تمام خودروهای داخلی استاندارد کامل دارند

گروه خودرو - وزیر صنایع و معادن در شانزدهمین روز از بهار ۹۰ درحالی به کیلومتر ۱۷ جاده مخصوص رفت که برخی از فعالان صنعت خودرو معتقدند حضور وی در سایپا به عنوان دومین خودروساز بزرگ کشور که به تازگی نیز خصوصی شده،نشان دهنده آن است که اهالی ساختمان شماره یک خیابان سمیه هنوز هم دل در گرو پیشتازترین صنعت کشور دارند. علی‌اکبر محرابیان هرچند به دعوت سایپایی‌ها میهمان نارنجی‌های جاده مخصوص شد، اما پذیرفتن این دعوت نیز نوعی بیعت دوباره وی با خودروساز دوم کشور تعبیر می‌شود و از این موضوع حکایت دارد که پیوند خودروسازان و وزارت صنایع، حداقل از سوی این وزارتخانه به این زودی‌ها گسستنی نیست. این موضوع در شرایطی است که مسوولان سایپا بر غیر دولتی بودن این شرکت تاکید دارند. در این اوضاع، حضور وزیر صنایع در سایپا و آن هم برای اولین بار در دوره مدیریت فعلی شرکت، می‌تواند گویای این واقعیت باشد که وزارت صنایع هنوز هم خودروسازان را بخشی از بدنه وزارتخانه می‌داند و ظاهرا تمایل چندانی برای «جدایی سایپا از وزارت صنایع» ندارد.

این در حالی است که وزیر صنایع البته در قلمرو سایپا باز هم بر ایده خود مبنی بر تشکیل قطب سوم خودروسازی تاکید کرده، تا نشان دهد تصمیم وی برای ایجاد رقیبی جدی برای ایران‌خودرو و سایپا، جدی است.

محرابیان با تاکید بر تاسیس و راه اندازی سومین قطب خودروسازی کشور در سال جاری، دیروز عنوان کرد: در سال ۹۰ باید تجربیات و دانش فنی و علمی موجود در عرصه خودروسازی به طورهمزمان به منصه ظهور برسد.

وی ادامه داد: پیش‌بینی شده، این قطب با استفاده از تمام تجارب کشور مجموعه خودروسازی توانمند، چابک و با ظرفیت تولید بالا با نگاه صادراتی محصولاتی تولید کند که پاسخگوی نیازهای داخلی و خارجی باشد.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی دو خودروساز داخلی سایپا و ایران خودرو در کشور فعالیت دارند، اضافه کرد: هم اکنون مجموعه صنعت خودرو کشور این ظرفیت را دارد که قطب سوم خودروسازی در کشور تاسیس و راه اندازی شود. اظهارات محرابیان در شرایطی است که برخی کارشناسان معتقدند، وزارت صنایع باید به جای تشکیل قطب سوم، خودروسازان بخش خصوصی را تقویت کرده و آنها را به رقابت با دو خودروساز بزرگ کشور ترغیب کند. ماجرای تشکیل قطب سوم خودروسازی به سال گذشته برمی‌گردد. وزیر صنایع این ماموریت را بر عهده سازمان گسترش قرار داده و این سازمان باید با به‌کارگیری توان داخلی و همکاری با خارجی‌ها قطب سوم خودروسازی کشور را تشکیل دهد.

خودروهای داخلی استاندارد کامل دارند

دیروز وزیر صنایع همچنین از استاندارد بودن تمام خودروهای کشور صحبت به میان آورد. این اظهارنظر وی اگرچه شاید با آمار و ارقام همخوانی داشته باشد، اما به هر حال مشتریان هنوز هم نسبت به سطح کیفی خودروها و خدمات پس از فروش آنها نظر چندان مثبتی ندارند و حق و حقوق خود را بیش از اینها می‌دانند. با این حال، وزیر صنایع در اظهارات خود به دفاع از خودروسازها و روند ارتقای کیفیت آنها پرداخته است. محرابیان تاکید کرده که نخستین بار است که تمامی خودروها در کشور با استاندارد کامل تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه در تولید خودروها به ایمنی سرنشینان توجه جدی می‌شود، به این موضوع مهم در صنعت خودرو کشور اشاره کرده که بدنه پراید در بخش‌های مختلف به ویژه جلوبندی، ستون‌های جلو، ستون‌های پهلو و درها تقویت شده است. به گفته محرابیان، این موضوع سبب می‌شود که پرایدهای تولیدی در سال ۹۰، ایمن تر از تولیدات قبلی این محصول روانه بازار شوند. وی با بیان اینکه در تقویت بدنه پراید ۵۰ کیلوگرم به وزن این خودرو اضافه شده، تاکید کرده از اردیبهشت امسال، موتور بهینه شده ای که در مقایسه با موتورهای قبلی از قدرت بالاتر و مصرف سوختی پایین‌تر برخوردار است، روی خودروهای داخلی نصب می‌شود، به طوری که میزان مصرف سوخت در پرایدهای تولید سال ۹۰، از ۶ لیتر به حدود ۵ لیتر کاهش می‌یابد. وزیر صنایع در شرایطی به دفاع از استاندارد خودروهای داخلی پرداخته است، که باید منتظر ماند و دید مجلس شورای اسلامی چه نظری در این مورد ارائه خواهد کرد. نمایندگان مجلس قرار است چندی دیگر با فراخوان از مشتریان خودرو، نظر آنها را در مورد کیفیت خودروهای داخلی و میزان رضایت از خدمات خودروسازان، جویا شود.

