یک چینی بالاتر از سمند و پژو
گروه خودرو- جدیدترین رده‌بندی کیفی خودروهای داخلی در شرایطی اعلام شد که طی آن، مزدا3 جدید در غیاب مرسدس بنز به صدر جدول رفت، اما پراید از جای خود در انتهای جدول تکان نخورد. همچنین بنابر این امار، چند خودرو از جمله ماکسیما، پژو 405، MVM و پراید با افت کیفی روبه‌رو شده‌اند.

در این رده‌بندی که توسط سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اعلام شده و متعلق به آذر ماه است، ۲۱ خودرو داخلی، تحت ارزیابی کیفی قرار گرفته و به دو دسته «خیلی خوب» و «خوب» تقسیم شده‌اند.
طبق معمول رده‌بندی‌های قبلی، این ماه نیز سطح کیفی خودروهای تولیدی در نه معیار سیستم فنربندی، تعلیق و فرمان، موتور، ترمز، تجهیزات الکتریکی، تزئینات داخلی و خارجی، صداهای غیرعادی، بدنه، نفوذ آب و رنگ مورد ارزیابی قرار گرفته و 21 خودرو مورد نظر، بر اساس مجموع نمرات منفی به دست آمده، رتبه‌بندی شده‌اند. هر خودرویی که نمره منفی آن بین صفر تا 120 باشد، به دسته «خیلی خوب» رفته و خودروهای دارای نمره منفی 120 تا 200 نیز در جمع «خوب‌ها» قرار گرفته‌اند. در این نوع رده‌بندی‌ها، البته خودروهایی که امتیاز منفی بالای 410 داشته باشند، غیرقابل قبول به حساب آمده و اجازه تولید و عرضه به بازار را نخواهند داشت. این موضوع در شرایطی است که در رتبه‌بندی آذرماه، هیچ خودرویی در دسته غیرقابل قبول‌ها جای ندارد.
از نکات مهم رده‌بندی آذرماه می‌توان به کیفیت بهتر MVM مدل ۵۳۰ چینی نسبت به سمند و پژو ۴۰۵ و همچنین بالاتر قرار گرفتن تندر ایران خودرو از همتای پارس خودرویی اش اشاره کرد.
صدرنشینی مزدا3 در غیاب بنز
مزدا۳ اگرچه با افزایش نمره منفی نسبت به رده بندی آبان ماه روبه‌رو شده، اما با توجه به غیبت مرسدس بنزهای مونتاژی، لقب باکیفیت ترین خودرو داخلی را در رده‌بندی آذر به خود اختصاص داده است. این خودرو که در شرکت خصوصی «گروه بهمن» به مونتاژ می‌رسد، در تجهیزات الکتریکی، تزئینات، رنگ و بدنه نمره منفی به خود می‌بیند. پس از مزدا۳، دو هموطن این خودرو به نام‌های ماکسیما و گرند ویتارا رده‌های دوم و سوم را به خود اختصاص داده‌اند.
این در شرایطی است که ماکسیما نسبت به رده بندی قبلی با افت کیفی مواجه شده و در چهار معیار تزئینات، بدنه، صداهای غیرعادی و رنگ نمره منفی دارد. ویتارا نیز که محصول مونتاژی ایران خودرو خراسان به حساب می‌آید، در معیارهای تزئینات، بدنه و رنگ امتیاز منفی کسب کرده است. از این سه ژاپنی که بگذریم، با یک کره ای در رده چهارم روبه‌رو می‌شویم. هیوندای آوانته که محصول بخش خصوصی محسوب می‌شود، در پنج معیار از جمله سیستم تعلیق، ترمز و بدنه نمره منفی دارد.
تندر ایران خودرو بالاتر از پارس خودرو
اما نگاهی به رده‌های پنجم تا نهم جدول رده‌بندی کیفی خودروها در آذر ماه، که متعلق به فرانسوی هاست بیندازیم. در این بین، مگان که نسبت به ارزیابی آبان ماه با افت کیفی روبه‌رو شده، جایگاه پنجم را در اختیار دارد و در چهار معیار سیستم موتور، تزئینات، بدنه و رنگ با نمره منفی روبه‌رو است.
تندر-۹۰ ایران خودرو نیز با وجود آنکه قیمت پایین‌تری در بازار نسبت به همتای پارس خودرویی‌اش دارد، کیفیت بالاتری را به خود می‌بیند. این محصول که دو رده بالاتر از تندر پارس خودرو ایستاده، در معیارهای تزئینات، بدنه، نفوذ آب و رنگ نمره منفی کسب کرده است. این در حالی است که همتای پارس خودرویی آن، در تزئینات، صداهای غیرعادی، بدنه و رنگ نمره منفی دارد.
بنابر آمار اعلام شده، این دو تندر با وجود نظارت شرکت رنوی فرانسه، همچنان جزئیات کیفی نابرابر و کیفیت متفاوتی را دارا هستند. بین تندر ایران خودرو و پارس خودرو، پژو 206 هاچ بک در شرایطی جا خوش کرده که به جز سه معیار سیستم تعلیق، صداهای غیرعادی و ترمز، در باقی معیارها نمره منفی دارد.
