذشته بوده و تندر-۹۰ ایران خودرو نیز بیشترین درصد رشد را به خود اختصاص داده است. همچنین خودروهایی همچون ماکسیما و پژو روآ نیز با افت تولید در مقایسه با سال ۸۸ مواجه شده‌اند.

آمار ایران خودرو

ایران خودرویی‌ها اگرچه در تولید محصولاتی مانند روآ با افت تولید روبه‌رو شده‌اند، اما بیشتر اعضای خانواده پژو این شرکت رشد تولید را به خود می‌بینند.

طبق آمار‌، در سال گذشته حدود ۱۹۴ هزار دستگاه پژو ۴۰۵ در ایران خودرو به تولید رسیده، که آمار مذکور متضمن رشد ۱/۸درصدی این خودرو شده است. ۴۰۵ پس از پراید، دومین خودرو پرتیراژ کشور به شمار می‌رود. در کنار این خودرو، پژو ۲۰۶ نیز توانسته نسبت به سال ۸۸ با رشد تولید مواجه شود. این محصول که ایران خودرو سال گذشته برنامه ویژه‌ای را برای افزایش تیراژ آن در دستور کار قرار داد، تولیدی بیش از ۱۶۱ هزار دستگاه در سال ۸۹ داشته است. ۲۰۶ که ظاهرا پس از افزایش قیمت سوخت، مشتری بیشتری پیدا کرده‌، حدود ۴۰ درصد رشد را در مقایسه با سال ۸۸ به خود می‌بیند.

«۲۰۷ آی» دیگر عضو خاندان پژو نیز سال گذشته را با تولیدی نسبتا مناسب پشت سر گذاشت و ایران خودرو توانست بیش از ۱۱ هزار دستگاه از این میهمان فرانسوی را به تولید برساند. این خودرو اواخر سال ۸۸ میهمان جاده مخصوص شد و هم‌اکنون در دو مدل دنده‌ای و اتومات تولید می‌شود.

رشد تولید ۴۰۵، ۲۰۶ و ۲۰۷ در شرایطی است که دو پژوی دیگر ایران خودرو سال ۸۹ را با افت تولید به پایان رساندند. آن طور که آمار می‌گوید، ایران خودرو در مجموع طی سال گذشته حدود ۸۶ هزار دستگاه پارس را به تولید رسانده، اما با افتی ۸/۱۵ درصدی روبه‌رو شده است.

پارس و ۴۰۵ جزو پرمصرف ترین خودروهای داخلی به شمار می‌روند.

از آن سو پژو روآ نیز باز هم با کاهش تیراژ روبه‌رو شده و در مقایسه با سال ۸۸، حدود ۵/۲۷ درصد افت تولید را تجربه کرده است. این محصول نیز مانند مانند ۴۰۵ و پارس در زمره خودروهای پرمصرف کشور قرار دارد. البته ایران خودرویی‌ها اعلام کرده اند که روآ را طی سال جاری از چرخه تولید حذف می‌کنند.

اما در میان دیگر محصولات ایران خودرو، سمند هم با رشد تولید طی سال گذشته و نسبت سال ۸۸ مواجه شده است. این خودرو که جدیدترین مدل آن اوایل هفته جاری رونمایی شد، تیراژی بیش از ۱۳۳ هزار دستگاه در سال ۸۹ داشته است.

این آمار نشان می‌دهد که سمند در مقایسه با سال ۸۸ به رشدی ۹/۲۹ درصدی دست یافته و پس از ۴۰۵ و ۲۰۶‌، سومین محصول پرتیراژ ایران‌خودرو است. این موضوع در شرایطی است که کارشناسان معتقدند سمند باید بیشتر از باقی خودروها تیراژ داشته باشد؛ زیرا برندی داخلی به شمار می‌رود و می‌توان با توسعه و صدور آن به بازارهای صادراتی، خودروسازی ایران را به مشتریان خارجی شناساند.

مونتاژی‌های ایران خودرو

کارنامه تولید ایران خوردو در سال ۸۹ نشان می‌دهد که این شرکت تنها ۱۶۳ دستگاه مرسدس بنز را طی سال گذشته مونتاژ کرده است. این آمار نشان دهنده افت تولید ۱/۴ درصدی بنز در مقایسه با سال ۸۸ است. آن طور که خبر می‌رسد، شرکت دایملر ارتباط خود با ایران خودرو را قطع کرده و این محصول دیگر در ایران به مونتاژ نمی شود. افت تولید این محصول مونتاژی در شرایطی است که سوزوکی گرند ویتارا‌، دیگر مونتاژی ایران خودرو‌، ۱/۲۱ درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش تولید داشته است. ایران خودرو خراسان توانسته چهار هزار و ۷۶۸ دستگاه از این شاسی بلند ژاپنی را به مونتاژ برساند.

رشد تولید تندر و مگان

اما به سراغ رنویی‌ها برویم و ببینیم تندر-۹۰ و مگان در سال گذشته چه آماری را از خود به جا گذاشته‌اند.

