گروه خودرو- با آنکه به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم، اما ظاهرا هنوز هم میل به خرید خودرو در مشتریان ایرانی پس از هدفمندی یارانه‌ها، زنده نشده است. آن طور که از بازار خبر می‌رسد، رکود همچنان بر سر بازار خودرو کشور پایدار مانده و مشتریان میل چندانی به خرید از خود نشان نمی‌دهند.

این در شرایطی است که به جز یکی دو مورد، نمودار کلی قیمت‌ها تغییر خاصی را تجربه نکرده و روندی نسبتا باثبات را به خود می‌بیند.

با این حال، نمایشگاهداران خودرو پایتخت همچنان امیدوارند که با آغاز «بازار شب عید»، خرید و فروش رونقی بگیرد و اوضاع سروسامانی بیابد.به گفته آنها، تعطیلات نوروز و مسافرت‌های آن، بهانه خوبی برای خرید خودرو محسوب می‌شود و مردم بدشان نمی‌آید به جای اتوبوس و قطار و هواپیما، با خودرو شخصی خود سفر کنند. به نظر می‌رسد مشتریان ایرانی پس از آغاز رسمی قانون هدفمندی یارانه‌ها، خود نیز به نوعی در خرید کالاهای مختلف به خصوص خودرو، هدفمند عمل کرده و از همین رو بازار در رکود فرو رفته است. باید منتظر ماند و دید آیا در واپسین روزهای سال نیز اوضاع به همین شکل خواهد بود یا با افزایش حضور مشتریان در نمایشگاه‌های خودرو، خرید و فروش رونقی به خود خواهد گرفت.

تندر ارزان شد

اما به بازار برویم و ببینیم اوضاع و احوال قیمت‌ها به چه شکل است.

این هفته به جز تندر-۹۰ مدل‌های E۱ و E۲ ، باقی خودروهای داخلی تغییر قیمت خاصی را تجربه نکردند. آن طور که نمایشگاهداران پایتخت می‌گویند ، تندر E۱ با افت قیمتی ۴۰۰ هزار تومانی، هم اکنون ۱۵ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. مدل E۱ تندر نیز که ۳۰۰ هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرده که در حال حاضر ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. تندر این روزها روند تولید مناسب تری را نسبت به گذشته تجربه می‌کند و چندی پیش نیز شش هزار دستگاه از این خودرو پیش فروش شد.

ثبات قیمت ایران خودرویی‌ها

نگاهی به محصولات ایران خودرو بیندازیم، محصولاتی که فعلا ثبات قیمت را به خود می‌بینند.

در این بین، پژو ۴۰۵ بنزینی با وجود پرمصرف بودن ، همچنان ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود و نوع دوگانه‌سوز آن نیز یک میلیون تومان گران‌تر به فروش می‌رود.۴۰۵ البته به ترمز ضدقفل مجهز است.

دیگر محصول ایران به نام پارس نیز هفته باثباتی را به انتها رساند، به نحوی که هم‌اکنون با همان قیمت ۱۸ میلیون و

۲۰۰ هزار تومان خود در مدل بنزینی سال به فروش می‌رسد. پارس دوگانه سوز نیز ۱۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

در میان مدل‌های پژو ۲۰۶ نیز تیپ ۲ با قیمت ۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود و تیپ ۶ نیز ۱۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

آن طور که فعالان بازار می‌گویند، هم اکنون پژو ۲۰۶ صندوقدار V۸ نیز قیمتی برابر با ۱۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان دارد و V۹ نیز ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

اما نگاهی نیز به قیمت سمند بیندازیم. در حال حاضر مدل سورن این محصول ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و سمند بنزینی مدل LX نیز قیمتی برابر با ۱۴ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان دارد.

ایران خودرویی‌ها البته مدل دیگری از سمند را نیز به نام EF۷ تولید می‌کنند که این محصول ۱۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

این مدل سمند به موتور پایه گازسوز EF۷ مجهز است و آن طور که خبر می‌رسد ، پس از هدفمندی یارانه‌ها مشتریان استقبال مناسبی از این محصول به عمل آورده اند.

کمبود ریو در بازار

سایپایی‌ها هم روزهای باثباتی را در بازار خودرو تجربه می‌کنند و قیمت آنها تغییر خاصی نکرده است. در حال حاضر پراید بنزین سوز قیمتی برابر هفت میلیون و ۶۵۰ هزار تومان دارد و مدل دوگانه سوز این خودرو نیز با قیمت ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. زانتیا نیز که دیگر در سایپا به تولید نمی رسد، هم اکنون ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

ریو نیز که ظاهرا این روزها با مشکل تامین قطعه روبرو است، در حال حاضر ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. طبق گفته فعالان بازار، این محصول هم‌اکنون بسیار کمیاب است و به همین دلیل قیمت آن پایین نمی‌آید. ریو چندی پیش به یکباره حدود ۷۰۰ هزار تومان گران شد و به قیمت کنونی رسید.