گروه خودرو- معاون برنامه ریزی، توسعه و فناوری وزارت صنایع از تدوین استراتژی توسعه صنایع منتخب و مهم در قالب «الزامات» سند استراتژی توسعه صنعتی خبر داد و این در شرایطی است که نام «خودروسازی» نیز در این لیست منتخب به چشم می‌آید. به گفته محسن حاتم‌، این صنایع منتخب‌، نقشی مهم در ایجاد ارزش افزوده و اشتغالزایی دارند و با تصویب سند توسعه استراتژی‌، برخی دستگاه‌های مرتبط‌، موظف به همکاری با صنایع منتخب خواهند بود.

خودروسازی نیز که سهم زیادی در ارزش افزوده و اشتغال کشور دارد‌، در حالی جزو لیست منتخب وزارت صنایع قرار گرفته که مسوولان آن همواره نسبت به نوع برخورد دستگاه‌های مختلف با این صنعت‌، گلایه داشته و معتقدند باید بیش از اینها هوای «خودروسازی» را داشت. با توجه به اینکه خودروسازی نیز در لیست صنایع منتخب وزارت قرار گرفته است‌، قطعا برخی دستگاه‌ها و نهادها‌یی که ارتباط مستقیمی‌با این صنعت دارند‌، در آینده ملزم به همکاری هرچه بیشتر با خودروسازان خواهند شد و در این بین‌، «سیستم بانکی» یکی از نهادهای موردنظر خواهد بود.

خودروسازان کشور همواره طی سال‌های گذشته‌، نسبت به نوع برخورد بانک‌ها با صنعت خودرو کشور گلایه داشته و انتقاد کرده‌اند که چرا با آنها مانند یک مشتری عادی برخورد می‌شود.

به اعتقاد خودروسازان‌، با توجه به سهم بالای خودروسازی در ارزش افزوده و اشتغال‌، سیستم بانکی باید تسهیلات خاص و وام‌های کم بهره برای این صنعت در نظر بگیرد. علاوه بر بانک‌ها‌، احتمالا وزارت بازرگانی نیز که مرجع پرداخت مشوق‌‌های صادراتی به شمار می‌رود و خودروسازان گاه نسبت به عدم دریافت این مشوق‌ها گله دارند‌، جزو دستگاه‌های ملزم به همکاری با صنعت خودروسازی کشور خواهد بود.