خصوصی‌سازی نادر در سایپا

در مراسم دیروز نعمت‌الله پوستین دوز مدیرعامل شرکت سایپا به عنوان میزبان وزیر صنایع و معادن پشت تریبون قرار گرفت. وی با اشاره به برنامه‌های سال گذشته گروه خودروسازی سایپا گفت: شرکت سایپا تاکنون دو برنامه پنج ساله را اجرا کرده است که اکنون در انتهای برنامه پنج ساله دوم هستیم و برنامه پنج ساله سوم ما که پرواز ۹۵ نام دارد به زودی آغاز خواهد شد.

او با اشاره به سیاست‌های وزارت صنایع و معادن در سال گذشته گفت: تلاش گروه خودروسازی سایپا این بوده که با سیاست‌های وزارت صنایع‌ومعادن همراه شده و برنامه‌های آن را در سال گذشته و برخی را در سال‌جاری طبق برنامه زمان‌بندی اجرایی کند.

پوستین دوز یکی از فعالیت‌های انجام شده را ظرفیت‌سازی در گروه خودروسازی سایپا عنوان کرد و اظهار داشت که در همین راستا عملیات اجرایی سایپا خمین و سایپا شمال در دست اقدام قرار گرفت و یک سالن جدید در سایپا مرکز ایجاد شد

وی برنامه‌های استانداردسازی محصولات را دومین برنامه این گروه خودروسازی دانست و گفت: در سال گذشته توانستیم پلت فرم X ۱۰۰برای چهار محصول در خانواده سایپا جایگزین کنیم و این در حالی بود که تولید روزانه ما هم ادامه داشت.

او فعالیت دیگر سال گذشته در سایپا را خصوصی‌سازی این شرکت دانست و گفت: در مورد خصوصی‌سازی سایپا کار بسیار نادری انجام شده است و آن این بود که مالکیت این مجموعه صنعتی به همکاران ما منتقل شد که به نظر من یکی از بهترین انواع خصوصی‌سازی‌ها بود؛ چرا که به وسیله این خصوصی‌سازی وفاداری و انگیزه همکاران ما دو چندان شد.

وی در مورد برنامه‌های امسال این گروه نیز توضیحاتی داد و عنوان کرد که اصلاح ساختار سایپا برای توجه به برند داخلی و حمایت از زنجیره تامین داخلی جزو برنامه‌های امسال ماست.

پوستین‌دوز در ادامه عنوان کرد که سال جاری در سایپا به عنوان سال تحقیق، توسعه و طراحی مهندسی نام‌گذاری شده است

وی همچنین با اشاره به برخی برنامه‌های آتی گروه خودروسازی سایپا گفت:‌ امیدواریم بتوانیم خارجی‌ها را متقاعد کنیم که توان فنی خود را به ما منتقل کنند.

وی در پایان گفت: سال ۱۳۸۹ سال تولد دوباره در مالکیت و مدیریت سایپا بود.

جدول زمانی برای نصب ایربگ

مشکلات به وجود آمده در روند واردات و ثبت سفارش خودرو در سال گذشته موجب شد تا روز گذشته مدیرکل دفتر صنایع ماشین‌سازی و نیرو محرکه وزارت صنایع و معادن از تدوین طرحی جدید در ارتباط با واردات خودرو و بررسی پیشنهادات ارائه شده از سوی شرکت‌های خدمات پس از فروش و نمایندگی‌های مجاز واردات خودرو در وزارت صنایع و معادن خبر دهد.

صالحی نیا در حاشیه مراسم بازدید وزیر صنایع و معادن از خطوط تولید شرکت سایپا با اعلام این خبر اظهار داشت: طرحی جدید برای واردات خودرو بر اساس آیین‌نامه ضوابط فنی واردات و آیین‌نامه ارتقای کیفیت خودرو در دست بررسی است.

