اشتهای خودروهای داخلی چقدر است؟
عکس: نگار متین‌نیا
گروه خودرو- این روزها در ایران‌، بیش از هر چیز دیگری‌، داستان «هدفمندی یارانه‌ها» ذهن مردم را به خود مشغول کرده است‌، داستانی که افزایش قیمت بنزین‌، یکی از فصل‌های پر مخاطب و حساس آن به شمار می‌رود.

در حال حاضر بیش از 10 میلیون خودرو در کشور ‌تردد می‌کند و حال که قرار است بنزین گران شود‌، قطعا میزان مصرف سوخت این خودروها به خصوص در مورد سواری‌ها‌، اهمیت ویژه‌ای نسبت به گذشته دارد. این موضوع در شرایطی است که بنابر آخرین آمار موجود‌، همه خودروهای داخلی از مصرف سوختی بالای 5/6 لیتر در هر 100 کیلومتر سیکل‌ترکیبی برخوردارند و در مواردی‌، اشتهای آنها به 5/8 و حتی 9 لیتر نیز می‌رسد.
آماری که در مورد مصرف سوخت خودروهای داخلی در دست است‌، بر اساس استاندارد یورو۲ محاسبه شده و هر یک از آنها بنا بر مقدار بنزینی که می‌بلعند‌، رتبه‌ای را بین A تا F به خود اختصاص داده‌اند. این رتبه بندی به نحوی است که هر چه از A به سمت F برویم‌، مصرف سوخت خودروها بیشتر می‌شود. طبق آمار‌، تنها دو خودرو داخلی در رده A قرار داشته و چهار خودرو نیز رتبه B را در اختیار دارند. پنج خودرو نیز رتبه C و سه خودرو رتبه D و دو خودرو نیز رتبه‌های E و F را به خود اختصاص داده‌اند. البته خانواده پراید با توجه به مدل‌های مختلف‌، رتبه‌ای بین B تا D دارد.
مصرف سوخت و رتبه فعلی خودروهای داخلی در شرایطی است که اگر استاندارد سوخت به یورو 3 ارتقا می‌یافت‌، نه تنها رتبه بیشتر این خودروها افت می‌کرد‌، بلکه حتی برخی از آنها به دلیل غیر مجاز بودن میزان مصرف‌، باید از چرخه تولید کنار می‌رفتند. در حال حاضر استاندارد قانونی در کشور‌، یورو2 بوده و ظاهرا قرار است از سال 91‌، استاندارد یورو4 به کار گرفته شود. آن طور که در آمار آمده‌، ماکسیما پرمصرف‌ترین خودرو داخلی به شمار می‌رود و MVM نیز کمترین مصرف را دارد.
مصرف سوخت متفاوت در خانواده پراید
اما به سراغ جزئیات آمار برویم و ببینیم اشتهای خودروهای داخلی در سیکل‌های مختلف (شهری‌، اتوبان و ‌ترکیبی) چقدر است.
ابتدا از پرتیراژترین آنها‌، خانواده پراید شروع کنیم‌، خانواده‌ای که مصرف سوخت اعضای آن‌، بسته به مدلی که دارند‌، متفاوت است. طبق آمار‌، پراید صبا که پرمصرف‌ترین عضو این خانواده به شمار می‌رود‌، در سیکل شهری و اتوبان‌، به‌ترتیب ۱/۹ و ۵ لیتر بنزین می‌سوزاند و در سیکل ‌ترکیبی نیز مصرفی برابر با ۵/۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر دارد.
پراید 141 نیز که تولید آن از ابتدای پاییز متوقف شد‌، کم مصرف‌ترین عضو خاندان پراید به حساب می‌آید و در سیکل‌های شهری و اتوبان‌، مصرف سوختی به‌ترتیب‌، 2/9 و 8/4 لیتر در 100 کیلومتر دارد. اشتهای‌ ترکیبی این خودرو نیز به 4/6 لیتر بالغ می‌شود. همه پرایدهایی که در کشور به تولید می‌رسند‌، 1323 سی سی حجم موتور دارند. از پراید به عنوان خودرویی کم مصرف در کشور یاد می‌شود.
