گروه خودرو- بازار خودروهای داخلی کشور، این هفته کاهش قیمت چند محصول را به خود دید، اما تغییر خاصی در خرید و فروش خودروها پیش نیامد، تا بازار همچنان راکد بماند. در این شرایط، نمایشگاه داران خودرو پایتخت انتظار دارند با پایان ایام محرم و صفر، رونقی دوباره در بازار خودرو ایجاد شده و مشتریان برای خرید اقدام کنند.

در حال حاضر که حدود شش هفته از آغاز هدفمندی یارانه‌ها می‌گذرد، بازار خودرو هنوز در رکود به سر می‌برد و تمایل چندانی برای خرید خودرو در مشتریان دیده نمی‌شود.

البته آن طور که کارشناسان عنوان می‌کنند، یکی دیگر از دلایل اصلی رکود بازار، روش‌هایی است که خودروسازان برای فروش محصولات خود در نظر می‌گیرند.

این روش‌ها به شکلی است که مشتریان می‌توانند با ودیعه‌ای نسبتا کم، صاحب خودرو شده و مابقی پول را در طول یکسال تسویه کنند.با این حساب، بسیاری از مشتریان ترجیح می‌دهند با توجه به شرایط اقتصادی فعلی، به جای بازار از خودروسازان خودرو بخرند.

این موضوع حتی کاهش قیمت برخی خودروها مانند پژو۲۰۶ و تندر-۹۰ را نیز در پی داشته است.

مگان گران شد ، ۲۰۶ ارزان

اما نگاهی نیز به نمودار قیمت بیندازیم و ببینیم اوضاع در ششمین هفته آغاز هدفمندی یارانه‌ها، به چه شکل است.

آن‌طور که خبر می‌رسد، این هفته در بازار خودروهای داخلی، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و تندر-۹۰ با کاهش قیمت روبرو شدند، اما مگان E۲ گران شد و ریو نیز گران ماند.

پژو ۲۰۶ تیپ ۲ که ایران خودرویی‌ها از رشد تقاضای آن صحبت به میان می‌آورند، این هفته حدود ۳۰۰ هزار تومان ارزانی را تجربه کرد.

این خودرو که قیمت بازار آن کمتر از نرخ کارخانه است، هم‌اکنون ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

فعالان بازار، فروش ویژه اخیر ایران خودرو را عامل اصلی افت قیمت ۲۰۶ می‌دانند.

در بین سایر مدل های این خودرو، ۲۰۶ صندوق دار V۹ قیمتی برابر با ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد و V۸ نیز ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

همچنین ۲۰۶ تیپ ۶ نیز همچنان ۱۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.از ۲۰۶ بگذریم و سری هم به تندر بزنیم.این خودرو نیز طی هفته جاری، کاهش قیمت را تجربه و هر دو مدل E۱ و E۲ آن ارزان شدند.

در حال حاضر تندر-۹۰ مدل E۱ (پارس خودرو) قیمتی برابر با ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان دارد و مدل E۲نیز ۱۵ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

آن طور که فعالان بازار می گویند ، مدل E۰ دیگر در بازار موجود نیست.

افت قیمت تندر و ۲۰۶ در شرایطی است که مگان E۲ افزایش قیمتی یک میلیون تومانی را طی هفته جاری تجربه کرد.

این خودرو که ۱۶۰۰ سی سی و دنده ای به شمار می‌رود، هم اکنون با قیمت ۲۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خرید و فروش می شود.

تداوم گرانی ریو

ظاهرا بروز مشکلاتی در تامین قطعات ریو، مونتاژ این محصول را با مشکلاتی مواجه کرده و از همین رو قیمت بازار آن مدتهاست بالا مانده و پایین هم نمی‌آید.

ریو که در سایپا مونتاژ می‌شود، هم اکنون ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و به گفته نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت، عرضه و حضور محدودی در بازار دارد.

گرانی ریو در شرایطی است که پراید به عنوان دیگر محصول سایپا، هم‌اکنون هفت میلیون و ۶۵۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

این قیمت به مدل معمولی (صبا) و بنزینی پراید مربوط می‌شود، حال آنکه پراید دوگانه‌سوز قیمتی برابر با ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان دارد.

سایر خودروهای داخلی

در بین دیگر خودروهای تولید داخل، هم‌اکنون پژو ۴۰۵ بنزینی که به ترمز ضدقفل (ABS) مجهز است، قیمتی برابر با ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان دارد.

سمند LX بنزینی هم در حال حاضر ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و نوع مجهز به موتور پایه گازسوز EF۷ آن نیز ۱۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد.سورن هم ۱۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.