تست مجدد، شرط راهور برای شماره‌گذاری فراز

گروه خودرو - «فراز برای تست مجدد ترمز و اخذ تاییدیه،بار دیگر به اروپا ارسال خواهد شد».

این روزها توقف شماره‌گذاری برخی خودروهای تجاری و بعضا سواری به محل اختلاف میان موسسه استاندارد و راهور ناجا تبدیل شده است. اختلاف به وجود آمده میان این دو در شرایطی است که موسسه استاندارد تاکید دارد که با توجه به مجوزهای صادر شده از سوی این موسسه، راهور ناجا ملزم به شماره‌گذاری خودروهای مورد تایید است، اما راهور ناجا با استناد به قانون شماره‌گذاری، مجوز موسسه استاندارد را شرط لازم می‌داند اما نه واجب، استنادی که به موجب آن در سال‌جاری راهور ناجا بارها شماره‌گذاری برخی خودروها را حتی با وجود داشتن مجوز استاندارد متوقف کرد.

استناد راهور ناجا در شرایطی است که مسوولان موسسه استاندارد معتقدند در قانون شماره‌گذاری، بندی که به استناد آن راهور بتواند از شماره‌گذاری سر باز بزند وجود ندارد.با این حال راهور با تاکید بر ایمن نبودن برخی خودروها هم‌اکنون از شماره‌گذاری خودداری می‌کند.

در این خصوص می‌توان به توقف شماره‌گذاری چند ماهه فراز اشاره کرد،توقفی که به دلیل عدم اطمینان از ایمنی این خودرو صورت گرفته است. حال مسوولان موسسه استاندارد معتقدند این خودرو به لحاظ ایمنی در سطح قابل قبول قرار دارد، اما راهور ناجا به استناد تصادفات جاده ای هوو هم‌خانواده فراز از شماره‌گذاری این خودرو سرباز می‌زند حال اینکه ظاهرا گره این مشکل به دست مراکز تست اروپایی باز خواهد شد.

تست مجدد فراز

به گفته علیرضا نورافکن رییس بخش مکانیک و خودرو موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران براساس توافق صورت گرفته میان راهور ناجا و موسسه استاندارد با وجود آنکه فراز استانداردهای اروپایی و داخلی را پاس کرده اما این خودرو برای تست مجدد به کشور چک ارسال خواهد شد تا به این طریق شبهات راهور ناجا در خصوص ایمنی این خودرو برطرف شود. سرهنگ جهانگیری معاون فنی مهندسی پلیس راهور ناجا نیز در این خصوص می‌گوید: هم‌اکنون شماره‌گذاری دانگ فنگ آغاز شده، اما در خصوص فراز مراحل کارشناسی در حال انجام است و تا زمان اتمام این مرحله شماره‌گذاری آن متوقف خواهد بود.منوط کردن شماره‌گذاری به انجام مرحله جدید تست فراز در حالی است که هاشم یکه زارع مدیر عامل ایران خودرو دیزل در این خصوص می‌گوید:براساس توافق صورت گرفته با راهور ناجا مقرر شده بود تا همزمان با ارسال خودرو برای تست مجدد، شماره‌گذاری نیز آغاز شود.

به گفته یکه زارع خودروها برای تست ارسال شده‌اند، اما راهور هنوز به تعهد خود مبنی بر شماره‌گذاری عمل نکرده است.

معاون فنی مهندسی پلیس راهور ناجا در ادامه می‌گوید: براساس توافق صورت گرفته با موسسه استاندارد مقرر شده تا تست های ایمنی با نظارت راهور و موسسه استاندارد مجدد روی این خودرو صورت گیرد که این امر در حال انجام است.

رییس بخش مکانیک و خودرو موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران نیز در این خصوص می‌گوید: با وجود آنکه استاندارد بودن فراز برای موسسه استاندارد محرز است با این حال چهار دستگاه از این خودرو برای تست مجدد به کشور چک ارسال می‌شود تا تست ایمنی مجددا روی این خودرو تحت نظر یک مرکز آلمانی صورت گیرد.

مدیر عامل ایران خودرو دیزل در پاسخ به این پرسش که فراز مرحله اولیه تست را در کدام کشور صورت داده است می‌گوید: تست اولیه در انگلیس صورت گرفت و فراز توانست مجوز VCA را دریافت کرد در این مرحله نیز برای مجوز PUV به چک ارسال می‌شود.

