جنگ قیمتی خودروسازها درنمایشگاه شیکاگو

مونا مشهدی رجبی

از فردا یازدهم فوریه سال ۲۰۱۱ میلادی نمایشگاه دیگری در آمریکا برگزار می‌شود که عنوان قدیمی‌ترین نمایشگاه خودروی آمریکا را یدک می‌کشد. نمایشگاه خودروی دیترویت که یکی از مهم‌ترین نمایشگاه و بزرگ‌ترین آنها است هر ساله در ماه ژانویه برگزار می‌شود و نمایشگاه شیکاگو با حضور تعداد کمتری از شرکت‌های خودروسازی، اما با محصولات جدید و مدرن در ماه فوریه کار خود را آغاز می‌کند.

نمایشگاه خودروی شیکاگو از روز جمعه یازدهم فوریه سال ۲۰۱۱ میلادی کار خود را آغاز و تا روز یکشنبه بیستم ماه فوریه همین سال ادامه پیدا می‌کند. البته این نمایشگاه از روز نهم فوریه برای خبرنگاران و کارشناسان بازار خودرو آغاز شده بود و از روز یازدهم ورود عموم به آن آزاد می‌شود.

این نمایشگاه قدیمی و بزرگ که هر ساله بیش از یک میلیون بازدیدکننده را جذب می‌کند برای اولین بار در سال ۱۹۰۱ میلادی برگزار شد. این نمایشگاه قدیمی‌ترین نمایشگاه خودرو در آمریکای شمالی است و امسال یکصد و دهمین نمایشگاه سالانه خود را برگزار می‌کند.

نمایشگاه امسال با شعار تولید دوباره خودروسازان آمریکایی برگزارشد و شرکت‌های آمریکایی بهترین و جدیدترین محصولات خود را در نمایشگاه به معرض دید قرار دادند. شرکت‌های خودروسازی آمریکایی در جریان بحران اقتصادی دو سال گذشته توانایی فعالیت خود در بازار را از دست دادند و دو شرکت از مجموع سه شرکت خودروسازی مجبور به اعلام ورشکستگی شدند.

این شرکت‌ها از ابتدای سال‌جاری تلاش زیادی کرده‌اند تا با حضور در تمامی نمایشگاه‌ها اثبات کنند بحران به پایان رسیده است و با اقتدار به فعالیت خود ادامه می‌دهند و به همین دلیل حضور آنها در نمایشگاه شیکاگو هم بسیار پررنگ است.

تبلیغات گسترده‌ای که از روز اول فوریه برای این نمایشگاه در سراسر دنیا برگزارشده بود سبب شد تا این نمایشگاه بیش از گذشته اهمیت پیدا کند. جان وایک یکی از مسوولان برگزاری نمایشگاه سالانه شیکاگو می‌گوید: اهمیت این نمایشگاه در سال جاری میلادی به دلیل خروج تدریجی بازار از رکود است. در سال جاری میلادی فروش خودرو در آمریکا افزایش خواهد یافت و به همین منظور شرکت‌های خودروسازی اقدام به ارائه جدیدترین محصولات خود به نمایشگاه کرده‌اند.

در نمایشگاه سال‌جاری میلادی حضور شرکت‌های اروپایی بسیار پررنگ‌تر از سال‌های گذشته است و دلیل آن تلاش فولکس واگن و ‌بی‌ام‌و برای بیشتر کردن سهم خود در بازار این کشور می‌باشد.

تقریبا تمامی شرکت‌های خودروسازی مطرح دنیا در نمایشگاه سال‌جاری شرکت کرده‌اند که از جمله آنها می‌توان به تویوتا اشاره کرد. تویوتا که در سال گذشته به دلیل نقص فنی محصولات خود میلیون‌ها خودرو را به کارخانه فراخواند و شاهد کاهش اعتماد بازار به محصولاتش بود، در پیش‌بینی‌های خود خبر از افزایش درآمد و سودآوری در سال ۲۰۱۱ میلادی داده است.

این شرکت خودروسازی در نمایشگاه قبلی (دیترویت)، خودروی کرولا ماتریکس را به معرض دید علاقمندان قرار داده است که به جز چند تغییر جزیی و کوچک، تفاوت چشمگیری نسبت به مدل سال ۲۰۱۰ میلادی ندارد.

این خودرو که با دنده اتوماتیک هم به بازار عرضه می‌شود، قیمتی بین ۱۸ هزار و ۵۴۵ تا ۱۹ هزار و ۴۰۰ دلار آمریکا دارد. البته افرادی که در جریان نمایشگاه اقدام به خرید این خودرو کنند، می‌توانند از تخفیف دو هزار دلاری برخوردار شوند.

این خودرو چهار سیلندر و با قدرت ۱۳۲ اسب بخار تولید شده است و ۱/۸ لیتر گنجایش موتور دارد. البته مدل دیگر آن از موتوری ۲/۴ لیتری برخوردار و ۱۵۸ اسب بخار قدرت به تولید می‌رساند.

هر دو مدل از ابتدای بهار سال ۲۰۱۱ میلادی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار خواهند گرفت. رقبای اصلی این خودرو، محصولاتی مانند الانترا تولید هیوندایی موتورز و مزدا۳‌هاچ بک هستند که هر دو در نمایشگاه شیکاگو حاضر خواهند بود.

هیوندایی در نظر دارد خودروی جنسیس تازه خود را نیز در این نمایشگاه در معرض دید علاقمندان قرار دهد و قیمت پیشنهادی برای این خودرو اندکی کمتر از خودروی کرولا ماتریکس اعلام شده است.

گفته می‌شود جنگ قیمتی بین خودروسازان که از ابتدای سال ۲۰۱۱ میلادی آغاز شده است، در نمایشگاه شیکاگو به اوج خود خواهد رسید و همین مساله سبب می‌شود تا شرکت‌های خودروسازی تلاش زیادی برای حضور مقتدرانه در نمایشگاه داشته باشند.

طبق گزارش‌های موجود،۴۰ شرکت بزرگ خودروسازی در نمایشگاه شیکاگو شرکت کرده‌اند و بیش از ۱۰۰ خودروی جدید در این نمایشگاه وجود دارد که البته در مقایسه با نمایشگاه خودروی دیترویت تعداد بسیار کمی است.

با این حال، اهمیت زیاد نمایشگاه شیکاگو و قدمت آن سبب شده تا بهترین محصولات سال ۲۰۱۱ میلادی در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شود.

شرکت‌های خودروساز بی‌ام‌و، فیات، فورد، جگوار، جی‌ام، فولکس واگن و AUDI از جمله شرکت‌هایی هستند که بهترین خودروها را به نمایشگاه آورده اند. از دیگر خودروهای موجود در نمایشگاه می‌توان به کرایسلر ۲۰۰ و ACURA و بیوک رگال (buick regal) و فولکس واگن جتا GLI و خودروی کروز شورلت اشاره کرد که هریک صدها نفر را به نمایشگاه می‌کشانند.

خودروهای نام برده شده در فاصله تابستان تا انتهای فصل پاییز سال ۲۰۱۱ میلادی وارد بازار مصرف خواهند شد و مهم‌ترین ویژگی تمامی آنها، کم مصرف تر بودن نسبت به محصولات سال‌های قبل است. در نمایشگاه شیکاگو خبری از حضور خودروهای الکتریکی نیست.