تهران تا مشهد‌، با یک باک؟
اگرچه برخی مشتریان خانواده پژو 206‌، از مصرف سوخت بالای اعضای این خانواده صحبت به میان می‌آورند‌، اما طبق آمار‌، 206‌ها در زمره خودروهای کم مصرف کشور قرار دارند. مدل‌هاچ بک 1600 سی سی پژو 206‌، در هر 100 کیلومتر سیکل شهری 7/9 لیتر بنزین می‌بلعد و اشتهای آن در اتوبان نیز به 5/5 لیتر می‌رسد. این خودرو در حالت ‌ترکیبی هفت لیتر بنزین می‌سوزاند. این در شرایطی است که نوع اتومات این خودرو مصرف سوختی بالاتر دارد. 206 اتومات‌، در شهر و اتوبان‌، به‌ترتیب 2/11 و 7/5 لیتر می‌سوزاند و در سیکل‌ترکیبی نیز از مصرفی حدود 8/7لیتر برخوردار است. 206 صندوق دار 1600 سی سی نیز در حالت‌ ترکیبی‌، 1/7 لیتر بنزین مصرف می‌کند.
اشتهای این خودرو در شهر و اتوبان نیز به‌ترتیب ۶/۹ و ۶/۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. همچنین مدل ۱۴۰۰ سی سی این خودرو نیز ۹ لیتر در شهر‌، ۴/۵ لیتر در اتوبان و ۷/۶ لیتر نیز در سیکل‌ ترکیبی بنزین می‌بلعد. ایران خودرویی‌ها در تبلیغات مربوط به فروش اولیه پژو ۲۰۶ صندوق دار‌، این جمله را قید کرده بود که «با یک باک بنزین‌، از تهران تا مشهد برانید».
خودروهای پراشتها
اما به سراغ چند تا از پرمصرف‌ترین و در عین حال محبوب‌ترین خودروهای سواری داخلی برویم. پژو ۴۰۵ که هم اکنون بیشترین تیراژ را در ایران خودرو دارد‌، در‌ترافیک شهری‌، حدود ۱۳ لیتر بنزین را می‌بلعد و در اتوبان نیز چیزی حدود هفت لیتر مصرف می‌کند. با این حساب‌، ۴۰۵ در سیکل‌ترکیبی مصرفی برابر با ۰۹/۹ لیتر دارد. پژو پارس نیز که فیس لیفت ۴۰۵ به حساب می‌آید‌، در مصرف سوخت دست کمی‌از این خودرو نداشته و حدود ۴/۸ لیتر بنزین در سیکل‌ترکیبی می‌خورد. این خودرو در شهر بالغ بر ۱/۱۲ لیتر اشتها دارد و اگر با آن به اتوبان بروید‌، حدود ۱/۶ لیتر بنزین خواهد بلعید. از پارس و ۴۰۵ که بگذریم‌، سمند نیز به عنوان خودرو ملی‌، در تمام مدل‌های خود‌، مصرف زیادی به خصوص در سیکل شهری دارد. مدل LX این خودرو که اتفاقا محبوب نیز هست‌، در سیکل‌های شهری و اتوبان‌، به‌ترتیب ۳/۱۲ و ۵/۶ لیتر بنزین مصرف می‌کند. این خودرو در سیکل‌ترکیبی نیز ۶/۸ لیتر سوخت می‌بلعد. سورن نیز که هم حجم LX است‌، کمی ‌بیشتر از بنزین می‌سوزاند. این در شرایطی است که سمندهای مجهز به موتور TU۵‌، در حالت‌ترکیبی حدود دو لیتر کمتر سوخت مصرف می‌کنند. طبق آمار‌، این نوع سمندها‌، در شهر و اتوبان‌، به‌ترتیب ۹ و ۶/۵ لیتر بنزین می‌سوزانند و مصرف سوخت آنها در سیکل‌ترکیبی نیز نزدیک به ۹/۶ لیتر است. آن طور که در آمار آمده‌، پژو روآ نیز در زمره خوره‌های بنزین قرار دارد.
