گروه خودرو- این روزها در حالی که شهرهای بزرگ کشور به خصوص پایتخت، با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کند، بیش از آنکه صحبت از تولید خودروهای کم‌مصرف و کم‌آلاینده در میان باشد، تولید «خودرو ارزان» به شعار اصلی مسوولان صنعت کشور تبدیل شده است. اگرچه تولید خودرو ارزان و یافتن جایگزینی شایسته برای خودروهایی که به دلیل مصرف بالا و تکنولوژی قدیمی از چرخه تولید خارج شدند، آرزوی چندین ساله مدیران صنعتی کشور به حساب می‌آید، اما نه تنها تاکنون توفیق خاصی در این مورد حاصل نشده، بلکه ظاهرا پرداختن پیش از حد و در عین حال کم‌اثر به مقوله «خودرو ارزان»، مسوولان را از توجه به مسائل ضروری‌تر مانند تولید خودروهای کم مصرف، تقریبا غافل کرده است.

در حال حاضر اهمیت محیط زیست و کاهش گازهای گلخانه‌ای، آن‌قدر در سطح دنیا موضوع بحث شده که خودروسازان بزرگ جهان نیز با درک این مساله، به سمت تولید محصولات کم‌مصرف‌تر و حتی خودروهای الکتریکی رفته‌اند. در تازه‌ترین این اقدامات، دولت چین به خودروسازان حاضر در این کشور اعلام کرده که باید کم کم به فکر تولید و عرضه محصولات الکتریکی در بازار چین باشند.

این موضوع در شرایطی است که ظاهرا جذابیت زیاد موضوع «خودرو ارزان»، سبب شده که مساله «تولید خودروهای کم‌مصرف» به حاشیه رفته و برنامه خاص و چشمگیری برای آن ارائه نشود. هم اکنون بیشتر خودروهای تولید داخل، اعم از سواری و تجاری، مصرف سوخت زیادی داشته و این موضوع، علاوه بر آلودگی هرچه بیشتر هوا، مصرف بنزین را نیز بالا نگه داشته است. از آن سو البته قانون هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت سوخت نیز در پیش است و این ماجرا اهمیت و لزوم پرداختن به طراحی و تولید خودروهای کم‌مصرف را چند برابر می‌کند.

به هر حال وقتی قرار است بنزین با قیمتی بین‌المللی در اختیار مشتری ایرانی قرار گیرد، پس باید خودروهای داخلی نیز با استانداردهای جهانی تولید و عرضه شوند، چرا که نمی‌شود کاهش مصرف سوخت را از مردم خواستار شد و مقدمات این موضوع مهم و حیاتی را برای آنها فراهم نکرد.

به نظر می‌رسد اگر مسوولان، به جای پرداختن بیش از حد به موضوع «خودرو ارزان»، تدابیر ویژه‌ای برای ساخت خودروهای کم مصرف بیاندیشند، نتایج و فواید بهتری را شامل حال صنعت خودروسازی کشور و مشتریان خواهد کرد.