گروه خودرو - آمار اعلام شده از سوی گمرک هرچند نشان دهنده مثبت بودن روند واردات خودرو به کشور است، اما با مقایسه آمار وارداتی‌ها در آبان ماه نسبت به ابتدای سال جاری می‌توان گفت روند واردات خودرو رو به کاهش است. بر اساس آمار اعلام شده از سوی گمرک، واردات خودرو در هشتمین ماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با رشد ۸۱/۳۰ درصدی به لحاظ تعداد مواجه بوده در حالی‌که در فروردین ماه واردکنندگان رکورد ۹۶/۱۶۱ درصدی رشد واردات خودرو را به ثبت رسانده بودند، رکوردی که با نزدیک شدن به ماه‌های آخر سال جاری روندی نزولی را طی خواهد کرد.

آمار مذکور حکایت از آن دارد که در هشت ماه سال جاری در مجموع ۳۰ هزار و ۲۰۷ دستگاه انواع خودروسواری به ارزش ۴۸۵ میلیون و ۱۳هزار دلار وارد کشور شده که آمار مذکور از رشد ۸۱/۳۰ درصدی واردات خودرو به لحاظ تعداد و رشد ۰۸/۳۳درصدی به لحاظ ارزش حکایت دارد.بر اساس آمار مذکور در مدت زمان مشابه سال قبل در مجموع ۲۳هزار و ۹۳ دستگاه خودرو به ارزش ۴۶۳ میلیون و ۶۳ هزار دلار وارد کشور شده بود.

علاوه بر رشد واردات در هشت ماه ابتدای سال جاری صادرات خودرو نیز رشدی هرچند محدود را تجربه کرد، به طوری که بر اساس آمار اعلام شده از سوی گمرک در مدت زمان مذکور خودروسازان در مجموع موفق به صادرات ۳۳ هزار و ۱۶ دستگاه انواع خودرو صادراتی به ارزش ۲۰۶میلیون و ۳۳ هزار دلار شدند که آمار مذکور حاکی از رشد ۰۹/۳۶ درصدی صادرات به لحاظ تعداد و رشد ۰۶/۳۴درصدی به لحاظ ارزش کل صادرات خودرو در هشت ماه ابتدایی سال جاری است.

از سوی دیگر و بر اساس آمار اعلام شده ، میانگین قیمت هر خودرو سواری وارداتی نیز در هشت ماه نخست سال جاری برابر با ۲۰ هزار و ۴۲ دلار بوده که این رقم نزدیک به ۲۷/۳ برابر هر خودروی صادراتی است.

در همین حال بنا بر آمار مذکور این قیمت، در مقایسه با سال گذشته با رشد ۷۴/۱درصدی روبه رو بوده است.رشد قیمت وارداتی‌ها در حالی است که صادراتی‌ها در مدت زمان مذکور با افت ۸۵/۱ قیمت هر خودرو صادراتی مواجه بودند. براساس آمار گمرک در هشت ماه ابتدای سال جاری میانگین قیمت هر خودرو صادراتی شش هزار و ۲۴ دلار بوده است.