ایسنا- به گفته رییس کارگروه خودرو ایدرو، برخی از قطعه‌سازان داخلی قطعات بی‌کیفیت چینی را وارد کشور کرده و به اسم قطعه با کیفیت ایرانی به برخی خودروسازان می‌دهند. پیش از این نیز رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و چند تن از اعضای این کمیسیون از وجود رانت در قراردادهای تامین قطعات برخی خودروسازان داخلی و ورود قطعات بی‌کیفیت چینی به خط تولید آنها خبر داده بودند.

در این شرایط چندی پیش میرجواد سلیمانی - قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی ایران‌خودرو، برخلاف نظرات برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس، وجود رانت در قراردادهای تامین قطعات خودروسازان و ورود قطعات بی‌کیفیت چینی به خط تولید آنها ‌را تکذیب کرده بود.

این در حالی است که محمدرضا روشنی‌مقدم رییس کارگروه خودروسازی ایدرو در پاسخ به این سوال که آیا وجود رانت در قراردادهای تامین قطعات برخی از خودروسازان داخلی و ورود قطعات بی‌کیفیت چینی به خط تولید آنها را تایید می‌کنید؟ عنوان کرده است که در مورد شرکت خاصی صحبت نمی‌کنم؛ ولی این‌که برخی از قطعه‌سازان قطعات چینی را آورده، مونتاژ کرده یا به اسم قطعه ایرانی و قطعه کیفی به خودروسازان بدهند، وجود دارد یا حداقل در گذشته وجود داشته است.

وی ادامه داد: در انجمن قطعه‌سازان نیز در این باره بحث شده و آنها نیز از این موضوع نگران و ناراحت هستند. آنها چنین افرادی را جزو قطعه‌سازان معتبر ندانسته و جزو معدود قطعه‌سازانی می‌دانند که با اعتبار کل قطعه‌سازان بازی می‌کنند.

وی در مورد برخورد با خودروسازان و قطعه‌سازانی که این قطعات را تحویل می گیرند افزود: با این قطعه‌سازان قطعا برخورد خواهد شد. هر قطعه‌سازی که مشخص شود چنین قطعات بی‌کیفیتی را وارد می‌کند، قطعا لغو تاییدیه خواهد شد.

روشنی مقدم در مورد شناسایی این قطعه سازان اظهار داشت: در گروه سایپا تاکنون چنین چیزی را ندیده‌ام. آن طرف دیگر (ایران‌خودرو) نیز اگر چنین چیزی وجود داشته باشد، مطمئنا برخورد خواهد شد.

رییس کارگروه خودرو ایدرو همچنین در پاسخ به این سوال که ظاهرا برخی از قطعه‌سازان بزرگ داخلی قطعه را وارد کرده و در سوله‌های خود در ایران برند خودشان را روی آن نصب می‌کنند عنوان کرده که اگر کسی قطعه بی‌کیفیت را بیاورد و در داخل کشور مارک تولیدکننده داخلی را به آن بزند و به اسم قطعه با کیفیت ارائه کند، خلاف قانون عمل کرده است. اگر این مساله در جایی اتفاق افتاده و شناسایی شود، با او برخورد می‌شود.