گروه خودرو- در روزهایی که بنزین و گاز، دو عنصر اصلی سبد سوخت کشور به شمار می‌آیند، ظاهرا «نفت سفید» نیز به دنبال سهم و جایگاهی در این سبد است. اگرچه غالب خودروهای داخلی از بنزین و گاز برای سوخت‌گیری استفاده می‌کنند، اما یک شرکت خصوصی به نام «رساپیشه آریا» قصد دارد با نصب کیت‌هایی مخصوص، خودروها را دوگانه سوز (نفت سفید و بنزین) کند.

به گفته فرید اکبر زاده مدیرعامل این شرکت، هم‌اکنون چند دستگاه پراید و پژوپارس و روآ، به صورت آزمایشی مجهز به این کیت‌ها شده‌اند و در صورت همکاری مراجع مرتبط با سوخت کشور، امکان تولید و عرضه یک میلیون دستگاه خودرو «نفت سوز» در کشور وجود دارد. وی تاکید می‌کند: نصب سیستم نفت سوز بر روی خودروها، میزان مصرف سوخت را ۳۰ درصد و مقدار آلایندگی خروجی اگزوز را ۲۵ درصد نسبت به خودروهای بنزینی کاهش می‌دهد.

اکبرزاده با بیان اینکه برای تامین سوخت مورد نیاز نوع خودروی نفت سوز با ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت در حال مذاکره‌ایم، گفت: سهمیه سوخت مورد نیاز خودروهای تبدیلی را می‌توان از محل اضافه تولید نفت تأمین کرد و در صورتی که این مساله امکان‌پذیر نباشد، می‌توان از طریق واردات این سوخت را تامین کرد. وی تصریح کرد: تولید سیستم نفت سوز خودروها روزانه ۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه پیش‌بینی شده و نمونه‌های اولیه این خودرو طی یک ماه آینده وارد بازار خواهد شد.

به گفته وی نصب سیستم سوخت نفتی بر روی پراید مصرف سوخت این خودرو را از ۷.۵ لیتر به ۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می‌رساند.

وی ادامه داد: اگر دولت از طرح دوگانه سوز کردن خودروها به نفت سفید و بنزین با اختصاص سهمیه نفت سفید حمایت کند، این طرح را با نفت سفید لیتری ۹۰۰ تومان در سراسر کشور اجرا خواهیم کرد. گفته‌های وی در شرایطی است که هزینه نصب سیستم نفت‌سوز بر روی خودروها ۶۰۰ هزار تومان است.