وارداتی‌ها در رکود کامل

گروه خودرو- اگرچه بازار خودروهای داخلی طی دو سه روز گذشته کمی‌تکان خورد و تقاضا اندکی رشد کرد‌، اما وارداتی‌ها همچنان در شوک گرانی سوخت مانده و بازارشان در رکود کامل است. آن‌طور که نمایشگاه‌داران پایتخت می‌گویند‌، بازار خودروهای داخلی تا حدی از شوک اولیه اجرای قانون یارانه‌ها و گرانی سوخت فاصله گرفته و اوضاع خرید و فروش کمی ‌بهتر شده است. با این وجود‌، به جز یکی دو مورد خاص‌، تغییر قیمت آنچنانی در بازار خودرو رخ نداده و نمودار قیمت‌ها فعلا از روند با ثباتی پیروی می‌کند.

البته پژو ۴۰۵ به دلیل نصب ترمز ضدقفل‌، ۶۰۰ هزار تومان رشد قیمت را به خود می‌بیند. از بازار خودروهای داخلی که بگذریم‌، مشتریان فعلا به خودروهای وارداتی پشت کرده‌اند. بنا به گفته نمایشگاه‌داران خودروهای وارداتی‌، بازار این محصولات نیز در رکودی شدید فرو رفته و از مشتریان آنها کاسته شده است.

به هر حال خودروهای وارداتی معمولا از حجم موتور بالا و مصرف سوخت زیادی برخوردارند و سهمیه بنزین نیز به آنها تعلق نمی‌گیرد. در واقع مالکان خودروهای وارداتی باید از بنزین لیتری ۷۰۰ تومان استفاده کنند که این موضوع به هر حال هزینه زیادی روی دست آنها می‌گذارد.

با این حال کارشناسان معتقدند‌، چون قشر خاصی از جامعه مشتری خودروهای وارداتی به شمار می‌روند و وضعیت مالی مناسبی دارند‌، بازار این خودروها نیز پس از سپری شدن دوره شوک‌، به حالت عادی خود باز خواهد گشت.

افت قیمت مگان و پارس دوگانه‌سوز

اما به بازار برویم و ببینیم اوضاع قیمت‌ها به چه شکل است. آن طور که نمایشگاه‌داران می‌گویند‌، بیشتر خودروها با تغییرات قیمتی خاصی مواجه نشده اند‌، اما در دو مورد‌، افت قیمت محسوس بوده است.

در این بین‌، مگان اتومات که در پارس خودرو به مونتاژ می‌رسد‌، نزدیک به ۷۰۰ هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرده و هم اکنون

۳۲ میلیون تومان به فروش می‌رسد. نوع دنده ای این خودرو نیز ۲۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

به جز مگان اتومات‌، دیگر خودرویی که با افت قیمت روبه‌رو شده‌، پارس دوگانه‌سوز است. این محصول هم‌اکنون ۱۸ میلیون و

۲۰۰ هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.

به گفته برخی فعالان بازار‌، افزایش چند برابری قیمت گاز در کنار دردسرهای دوگانه‌سوزها‌، تا حدی مشتریان را نسبت به خرید این نوع خودروها مردد کرده است.

البته به جز پارس‌، خودرو دوگانه‌سوز دیگری فعلا ارزان نشده و حتی احتمال گرانی خودروهایی مانند سمند پایه گازسوز (EF۷) نیز وجود دارد. این خودرو در حال حاضر ۱۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و آنطور که ایران خودرویی‌ها می‌گویند‌، تقاضای آن رو به افزایش است.

سمند LX دوگانه‌سوز نیز در حال حاضر ۱۶ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. از میان دیگر دوگانه‌سوزهای بازار خودرو کشور‌، پژو ۴۰۵ قیمتی معادل ۱۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان را داراست‌ که البته افزایش قیمت این محصول‌، به دلیل نصب ترمز ضدقفل است.

ثبات قیمت بیشتر خودروها

اما نگاهی به قیمت برخی دیگر از خودروهای داخلی بیندازیم.

در این بین‌، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ که از احتمال افزایش قیمت آن صحبت به میان می‌آید‌، هم‌اکنون ارزان‌تر از کارخانه به فروش می‌رسد و ۱۴ میلیون تومان در بازار قیمت دارد. همچنین پژو ۲۰۶ تیپ ۶ نیز قیمتی برابر با ۱۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دارد. ایران خودرو هفته گذشته ۵۰۰ هزار تومان از قیمت کارخانه ای این خودرو کم کرد.

از بازار صندوقدارهای ۲۰۶ نیز خبر می‌رسد که مدل V۹ قیمتی برابر با ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان داشته و V۸ نیز ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. پارس بنزینی نیز ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت داشته و LX بنزین سوز هم ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. از سوی دیگر پراید بنزینی نیز هفت میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و نوع دوگانه‌سوز آن ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

رکود در بازار وارداتی‌ها

آنطور که فعالان بازار می‌گویند‌، خودروهای وارداتی فعلا در رکود ناشی از گرانی سوخت به سر می‌برند و خرید و فروش آنها راکد است.

در این بین هم اکنون هیوندای آزرا قیمتی برابر با ۵۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان دارد و سونتای ۲۰۱۱ نیز با قیمت ۶۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. هیوندای جنسیس نیز ۶۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. از بین محصولات تویوتا هم کرولای GLI‌، ۴۸ میلیون و۵۰۰ هزار تومان قیمت داشته و پرادو نیز۱۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

همچنین لندکروز نیز ۱۱۲ میلیون تومان قیمت دارد. از بازار بی ام و نیز خبر می‌رسد که مدل X۳ از قیمتی معادل ۱۳۲ میلیون تومان برخوردار بوده و بی ام و X۶ نیز با قیمت ۲۶۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

در میان محصولات کیاموتورز هم سراتوی جدید‌، ۳۹ میلیون تومان قیمت دارد و موهاوی نیز ۷۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. کیا اپتیما هم قیمتی برابر با ۴۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان را دارا است.