گروه خودرو- دومین همایش تخصصی خودروهای تجاری باری، یکشنبه گذشته در شرایطی برگزار شد که طی آن، معاون فنی مهندسی راهور ناجا خبر از نقش ۱۵ درصدی خودروهای سنگین در تصادفات جاده‌ای داد. سرهنگ علیرضا جهانگیری که در دومین همایش تخصصی خودروهای تجاری باری سخن می‌گفت‌، با اشاره به نقش استفاده از کاربر (تریلر)های غیراستاندارد در بروز تصادفات‌، تاکید کرد: طبق آمار‌، تنها هفت درصد وسایل نقلیه کشور را خودروهای سنگین تشکیل می‌دهند‌، اما همین تعداد‌، عامل ۱۵ درصد از تصادفات جاده‌ای کشور به شمار می‌روند. در این مورد‌، همچنین مدیرعامل انجمن کاربری‌سازان نیز از وجود حدود ۸۵۰ کاربرساز غیر استاندارد در کشور صحبت به میان آورد. عبد الرضا سپهوند با بیان اینکه تنها ۱۵۰ کاربرساز استاندارد از سوی انجمن‌، شناسایی شده است‌، افزود: استفاده از کاربرهای غیراستاندارد در خودروهای سنگین‌، بروز تصادفات جاده‌ای را در پی دارد.

اظهارات این دو مقام مسوول در شرایطی است که هم‌اکنون استفاده از کاربر یا همان تریلرهای غیر استاندارد در خودروهای تجاری‌، به دلایلی از جمله قیمت پایین‌، به نوعی رواج یافته و این موضوع‌، افزایش تصادفات جاده ای را به همراه داشته است.

به عنوان مثال‌، در همین حوادثی که برای کامیون چینی هوو رخ داد‌، برخی کارشناسان‌، این موضوع را از ناحیه نصب تریلرهای غیراستاندارد دانستند.

اما در دومین همایش همایش تخصصی خودروهای تجاری باری‌، چهره‌هایی مانند رییس کمیسیون صنایع مجلس‌، مدیرکل نیرومحرکه و ماشین‌سازی وزارت صنایع و دبیر انجمن خودروسازان نیز حضور داشتند‌، که در این بین‌، دبیر انجمن خودروسازان پیشنهاد عضویت انجمن کاربری سازان در شورای سیاست‌گذاری خودرو را مطرح کرد.

انجمن کاربری‌سازان‌، سال گذشته و به منظور توجه بیشتر به استانداردسازی در تولید کاربرهای خودروهای سنگین‌، تشکیل شد.