مدل صندوقدار این خودرو نیز که رده نهم جدول را اشغال کرده، به جز ترمز، در سایر معیارها امتیاز منفی به خود می‌بیند. بیشترین نمره منفی هر دو ۲۰۶، به تزئینات آنها مربوط می‌شود.
کیفیت دو کره‌ای
رده‌های دهم و یازدهم جدول کیفی خودروها را دو کره‌ای مونتاژی تصاحب کرده‌اند، یکی از هیوندایی و دیگری از کیا. هیوندایی ورنا که محصول بخش خصوصی به حساب می‌آید، به جز سیستم موتور، صداهای غیرعادی و نفوذ آب، در باقی معیارها امتیاز منفی دارد. ریو نیز که هم اکنون تنها محصول مونتاژی سایپا است، ضمن کسب نمره منفی در تمام معیارها، همچنان کیفیتی پایین را در سیستم موتور داراست. این خودرو پس از پژو روآ، بیشترین نمره منفی را در معیار موتور به خود می‌بیند.
MVM بالاتر از سمند، پارس و 405
در ارزیابی کیفی آذرماه یک خودرو چینی توانسته کیفیت بالاتری نسبت به خودروهای پرتیراژ کشور کسب کند.
آن طور که در آمار آمده، مدل جدید MVM (530)، در اولین حضور خود با کسب نمره منفی 5/72، بالاتر از سمند، پارس و 405 قرار گرفته است.
این محصول بخش خصوصی، تنها در چهار معیار سیستم تعلیق، تزئینات، بدنه و رنگ نمره منفی دارد و بیشترین آن به بدنه مربوط می‌شود. MVM البته کم کیفیت ترین سیستم موتور را بین ۲۱ محصول تحت ارزیابی آذر ماه به خود اختصاص داده است. پس از این چینی، سمند در شرایطی عضو سیزدهم جدول است که در تمام معیارها نمره منفی داشته و کیفیت پایینی نیز در سیستم موتور دارد.
پارس خراسان نیز که پشت سر سمند قرار گرفته، ضمن کسب نمره منفی در همه معیارها، کیفیتی پایین را نیز در بخش رنگ به خود می‌بیند. پژو 405 خراسان هم به عنوان عضو پانزدهم جدول، اگرچه در سیستم تعلیق، نمره منفی ندارد، اما کیفیت آن در بدنه و رنگ،پایین به نظر می‌رسد.
همتای تهرانی این خودرو نیز که در رده بعدی جای گرفته، علاوه بر بدست آوردن نمره منفی در تمام معیارها، اوضاع خوبی در تزئینات، بدنه و نفوذ آب به خود نمی بیند. ۴۰۵ تولید مرکز، در مقایسه با رده بندی ماه گذشته با افت کیفی مواجه شده است.از سوی دیگرهرچند مدل ۵۳۰ خودرو MVM بالاتر از سمند و پارس و ۴۰۵ ایستاده، اما مدل ۱۱۰ آن از کیفیت کمتری نسبت به سه خودرو مذکور برخوردار است. طبق آمار، MVM که نسبت به رده بندی قبلی با افت کیفی روبه‌رو شده، به جز ترمز و صداهای غیرعادی، در سایر معیارها نمره منفی بدست آورده و کیفیتی پایین را در سیستم موتور و بدنه به خود اختصاص داده است.
پس از این محصول، با یک چینی دیگر به نام لیفان در رده هجدهم جدول روبه‌رو می‌شویم. لیفان اگرچه در نفوذ آب نمره منفی ندارد، اما کمترین کیفیت را در تجهیزات الکتریکی بین کل خودروهای تحت ارزیابی، داراست.
هفت رکورد منفی برای پراید و روآ
اما سری هم به اوضاع کیفی میهمانان همیشگی انتهای جدول بزنیم و ابتدا از پژو روآ شروع کنیم. این خودرو که نوزدهمین عضو جدول به شمار می‌رود، نه تنها در تمام معیارها نمره منفی کسب کرده است، بلکه کمترین کیفیت را بین خودروهای داخلی در دو بخش سیستم موتور و تزئینات به خود می‌بیند.
روآ یکی از کم مشتری ترین محصولات ایران خودرو به شمار می‌رود و احتمالا در آینده نزدیک از سبد محصولات این شرکت حذف خواهد شد.از روآ که بگذریم، به پراید صبا در رده بیستم جدول می‌رسیم.این خودرو علاوه بر کسب نمره منفی در تمام معیارها، در ترمز، نفوذ آب و صداهای غیرعادی، کمترین کیفیت را به‌دست آورده است. پراید پارس خودرو نیز که همچنان آخرین عضو جدول است، در دو معیار بدنه و رنگ، کمترین کیفیت را بین خودروهای تولید داخل به خود می‌بیند. این محصول، در مقایسه با رده‌بندی گذشته، با افت کیفی روبه‌رو و ۱۵ نمره به نمرات منفی آن اضافه شده است.