کیفیت نابرابر تندر-90
گروه خودرو- تازه ترین رده بندی سطح کیفی خودروهای داخلی در شرایطی اعلام شد که بنز باز هم در صدر قرار گرفت و پراید پارس خودرو نیز نیز خانه آخر جدول را به خود اختصاص داد.

در این گزارش رده‌بندی که توسط سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران منتشر شده و مربوط به آبان ماه سال جاری است، ۲۲ خودرو تحت ارزیابی‌، در دو گروه خیلی خوب و خوب، جای گرفته‌اند.
خودروهای حاضر در این رده‌بندی نیز مانند ماه‌های گذشته در 9معیار سیستم فنربندی، تعلیق و فرمان، موتور و انتقال قدرت، ترمز، تجهیزات الکتریکی، تزئینات داخلی و خارجی، صداهای غیرعادی، بدنه، نفوذ آب و رنگ ارزیابی شده و خودروهایی که جمع امتیاز منفی آنها بین صفر تا 120 است در گروه خیلی خوب‌ها و آنهایی که بین 120 تا 200 نمره منفی کسب کرده اند‌، به دسته خوب‌ها رفته اند. البته در این نوع ارزیابی‌ها‌، خودروهایی که بین 200 تا 277 نمره منفی بدست بیاورند‌، در سبد خودروهای قابل قبول‌، بین 277 تا 410 نیز در گروه حداقل قابل قبول‌ها جای می‌گیرند و آنهایی نیز که بالاتر از 410 نمره منفی داشته باشند، به دسته غیرقابل قبول‌ها رفته و اجازه تولید نخواهند داشت. این موضوع در شرایطی است که طی رده‌بندی آبان ماه هیچ خودرویی در سه دسته مذکور جای ندارد.
«خیلی خوب» و «خوب» بودن خودروهای داخلی از نگاه آمار‌، در شرایطی است که این موضوع با ارزیابی کیفی برخی از آنها از نظر مصرف‌کنندگان، چندان قابل قبول نیست. در واقع چندان برای مشتریان قابل پذیرش نیست که خودروهایی مانند پراید‌، روآ و MVM محصولاتی «خوب» به شمار رفته‌، یا ریو و پژو ۴۰۵ با خودروهایی همچون بنز و ماکسیما برابری کنند.
از جمله نکات مهم ارزیابی کیفی خودروهای داخلی در آبان ماه، می‌توان به غیبت محصولاتی مانند زانتیا و پژوپارس تولید مرکز و افزایش نمرات منفی چند خودرو از جمله بنز و MVM اشاره کرد.
بنز افت کرد
میهمان آلمانی ایران خودرو اگرچه باز هم صدر جدول رده بندی کیفی خودروهای داخلی را به خود اختصاص داده‌، اما این بار با کسب نمره منفی، این صدرنشینی را بدست آورده است.
بنز E۲۸۰ طی ماه‌های گذشته همواره بدون حتی یک نمره منفی در صدر قرار می‌گرفت‌، اما این بار در نفوذ آب نمره منفی دارد . بدین معنا که این خودرو در بین معیارهای ۹گانه‌، تنها در نفوذ آب نمره منفی کسب کرده و با ۵/۷ امتیاز در صدر جدول جای گرفته است. آن طور که شنیده می‌شود‌، همکاری ایران خودرو و شرکت بنز رو به اتمام بوده و احتمالا در ماه‌های آینده دیگر خبری از حضور بنز در رده‌بندی کیفی خودروهای داخلی نخواهد بود. از این آلمانی که بگذریم‌، رده‌های دوم تا پنجم جدول آبان ماه را سه ژاپنی و یک کره‌ای به خود اختصاص داده‌اند.