این پرخوری‌، البته به مدل‌های بنزینی روآ مربوط می‌شود و مدل‌های جدید این خودرو به صورت پایه گازسوز به تولید می‌رسند. به هر حال طبق آمار‌، روآ در شهر حدود 7/11 و در اتوبان نیز 2/6 لیتر بنزین می‌بلعد. این خودرو در حالت‌ ترکیبی 2/8 لیتر بنزین می‌سوزاند. اما سری هم به ماکسیما (پرمصرف‌ترین خودرو داخلی) بزنیم. این پرخور ژاپنی‌، با توجه به حجم موتور 3000 سی‌سی خود‌، 4/14 لیتر بنزین در شهر می‌خورد و مصرف سوخت آن در اتوبان نیز حدود هشت لیتر است. ماکسیما که در پارس خودرو مونتاژ می‌شود‌، در حالت‌ترکیبی مصرفی بالغ بر 3/10 لیتر در هر 100 کیلومتر دارد. دیگر پارس خودرویی پرخور بازار خودرو کشور که البته تولید آن به حداقل رسیده‌، نیسان رونیز است. این شاسی بلند‌، در شهر نزدیک به 14 لیتر بنزین را می‌خورد و در اتوبان نیز مصرفی حدود 4/9 لیتر دارد. رونیز که از موتوری 2400 سی سی بهره می‌برد‌، در حالت‌ترکیبی 08/11 لیتر سوخت مصرف می‌کند. زانتیا نیز که دیگر در سایپا به تولید نمی‌رسد‌، با موتوری 2000 سی سی‌، 13 لیتر در هر 100 کیلومتر سیکل شهری مصرف دارد. این خودرو در اتوبان 6/6 لیتر بنزین می‌خورد و مصرف‌ترکیبی آن نیز 9 لیتر است.
تفاوتی دیگر در تندر-۹۰
حیف است در مورد خودروهای داخلی مطلب بنویسم و یادی از تندر-90 نکنیم‌، چراکه این خودرو معمولا در هر موضوعی‌، حاشیه‌های خاص خود را دارد. هم‌اکنون طبق آمار کیفی‌، تندرهای ایران خودرو و پارس خودرو از کیفیتی متفاوت برخوردارند و این تفاوت‌، در مصرف سوخت آنها نیز به چشم می‌آید.
طبق آمار‌، تندر ایران خودرو مصرف سوخت کمتری دارد‌، به نحوی که در شهر و اتوبان به‌ترتیب ۹ و ۵/۵ لیتر بنزین مصرف می‌کند‌، اما تندر پارس خودرو ۲/۹ و ۶/۵ لیتر سوخت می‌سوزاند. تندر ایران خودرو در حالت‌ترکیبی حدود ۸/۶ لیتر بنزین می‌خورد‌، اما همتای پارس خودرویی آن‌، نزدیک به هفت لیتر سوخت می‌بلعد.
حال که بحث از تندر است‌، بد نیست سری هم به هموطن و هم خانواده اش‌، مگان بزنیم. مگان نیز که مانند تندر‌، تحت برند رنو در کشور به تولید می‌رسد‌، با موتور 2000 سی سی و اتومات‌، 5/10 لیتر بنزین در شهر می‌سوزاند و در اتوبان نیز مصرفی حدود 9/5 لیتر دارد. این خودرو در حالت‌ترکیبی‌، بیش از 5/7 لیتر بنزین می‌سوزاند. مگان دنده ای 1600 سی سی نیز در حالت‌ترکیبی‌، 8/6 لیتر مصرف سوخت دارد.
مصرف سوخت ریو
مونتاژی کره‌ای سایپا‌، با 1500 سی سی حجم موتور‌، 1/10 لیتر بنزین را در شهر می‌سوزاند. ریو که از تیراژ چندانی برخوردار نیست‌، در اتوبان حدود 7/5 لیتر سوخت مصرف می‌کند و در حالت‌ترکیبی نیز 3/7لیتر بنزین می‌سوزاند. ریو در کنار خودروهایی مثل 206‌، پراید و MVM، کم مصرف‌های بازار خودرو ایران را تشکیل داده است.
البته حساب MVM‌، با دیگر کم مصرف‌ها جداست‌، چراکه این خودرو نه تنها از حجم موتوری بسیار پایین (۸۱۲ سی سی )برخوردار است‌، بلکه تیراژ کمی‌ نیز دارد. این خودرو چینی‌، که کم مصرف‌ترین محصول داخلی کشور به شمار می‌رود‌، در سیکل‌ ترکیبی تنها ۸/۵ لیتر بنزین مصرف می‌کند. MVM در شهر و اتوبان نیز به‌ترتیب‌، ۸/۷ و ۶/۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می‌سوزاند.