رییس بخش مکانیک و خودرو موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در پاسخ به این پرسش که هزینه تست آیا به عهده شرکت سازنده است می‌گوید: به طور حتم هزینه های تست مجدد باید از سوی شرکت سازنده ( ایران خودرو دیزل ) پرداخت شود.

نور افکن در پاسخ به این پرسش که با توجه به انجام مجدد تست شماره‌گذاری این خودرو از چه زمانی آغاز خواهد شد نیز اظهار داشت: از نظر موسسه استاندارد شماره‌گذاری فراز در حال حاضر نیز باید انجام شود، اما با توجه به ارسال مجدد احتمالا نتیجه تست اواخر فروردین آماده خواهد شد و در صورت پذیرش نتیجه تست از سوی راهور شماره‌گذاری بلافاصله آغاز خواهد شد که این هم منوط به آن است که راهور ناجا به تست های جدید ایرادی وارد نکند.

تایید مجدد موسسه استاندارد بر ایمن بودن فراز در شرایطی است که راهور ناجا معتقد است فزار نسل پیشرفته هوو است و از آنجا که نسل اولیه این خودرو با وجود اخذ مجوز از سوی موسسه استاندارد مشکلات بسیاری را به وجود آورده است، شماره‌گذاری نسل جدید این خودرو را تا زمان اطمینان از ارتقای ایمنی، متوقف خواهد کرد و مجوز موسسه استاندارد نیز نمی تواند مجوزی برای شماره‌گذاری این خودرو باشد.

به گفته جهانگیری در قانون شماره‌گذاری به صراحت اعلام شده صلاحیت و ضوابط شماره‌گذاری تابع رعایت ایمنی است و به استناد این بند از قانون شماره‌گذاری تا احراز ایمن بودن این خودرو متوقف خواهد بود.

توقف شماره‌گذاری خودروهای فاقد ایربگ

علاوه بر توقف شماره‌گذاری فراز که در سال جاری صورت گرفت، به گفته مسوولان راهور ناجا و موسسه استاندارد از سال آینده شماره‌گذاری تمام خودروهای فاقد ایربگ نیز متوقف خواهد شد.معاون فنی مهندسی پلیس راهور ناجا در این خصوص می‌گوید: براساس قانون از یک فروردین سال ۹۰ خودروسازان باید نسبت به نصب ایربگ روی خودروهای داخلی اقدام کنند و در صورت عدم نصب شماره‌گذاری خودروهای فاقد این سیستم متوقف خواهد شد.

رییس بخش مکانیک و خودرو موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران نیز در این خصوص می‌گوید: طبق قانون نصب دو ایربگ برای خودروهای سواری از ابتدای سال آینده اجباری است و با توجه به اینکه قانون مذکور تغییری نکرده اجرای این قانون الزامی است.

الزام در نظر گرفته شده در حالی است که خودروسازان از مشکل تامین ایربگ مورد نیاز برای اجرای این قانون خبر می‌دهند. به گفته خودروسازان تغییر در برخی مناسبات اقتصادی کشور با سایر کشورها موجب شده تا هم‌اکنون خودروسازان با مشکل تامین قطعه برای نصب ایربگ مواجه باشند که این امر اجرای این قانون را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد.

معاون فنی مهندسی پلیس راهور ناجا در پاسخ به این پرسش که با توجه به مشکل خودروسازان آیا امکان تاخیر در اجرای این قانون وجود خواهد داشت می‌گوید: در این خصوص باید شورای عالی استاندارد تعیین تکلیف کند، اما تاکنون تصمیم جدیدی در این خصوص گرفته نشده به همین دلیل اجرای این قانون لازم‌ الاجرا است.

رییس بخش مکانیک و خودرو موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران نیز در این خصوص می‌گوید: با توجه به اینکه قانون تغییر نکرده اجرای این قانون از ابتدای سال آینده الزامی است،در این خصوص مجوز منع شماره‌گذاری نیز از سوی موسسه استاندارد به راهور ناجا ارسال شده است و تا زمان تغییر قانون از سوی شورای سیاست‌گذاری قانون اولیه به قوت خود باقی خواهد بود.