در این بین‌، مزدا3 جدید که محصول مونتاژی «گروه بهمن» به حساب می‌آید‌، با کسب نمره منفی در معیارهای بدنه و رنگ‌، پشت سر بنز قرار گرفته است. نمره رنگ این خودرو با توجه به رتبه‌ای که دارد‌، بالا به نظر می‌رسد. پس از مزدا3‌، در شرایطی به ماکسیما در رده سوم جدول برمی‌خوریم که این محصول با نمرات منفی نسبت به ماه گذشته روبه‌رو شده است.
نمرات منفی ماکسیما در سه معیار تزئینات‌، بدنه و رنگ به دست آمده و این خودرو در سایر بخش‌ها امتیاز منفی ندارد. پس از ماکسیما‌، هموطن آن گرند ویتارا با کسب ۵/۲۲ نمره منفی‌، در جایگاه چهارم جای گرفته است.
این شاسی بلند مونتاژی ایران خودرو‌، تنها در سه معیار سیستم موتور‌، تجهیزات الکتریکی و نفوذ آب نمره منفی نداشته و بیشترین امتیاز منفی آن نیز به بدنه مربوط می‌شود. از این سه ژاپنی که بگذریم‌، با یک کره ای در جایگاه پنجم جدول به نام هیوندایی آوانته روبه‌رو می‌شویم. این محصول مونتاژی بخش خصوصی‌، به جز سیستم موتور‌، در سایر معیارها نمره منفی کسب کرده و بیشترین آن نیز به بخش رنگ مربوط است.
کیفیت نابرابر تندر-۹۰
رده‌های ششم تا دهم جدول کیفی خودروهای داخلی‌، در حالی به فرانسوی‌ها اختصاص یافته که مگان پرچم دار آنها بوده و تندرهای ایران خودرو و پارس خودرو نیز همچنان کیفیتی نابرابر دارند.
مگان که در پارس خودرو مونتاژ می‌شود‌، در چهار معیار تزئینات‌، صداهای غیرعادی‌، بدنه و رنگ حائز نمره منفی شده و بیشترین آن به تزئینات مربوط می‌شود. تندر‌های تولیدی نیز اگرچه در مجموع‌، نمره منفی مشابهی کسب کرده اند‌، اما جزئیات کیفی آنها همچنان متفاوت از یکدیگر است. به عنوان مثال‌، تندر ایران خودرو در معیارهایی مانند سیستم تعلیق‌، صداهای غیرعادی و بدنه نمره منفی بیشتری نسبت به همتای پارس خودرویی خود کسب کرده و از آن سو تندر پارس خودرو نیز نمره منفی بیشتری در سیستم موتور‌، تزئینات و رنگ به دست آورده است.
این اختلاف کیفی البته در بازار تندر نیز تاثیرگذار بوده‌، به نحوی که هم اکنون تندر پارس خودرو گران تر از تندر ایران‌خودرو به فروش می‌رسد. از این میهمان رنویی بگذریم و به سراغ هموطنش پژو 206 برویم‌، خودرویی که مدل‌ هاچ‌بک آن باکیفیت تر از نوع صندوق دار آن است. 206‌هاچ‌بک به جز ترمز در سایر معیارها نمره منفی کسب کرده و این در شرایطی است که مدل صندوق دار آن علاوه بر ترمز‌، در نفوذ آب نیز نمره منفی دارد. بیشترین نمره منفی هر دو مدل 206‌، در بخش تزئینات بدست آمده است.
کیفیت ریو‌، سی ینا و ورنا
پس از پژو206‌، با دو محصول مونتاژی بخش خصوصی کشور به نام‌های فیات سی ینا و هیوندایی ورنا در رده‌های یازدهم و دوازدهم روبه‌رو می‌شویم. سی ینا که مدت‌ها خبری از تولید آن نبود‌، در رده بندی آبان ماه حضور یافته و تنها در تزئینات‌، بدنه و رنگ نمره منفی کسب کرده است. این خودرو ایتالیایی در بخش بدنه نمره منفی بالایی دارد.
