گروه خودرو- همان طور که فعالان بازار وعده داده بودند، قیمت کاذب برخی خودروهای داخلی در روندی نزولی قرار گرفت و افت کرد.

بنابر اخبار رسیده، در یکی دو هفته گذشته خودروهایی مانند تندر-۹۰ و پژو ۲۰۶ با فاصله گرفتن از روزهای گرانی خود، کاهش قیمت را تجربه کرده و بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان ارزان شدند. این در شرایطی است که بازار خودرو کشور در روزهای پایانی سال گذشته با رشد نا متعارف نمودار قیمت‌ها روبه‌رو شد و برخی خودروها تا سقف ۵/۱ میلیون تومان نیز گران شدند.

آن روزها البته بازار خودرو با رونق «شب عید» روبه‌رو بود، حال آنکه هم اکنون به رکود فرو رفته و خرید و فروش در آن راکد است. این موضوع در حالی است که خودروسازان داخلی در اقدامی یکباره قیمت کارخانه ای محصولات خود را گران کردند. به نظر می‌رسد این افزایش قیمت، در آینده بر بازار خودرو تاثیرگذار خواهد بود.

کاهش قیمت رنویی‌ها

اما به بازار برویم و نگاهی به قیمت خودروهای داخلی بیندازیم. آن طور که خبر می‌رسد هر دو نماینده سواری رنو در بازار خودرو کشور با کاهش قیمت روبه‌رو شده اند. در این بین، تندر-۹۰ مدل E۲ که تا سقف ۱۶ میلیون تومان نیز گران شد، افتی ۴۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است. این خودرو هم‌اکنون در مدل پارس خودرویی خود ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین تندر E۱ پارس خودرو نیز با کاهش قیمتی ۴۰۰ هزار تومانی، هم‌اکنون ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. E۱ نیز در روزهای پایانی سال گذشته افزایش قیمت را تجربه کرد.

اما مگان دیگر نماینده رنو در بازار خودرو ایران نیز که افزایش قیمتی چشمگیر را تجربه کرده بود، این روزها سیری نزولی را به خود گرفته و رو به ارزانی است. به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، مگان دو هزار سی سی در یکی دو هفته گذشته بیش از یک میلیون تومان ارزان شده و هم‌اکنون با قیمت ۳۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. مدل دنده ای مگان نیز در حال حاضر ۲۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

افت قیمت ۲۰۶

پژویی‌ها نیز در یکی دو هفته گذشته با افت قیمت روبه‌رو شده و ارزانی را تجربه کردند. در این بین، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ که در اواخر سال گذشته قیمت ۱۵ میلیون تومان را نیز تجربه کرد، هم اکنون ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. تیپ ۶ این خودرو نیز ۱۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

در بین مدل‌های صندوق دار ۲۰۶ نیز، مدل V۹ با قیمت ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و V۸ نیز ۱۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین «پژو ۲۰۷ آی» هم که دارای قیمت کاذبی در بازار پیش از عید بود، کاهش قیمتی اندک را در یکی دو هفته گذشته تجربه کرد. در حال حاضر مدل دنده‌ای این خودرو حدود ۱۸ میلیون تومان قیمت دارد و مدل اتومات آن نیز ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. پژو ۴۰۵ هم به عنوان پرتیراژترین محصول ایران خودرو، ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در مدل بنزین سوز خود قیمت دارد.

تثبیت گرانی ریو

ظاهرا مشکلات مربوط به کمبود قطعات ریو فعلا ادامه دارد، چراکه قیمت این خودرو در بازار هنوز هم بالاست. ریو نیز که جزو گران شده‌های بازار «شب عید» به شمار می‌رود، در حال حاضر ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. از بازار زانتیا نیز خبر می‌رسد که این خودرو به دلیل کمبود در بازار، با افزایش قیمت روبه‌رو شده است.

زانتیا هم‌اکنون حدود ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین پراید بنزین سوز نیز در حال حاضر هفت میلیون و ۷۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. ماکسیما هم که توسط خود پارس خودرویی‌ها گران شده، هم‌اکنون ۴۱ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان در مدل اتومات خود به فروش می‌رسد. ماکسیمای دنده‌ای نیز ۳۶ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان قیمت دارد.