گروه خودرو- فرمانده نیروی انتظامی‌تهران بزرگ بار دیگر در مورد رعایت اصول ایمنی در خودروهای تولید داخل‌، به خودروسازان هشدار داد. سردار حسین ساجدی نیا گفت:خودروسازان کشور از سال آینده اجازه تولید محصولاتی را که سیستم‌های ایمنی در آنها رعایت نشده باشد، نخواهند داشت.

اگرچه این برای چندمین بار طی سال جاری است که فرمانده ناجا در مورد سیستم ایمنی خودروهای داخلی به خودروسازان هشدار می‌دهد‌، اما به نظر می‌رسد پلیس این بار عزم جدی تری داشته و برخورد با تخلفات مربوط به ایمنی شرکت‌های خودروساز را جزو اولویت‌های اصلی خود قرار داده است.

از دید پلیس‌، ترمز ضدقفل (ABS) و ایربگ (کیسه هوا)‌، دو مورد اصلی در سیستم ایمنی خودروها به شمار می‌روند و به‌کارگیری آنها نقش زیادی در کاهش تصادفات جاده‌ای و مرگ و میر سرنشینان خودروها خواهد داشت.

اصرار پلیس در این مورد‌، البته مجهز شدن خودروهای داخلی به ترمز ضدقفل را در پی داشت‌، اما نصب ایربگ هنوز فراگیر نشده و قرار است به طور کامل از سال آینده اجرا شود. حساسیت پلیس در مورد سیستم ایمنی خودروهای داخلی در شرایطی است که مسوولان صنعتی کشور و شرکت‌های خودروساز این حساسیت را برنمی‌تابند و برخی از آنها نیز معتقدند پلیس نباید در امور تولید خودرو دخالت کند. به اعتقاد آنها‌، عوامل مختلفی مانند خطای انسانی و ایمن نبودن راه‌ها‌، در بروز «تصادفات جاده ای» نقش دارند و ترمز ضدقفل و ایربگ‌، چندان در کاهش چشمگیر این پدیده موثر نخواهند بود.با این حال‌، هم‌اکنون تقریبا تمام خودروهای داخلی به سیستم ترمز ضدقفل مجهزند و با توجه به هشدار جدید فرمانده ناجا‌، احتمالا سال آینده‌، سال جدال پلیس و خودروسازان بر سر نصب ایربگ خواهد بود.