خبرگزاری موج - ایران خودرو در سال ۹۰ میانگین مصرف سوخت سبد محصولات خود را به ۷/۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر کاهش می‌دهد. کیوان وزیری مدیر نظارت و اجرای استانداردهای ایران خودرو، با بیان این مطلب گفت: کاهش ۲۰ درصدی تولید وانت پیکان نسبت به سال گذشته، کاهش تولید روآی سال و افزایش موتور پایه سوز ای.اف۷ و انجام برنامه‌ریزی تامین موتورهای TU۵و TU۳ از جمله راهکارهای کاهش مصرف سوخت به شمار می‌روند. وی میزان کاهش مصرف محصولات ایران خودرو در سال ۸۹ را حدود یک لیتر نسبت به سال قبل از آن ذکر و اظهار کرد: در سال ۸۸ میانگین مصرف سبد محصولات، ۸۶/۸ لیتر و در سال ۸۹ این میزان ۹/۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر بود. وزیری مصرف سوخت محصولات ایران خودرو را بسیار نزدیک به رویکرد جهانی کاهش مصرف و حفظ منابع انرژی به ویژه سوخت‌های فسیلی دانست و تصریح کرد: بر اساس گزارش شورای جهانی حمل و نقل سبز، میانگین مصرف سوخت خودروها در آمریکا حدود ۹ لیتر و در کل دنیا حدود هفت لیتر است. مدیر نظارت و اجرای استانداردهای ایران خودرو متذکر شد: براساس این گزارش، میانگین مصرف محصولات جی.ام در ایالات متحده ۳/۱۱ لیتر و در جهان ۵/۸ لیتر و این ارقام در مورد تویوتا به ترتیب ۶/۹ و ۳۴/۶ لیتر است. وی میزان مصرف سوخت محصولات هوندا را در آمریکا ۱۷/۹ و در جهان ۲۳/۷ لیتر ذکر کرد.

وزیری میانگین مصرف سوخت محصولات کرایسلر را در آمریکا ۲۵/۱۲ و میانگین جهانی این عدد را ۱۲/۱۰ لیتر ذکر کرد و گفت: این اعداد در مورد محصولات فولکس واگن به ترتیب ۵۶/۹ و ۹۸/۶ لیتر است.

مدیرنظارت و اجرای استانداردهای ایران خودرو، هدف ترسیم شده برای سبد محصولات این شرکت در سال ۱۳۹۳ را ۵/۶ لیتر ذکر کرد و گفت: ایران خودرو تا سال ۹۴ از این نظر با کشورهای پیشرفته جهانی می‌تواند برابری کند.وی ژاپن را از پیشگامان کاهش گازهای گلخانه‌ای و کاهش مصرف سوخت خودروها در جهان عنوان کرد و گفت: آمریکا، چین، کره جنوبی، هند و آمریکای لاتین بعد از ژاپن قرار می‌گیرند.