سناریوهای مختلف بازار خودرودر سال 2011

مونا مشهدی رجبی - بالاخره سال ۲۰۱۰ میلادی باتمامی‌مشکلاتی که اقتصاد و بازارهای صنعتی تحمل کردند به پایان رسید و سال تازه ای آغاز شد. در سال ۲۰۱۰ میلادی اقتصاد دنیا همچنان درگیر مشکلات مختلف بود و بازار خودرو نیز تحت تاثیر این مشکلات قرار داشت‌. ولی مطالعه عملکرد بازار خودرو در کشورهای صنعتی و در حال توسعه دنیا نشان می‌دهد که در سال گذشته این بازارها ثبات بیشتری پیدا کردند‌.

در سال ۲۰۱۰ میلادی بین ۱۱ تا ۱۲ میلیون دستگاه خودرو در بازار آمریکا فروخته شد که نسبت به سال قبل از آن یک میلیون دستگاه بیشتر بود و بازار خودروی کشور چین با رشد بیش از ۳۶ درصدی مواجه بود‌. در سال مورد بررسی شمار خودروهای فروخته شده در چین بیش از ۱۸/۵ میلیون دستگاه بود و شمار زیادی از شرکت‌های خودروسازی با استفاده از فرصت‌های موجود در این بازار توانستند از زیر بار فشارهای مالی و اقتصادی دنیا شانه خالی کنند‌. در سال ۲۰۱۰ میلادی بازار خودروی هند نیز رشد کرد و صنعت خودروسازی کشورهای اروپای غربی رشدی هر چند اندک را شاهد بود.

الن وایت یکی از تحلیل گران بازار خودرو بر این باور است که در سال گذشته میلادی بازار خودروی آمریکا بیشترین تحولات مثبت را تجربه کرده است‌. در این سال شرکت‌های خودروسازی جنرال موتور و کرایسلر که به دلیل بحران‌های اقتصادی ورشکسته شده بودند توانستند روی پای خود بایستند و با ورود به کشورهای در حال توسعه زودتر از موعد اعلام شده بدهی‌های خود را باز پرداخت کنند‌. فروش خودرو در این کشور بیش از ۴ درصد رشد کرد و شمار زیادی از واحدهای صنعتی و تولیدی تعطیل شده توانستند دوباره کار خود را از سر گیرند. اما سوال این جا است که در سال پیش روی میلادی چه اتفاقاتی در بازار خودروی آمریکا می‌افتد؟ آیا بازار خودرو به رشد خود ادامه می‌دهد یا تحولات منفی اقتصادی دنیا از قبیل بحران بدهی کشورهای اروپایی سبب می‌شود تا شوکی دیگر به بازار واردشود ؟

تحلیلگران بازار خودرو سه سناریوی مختلف برای بازار خودروی آمریکا که تا سال ۲۰۰۹ میلادی بزرگ‌ترین بازار خودروی دنیا بود و در جریان بحران اقتصادی بیشترین آسیب را متحمل شد پیشنهاد کرده‌اند ‌.این سناریوها در مورد پیش بینی بازار خودروی این کشور در سال ۲۰۱۱ میلادی است‌.

سناریوی اول

فرضیه : اعتماد مصرف‌کنندگان به بازار مصرف و اقتصاد جهان بدون تغییر نسبت به سال ۲۰۱۰ میلادی باقی می‌ماند و به همین دلیل نمی‌توان انتظار داشت که فروش خودرو در سال ۲۰۱۱ میلادی رشد قابل ملاحظه ای را نسبت به سال قبل از آن داشته باشد‌.

نتیجه این سناریو این است که فروش ماهانه خودرو در بازار آمریکا در سطحی مشابه سال ۲۰۱۰ میلادی یعنی معادل یک میلیون دستگاه در ماه باقی می‌ماند و نتیجه آن فروش حدود ۵/۱۱ میلیون دستگاه خودرو در بازار آمریکا در سال ۲۰۱۱ میلادی خواهد بود‌. در این سال به طور متوسط ماهانه ۶/۲ میلیون نفر برای خرید خودرو به نمایندگی‌های فروش مراجعه می‌کنند ولی نرخ خرید خودرو در میان مراجعه‌کنندگان برابر با ۳۷ درصد در هر ماه است‌.

سناریوی دوم

فرضیه: به تدریج اعتماد مردم به اقتصاد و بازارهای مالی و صنعتی رشد می‌کند و به دنبال آن تمایل برای خرید کالاهایی از قبیل خودرو افزایش می‌یابد ولی هنوز کمتر از تمایل آنها به خرید قبل از آغاز بحران اقتصادی یعنی چهار سال گذشته خواهد بود‌.

نتیجه سناریوی دوم این است که ماهانه ۸/۲ میلیون نفر برای خرید خودرو به نمایندگی‌های فروش مراجعه می‌کنند، نرخ خرید خودرو در میان مراجعان برابر با ۳۸ درصد است‌. پس در سال ۲۰۱۱ میلادی بیش از یک میلیون دستگاه خودرو در هر ماه فروخته خواهد شد و شمار کل خودروهای معامله شده در سال مورد بررسی برابر با ۸/۱۲ میلیون دستگاه در هر سال خواهدبود.

سناریوی سوم

فرضیه: اعتماد مصرف‌کنندگان به بازارهای مصرف و اقتصاد به شدت رشد می‌کند و تمایل آنها به خرید افزایش می‌یابد‌.

نتیجه این که هر ماه بیش از ۳ میلیون نفر برای خرید خودرو به نمایندگی‌های فروش مراجعه می‌کنند و خرید به ۳۹ درصد افزایش می‌یابد‌. به دنبال آن شمار خودروهای فروخته شده در ماه به مرز ۲/۱ میلیون دستگاه می‌رسد و کل خودروهای فروخته شده در سال از مرز ۱۴ میلیون دستگاه فراتر خواهد رفت‌.

اغلب تحلیلگران بازار خودرو وقوع سناریوی سوم را غیر محتمل می‌دانند و بر این باورند که در خوش بینانه‌ترین حالت سناریوی دوم اتفاق خواهد افتاد‌. البته بیش از ۶۷ درصد از کارشناسان بازار خودرو بر این باورند که در سال ۲۰۱۱ میلادی بازار خودرو شرایطی مشابه سال ۲۰۱۰ میلادی خواهد داشت و فروش خودرو کمتر از ۱۲ میلیون دستگاه خواهد بود. (یعنی وقوع سناریوی اول)

اما بازار دیگری که از اهمیت زیادی برخوردار است بازار خودروی کشور چین است‌. پیش بینی می‌شود فروش خودرو در بازار چین در سال ۲۰۱۱ میلادی رشد ۲۶ درصدی داشته باشد و در این سال بیش از ۱۹ میلیون دستگاه فروخته شود‌.

رشد درآمد خانوارهای چینی و ارتقای استانداردهای زندگی در این کشور در کنار ورود اکثر برندهای مطرح و شناخته شده خودرو به بازار چین سبب می‌شود تا در سال ۲۰۱۱ میلادی همچنان چین بازاری ایمن برای فعالان صنعت خودرو باشد و زمینه را برای کسب سودآوری خودروسازان فراهم آورد‌.