گروه خودرو - روز گذشته اخبار و مصاحبه‌های زیادی مربوط به صنعت خودرو و خودروهای تولیدی، در سایت‌های خبری کشور به چشم می‌خورد. اخبار مربوطه، خروج خودروهای فرسوده را در برمی‌گرفت تا اجبار در اعمال استاندارد یورو ۵ در صنعت خودرو. به‌طوری‌که قائم‌مقام معاونت نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور از خروج ۲۰۵ هزار خودروی فرسوده از ابتدای سال جاری خبر داده و سردار رحیمی رییس‌پلیس راهور تهران نیز با اشاره به تردد چهار میلیون دستگاه خودرو در تهران عنوان کرده که معابر پایتخت تنها کشش حداکثر یک هفتم این خودروها را دارند.

اما رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز در حاشیه جلسه هیات دولت طی مصاحبه‌ای از اجرایی شدن طرح جامع کاهش آلایندگی کلانشهرهای کشور با اولویت تهران از ابتدای سال آینده خبر داده است.

وی خارج کردن خودروهای اسقاطی، جدی گرفتن معاینه فنی خودروها، ارتقای استاندارد تولید خودرو، بهبود کیفیت سوخت مصرفی خودروها و غیره را از عمده محورهای طرح جامع کاهش آلایندگی کلانشهرها خوانده است.

اما محمد جواد محمدی‌زاده همچنین از منع تردد برخی از خودروها نیز خبر داده است، به طوری‌که وی عنوان کرده که به خودروهای تولید شده قبل از۸۲ که بر اساس تشخیص مراکز معاینه فنی در نحوه احتراق مشکل داشته باشند اجازه تردد داده نخواهد شد. وی تاکید کرده که ‌بر اساس طرحی که از سال۹۰ اجرا می‌شود خودروهای تولیدی قبل از سال۸۲ در صورت نداشتن آلایندگی، اجازه تردد خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون بیش از یک میلیون خودروی آلاینده در کشور وجود دارد، گفت‌: اگر آلایندگی این خودروها در مراکز معاینه فنی احراز شود از رده خارج خواهند شد.