تدوین این طرح از سوی وزارت صنایع و معادن در شرایطی است که سال گذشته نیز این وزارتخانه در راستای حمایت از تولیدات داخلی طرح توقف و انحصار در روند ثبت سفارش واردات خودرو را در دستور کار خود قرار داد تا به این طریق علاوه بر حمایت از خودروسازان داخلی از ورود خودروهای بدون پشتوانه شبکه خدمات پس از فروش به کشور نیز در راستای آیین‌نامه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان جلوگیری کند، حال ظاهرا در سال‌جاری این وزارت خانه بنا دارد تا طرحی تدوین کند که در این طرح پیشنهادات نمایندگی‌ها و مراکز خدمات پس از فروش نیز لحاظ خواهد شد.

توقف و اعمال محدودیت در روند ثبت سفارش در سال گذشته موجب شد تا به گفته حمید صافدل رییس سازمان توسعه تجارت، ثبت سفارش واردات خودرو نسبت به سال ۸۸ افت ۹۵ درصدی را تجربه کند؛ افتی که در سال جاری تاثیر خود بر بازار داخلی را نشان خواهد داد.

خبر مذکور در شرایطی از سوی سازمان توسعه و تجارت اعلام شد که وزارت صنایع آمار مذکور را تایید نمی‌کند، بطوریکه روز گذشته مدیرکل دفتر صنایع ماشین‌سازی و نیرو محرکه وزارت صنایع نیز از رشد واردات در سال گذشته خبر داد و افت ۹۵ درصدی ثبت سفارش را نادرست خواند.

صالحی نیا در پاسخ به این پرسش که واردات خودرو در سال گذشته از محل ثبت سفارش در سال ۸۸ صورت گرفته به همین دلیل نمی توان رشد واردات را به رشد ثبت سفارش نسبت داد، عنوان کرد: آنچه مسلم است در سال گذشته نیز برای سال جاری ثبت سفارش صورت گرفته اما در خصوص اینکه در سال جاری چه میزان خودرو وارد کشور خواهد شد نمی‌توان پیش‌بینی کرد چرا که غیرعملیاتی است.

مدیرکل دفتر صنایع ماشین‌سازی و نیرو محرکه وزارت صنایع و معادن همچنین در پاسخ به این پرسش که در سال جاری واردات خودرو چگونه خواهد بود نیز عنوان کرد: در سال جاری نیز واردات خودرو همانند سال گذشته از طریق نمایندگی‌های خدمات پس از فروش و در غالب آیین‌نامه واردات خودرو و آیین‌نامه ارتقای کیفیت صورت خواهد گرفت.

علاوه بر چگونگی واردات خودرو در سال جاری مدیرکل صنایع ماشین‌سازی و نیرو محرکه وزارت صنایع در حاشیه مراسم مذکور از تدوین جدول زمانبندی جدید برای نصب ایربگ (کیسه هوا) بر روی خودروهای داخلی در سال جاری خبر داد.

صالحی‌نیا در ادامه با بیان اینکه برنامه زمانبندی با همکاری موسسه استاندارد در حال تهیه است اظهار داشت: در مورد نصب یک یا دو ایربگ بر روی خودروهای داخلی یک برنامه زمانبندی با هماهنگی موسسه استاندارد و شرکت‌های خودروساز و براساس شرایط و محدودیت‌های موجود تنظیم شده که برای اجرا در شورای عالی استاندارد به تصویب خواهد رسید.

به گفته صالحی‌نیا، شورای‌عالی استاندارد به عنوان بالاترین مرجع باید در این خصوص تصمیم گیری کند.

وی ادامه داد: براساس این برنامه نصب یک یا دو ایربگ روی تمام خودروهای داخلی تا پایان سال جاری اجرایی خواهد شد.

وی تصریح کرد: در برنامه پیش‌بینی شده تولید داخلی ایربگ و همچنین تامین آن برای خودروهای کم تیراژ مدنظر است.

صالحی نیا در ادامه افزود: طبق برنامه زمانبندی شده نصب ایربگ در مورد برخی خودروها به صورت ۱۰۰ درصد و در مورد برخی دیگر نیز به میزان کمتری خواهد بود که این امر شامل یک یا دو ایربگ خواهد بود.

مدیرکل دفتر صنایع ماشین‌سازی و نیرو محرکه وزارت صنایع و معادن همچنین در واکنش به اظهارات مطرح شده از سوی رییس راهور ناجا مبنی بر غیر اجباری بودن نصب ایربگ برروی خودروهای داخلی نیز اظهار کرد: مصوبه اجباری شدن نصب ایربگ به شورای عالی استاندارد مربوط می شود و هرگونه تغییر در خصوص این مصوبه باید از سوی این شورا صورت گیرد در این مورد نیز به دلیل وجود برخی موانع و محدودیت‌ها وزارت صنایع پیشنهاد تدوین جدول زمانبندی را مطرح کرد که طی روزهای آینده جدول مذکور اعلام خواهد شد.