پشت سر این محصول‌، هیوندایی ورنا که در معیارهای سیستم تعلیق‌، صداهای غیرعادی و نفوذ آب‌، نمره منفی ندارد‌، قرار گرفته است. هرچند بیشترین امتیاز منفی این کره‌ای‌، به تزئینات مربوط می‌شود‌، اما نمره منفی رنگ این خودرو نیز بالا به نظر می‌رسد. رده پس از ورنا نیز در شرایطی به هموطنش ریو اختصاص یافته که این محصول علاوه بر کسب نمره منفی در تمام معیارها‌، نسبت به ارزیابی قبلی نیز با افت کیفی روبه‌رو شده است.بیشترین نمره منفی ریو به سیستم موتور آن اختصاص دارد.
جایگاه سمند و پژو 405
اما به سراغ پرتیراژترین محصولات ایران خودرو رفته و نگاهی به کیفیت آنها بیندازیم. در این بین‌، سمند که در تمام معیارها نمره منفی دارد‌، جایگاه چهاردهم جدول را به خود اختصاص داده و بیشترین نمره منفی آن نیز به تزئینات مربوط می‌شود. پژو پارس خراسان نیز که پشت سر سمند قرار گرفته‌، به جز نفوذ آب در باقی معیارها نمره منفی کسب کرده است. بیشترین نمره منفی این خودرو به بدنه اختصاص دارد.
رده هفدهم جدول رده بندی در شرایطی به پژو 405 اختصاص یافته که این خودرو علاوه بر کسب نمره منفی در هشت معیار‌، کمترین کیفیت را نیز در بخش رنگ بین کل خودروهای تحت ارزیابی داراست. مدل خراسانی این محصول نیز که در تمام معیارها منفی شده‌، در رده بعدی قرار گرفته و بیشترین نمره منفی آن به تزئینات مربوط می‌شود. این خودرو البته در بخش سیستم موتور نیز نمره منفی بالایی دارد.
چینی‌های جدول
اما نگاهی نیز به دو خودرو چینی حاضر در ارزیابی کیفی آبان ماه بیندازیم. MVM که در کل کیفیت بهتری را در مقایسه با پراید و روآ دارد‌، به جز سیستم تعلیق‌، ترمز و صداهای غیرعادی‌، در سایر معیارها نمره منفی کسب کرده است. این محصول البته در تجهیزات الکتریکی‌، کمترین کیفیت را دارا بوده و نمره منفی سیستم موتور آن نیز بالا به نظر می‌رسد. هموطن این خودرو به نام لیفان نیز که جایگاه نوزدهم جدول را به خود اختصاص داده‌، علاوه بر کسب نمره منفی در تمام معیارها‌، صداهای غیرعادی بیشتری نیز نسبت به سایر خودروهای تحت ارزیابی دارد.به رده‌های انتهایی جدول که برسیم‌، با خودروهایی روبه‌رو می‌شویم که علاوه بر کیفیت پایین‌، رکورددار کسب نمره منفی در معیارهای مختلف نیز هستند.
با این شرایط‌، مشخص نیست چگونه از خودرویی مانند روآ که کمترین کیفیت را در سیستم تعلیق‌، سیستم موتور و تزئینات دارد‌، به عنوان محصولی «خوب» یاد می‌شود. روآ که بیستمین عضو جدول است‌، در تمام معیارها نمره منفی داشته و بیشترین آن به بخش تزئینات مربوط است. پراید صبا نیز که مانند روآ خودرویی «خوب» لقب گرفته‌، با کسب نمره منفی در تمام معیارها و اخذ کمترین کیفیت در بخش‌های نفوذ آب و ترمز‌، پشت سر روآ قرار دارد. بیشترین نمره منفی این خودرو به بدنه آن مربوط می‌شود. پراید پارس خودرو نیز که با حذف پراید ۱۴۱‌، قعرنشین جدول است‌، کمترین کیفیت را در بخش بدنه دارا بوده و در تمام معیارها نمره منفی دارد.