ایسنا- در حال حاضر حدود دو میلیون خودرو با عمر بیش از ۲۰ سال در کشور تردد می‌کنند که به نوعی فرسوده محسوب می‌شوند. محمدرضا نجفی‌منش، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو، با بیان مطلب بالا افزود: عمر متوسط خودرو در دنیا ۱۰ سال است؛ بنابراین خودروهای با عمر بیش از ۱۰ سال فرسوده محسوب می‌شوند.

وی با بیان این‌که در این شرایط حدود دو میلیون دستگاه خودرو با عمر بیش از ۲۰ سال در کشور تردد می‌کنند، خاطرنشان کرد: طبق قانون برنامه چهارم توسعه، حدود دو میلیون دستگاه خودرو فرسوده باید از رده خارج می‌شد که تنها حدود یک سوم این تعداد از رده خارج شده است.

به گفته وی، عقب افتادن از برنامه چهارم توسعه در زمینه خروج خودروهای فرسوده موجب افزایش مصرف سوخت و رشد آلایندگی شده است.

او خاطرنشان کرد: مصرف سوخت خودروهای فرسوده بیشتر از خودروهای دیگر بوده و با توجه به اجرایی شدن قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، جایگزینی این خودروها تاثیر زیادی بر کاهش مصرف سوخت خواهد داشت.

نجفی‌منش تصریح کرد: آلایندگی خودروهای فرسوده نیز به‌طور میانگین ۱۷ برابر بیشتر از خودروهای دیگر است که با توجه به مشکل آلودگی هوای کلانشهرهای کشور، جایگزینی آنها نقش قابل‌توجهی در حل این مشکل خواهد داشت.