این دو که در حال حاضر تنها محصولات سواری رنو در ایران به شمار می‌روند، با افزایش تولید در سال گذشته و نسبت به سال ۸۸ مواجه شده‌اند. طبق آمار، تندر-۹۰ که یکی از پرحاشیه‌ترین محصولات خودروسازی کشور به شمار می‌رود‌، در سال ۸۹ و نسبت به سال قبل از آن، رشدی حدودا ۱۷ هزار دستگاهی را داشته است. ایران خودرو به عنوان یکی از تولیدکنندگان تندر‌، ۱۸ هزار و ۲۹۲ دستگاه از این محصول را به تولید رسانده و رشدی ۱۳۳ درصدی را تجربه کرده است.

تندر پارس خودرو نیز توانسته با تولیدی ۳۱هزار و ۲۴۶ دستگاهی‌، ۴/۲۴ درصد در مقایسه با سال ۸۸ رشد کند. چند ماهی می‌شود که تولید تندر-۹۰ در روندی مناسب قرار گرفته و حواشی آن کاهش یافته است. به نظر می‌رسد اگر رشد تولید تندر-۹۰ طی سال جاری نیز ادامه یابد، می‌توان از قیمت تمام شده آن کاست. از تندر بگذریم و سری هم به مگان‌، دیگر میهمان رنویی جاده مخصوص بزنیم. این محصول که در پارس خودرو مونتاژ می‌شود‌، در سال گذشته تیراژی هفت هزار و ۱۴۲ دستگاهی داشته و این آمار متضمن رشد سه هزار و ۵۰۰ دستگاهی مگان شده است. مگان در مدل‌های دنده‌ای و اتومات به مونتاژ می‌رسد.

پراید همچنان رکورددار

یادگار شرکت فورد موتورز، سال گذشته نیز رکورد تولید در صنعت خودروسازی ایران را ازآن خود کرد و پرتیراژترین محصول این صنعت باقی ماند. آن طور که آمار می‌گوید، در سال گذشته ۶۱۲ هزار و ۵۴۱ دستگاه از این محصول قدیمی به تولید رسیده است. آمار مذکور، از رشد تولید ۶۸ هزار و ۲۰۳ دستگاهی پراید نسبت به سال ۸۸ حکایت می‌کند. خود شرکت سایپا حدود ۳۵۰ هزار دستگاه پراید را به تولید رسانده و باقی پرایدهای تولیدی سال ۸۹ نیز سهم پارس خودرو به حساب می‌آیند.

اما سری نیز به محصول ملی سایپا بزنیم. تیبا که فعلا چندان در خیابان‌های کشور دیده نمی‌شود، در سال گذشته چهار هزار و ۹۷۳ دستگاه تیراژ داشته است. این محصول که حدود ۱۰ هزار ثبت‌نام‌کننده منتظر را به خود می‌بیند، اولین خودرو ملی سایپا به حساب می‌آید و در کارخانه کاشان این شرکت به تولید می‌رسد. باید منتظر ماند و دید سایپا چه زمانی می‌تواند تعهدات تیبا را به پایان رسانده و روند تولید این خودرو را سریع تر کند. از تیبا که بگذریم، سایپایی‌ها در تولید زانتیا با افت و در مونتاژ ریو با رشد مواجه شده‌اند.

آنها البته زانتیا را از خط تولید خارج کرده‌اند، که با این حساب افت تولید آن در مقایسه با سال ۸۸ طبیعی به نظر می‌رسد. طبق آمار، چهار هزار و ۹۲۵ دستگاه زانتیا در سال گذشته به مونتاژ رسیده است، که این موضوع از افت ۱/۶۶ درصدی زانتیا در مقایسه با سال ۸۸ حکایت دارد. افت تولید این خودرو در شرایطی است که ریو، دیگر محصول مونتاژی سایپا در مقایسه با سال ۸۸ رشد تولیدی ۳/۱۴ درصدی را به خود می‌بیند. سایپا در مجموع حدود ۱۷ هزار ریو را طی سال گذشته مونتاژ کرده است. البته آن طور که خبر می‌رسد‌، این محصول در حال حاضر با مشکلاتی در تامین قطعات روبه‌رو شده و از همین رو قیمت آن در بازار افزایش یافته است.

ماکسیما افت کرد

نگاهی نیز به محصولات مونتاژی پارس خودرو بیندازیم. در این بین‌، قشقایی و تینا به عنوان دو برند شاسی بلند و مونتاژی پارس خودرو، به ترتیب تنها ۷۵ و ۳۶ دستگاه تیراژ داشته اند. این دو تحت لیسانس نیسان موتورز ژاپن به مونتاژ می‌رسند.

ماکسیما نیز که یکی از پرمصرف‌ترین خودروهای داخلی به شمار می‌رود‌ و برند نیسان است، با تیراژی دو هزار و ۸۰۸ دستگاهی‌، ۸/۱۵ درصد در مقایسه با سال گذشته افت به خود می‌بیند. پارس خودرو البته نیسان پیکاپ را نیز به مونتاژ می‌رساند؛ اما در آمار منتشر شده، تیراژ این خودرو تفکیک نشده است.