ایسنا- دبیر شورای عالی ترافیک با اعلام خبر تعیین ضوابط تعیین نوع خودرو مناسب برای تاکسی گفت: از بین تاکسی‌های موجود تولید شده توسط خودروسازان داخلی تنها پراید و روآ دیگر تولید نمی‌شود. سید مجتبی شفیعی با اعلام این که برای اولین بار تعیین نوع خودرو مناسب برای تاکسی در شورای عالی ترافیک به تصویب رسیده است، افزود: بر اساس این ضوابط هر خودروی جدیدی که قرار است به عنوان تاکسی به ناوگان تاکسیرانی اضافه شود، باید بر اساس این دستورالعمل سنجش شده و بعد برای تولید آماده شود.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس نیازسنجی سال جاری و مصوبات سفر استانی رییس جمهوری و نیز با توجه به برآوردی که از تقاضای موجود در بازار داشته‌ایم، برنامه تولید ۳۰ هزار دستگاه تاکسی جدید پیش‌بینی‌ شده است و بر این اساس ۷ نوع خودرو موجود که برای تاکسی استفاده می‌شوند، استاندارد تشخیص داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: از مجموع ۳۰ هزار دستگاه تاکسی جدید ۲۰ هزار دستگاه توسط شرکت ایران خودرو و ۱۰ هزار خودروی دیگر نیز از طریق سایر خودروسازان و نیز واردات تامین خواهد شد. دبیر شورای عالی ترافیک اظهار کرد: متاسفانه به‌رغم توجه خاصی که شورای عالی ترافیک برای شرکت ایران خودرو داشت، این شرکت تاکنون برای همکاری با این طرح، تمایل چندانی را نشان نداده و به‌رغم اینکه دو هفته از آماده بودن این قرارداد می‌گذرد، اما این شرکت به دلایل مختلفی امضای قرار داد را به تاخیر می‌اندازد.

وی با اعلام اینکه برای تامین این خودروها از سوی سایر خودروسازان تقاضاهای زیادی داشته‌ایم و در عین حال زمینه واردات خودرو نیز فراهم است، گفت: امیدواریم ایران خودرو هر چه زودتر برای این قرار داد اقدام کند. شفیعی تاکید کرد: شورای عالی ترافیک تا پایان هفته برای انعقاد این قرار داد با شرکت ایران خودرو منتظر می‌ماند و امیدواریم شرایط برای حضور این خودروساز هر چه زودتر فراهم شود.

وی با بیان اینکه تحقق ۳۰ هزار دستگاه تاکسی با استانداردهای جدید باید ظرف یک سال صورت گیرد، ادامه داد: البته عمده این تاکسی‌ها با توجه به ظرفیت موجود خودروسازان باید تا پایان سال جاری تامین شود و آنچه موجود است را در حد استاندارد فعلی تحویل دهند.

دبیر شورای عالی ترافیک با بیان اینکه این ۳۰ هزار دستگاه خودرو شامل خودروهای فعلی تولید شده برای تاکسی به جز پراید و روآ می‌شود، تصریح کرد: در جریان تامین این ۳۰ هزار دستگاه، موضوع واردات خودرو به عنوان تاکسی نیز بسیار جدی است.

وی در پاسخ به این سوال که از چه زمانی پراید و روآ به عنوان تاکسی تولید نمی‌شوند، توضیح داد: طبق آیین‌نامه فعلی، استهلاک تاکسی‌ها ۱۰ سال است، اما ممکن است سن فرسودگی خودروها پایین‌تر بیایید؛ ضمن این که پس از ابلاغ این آیین‌نامه دیگر خودرو پراید به عنوان تاکسی تولید نمی‌شود و خودروهای موجود پراید به عنوان تاکسی پس از دوره‌ای منتهی به ۱۰ سال از ناوگان خارج خواهند شد. شفیعی اضافه کرد: این موضوع شامل حال تاکسی‌های ثبت‌نام شده در طرح خودروهای فرسوده نمی‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از خودروهایی که پیش از این به عنوان تاکسی استفاده می‌شدند، ترمز ضد قفل و کیسه هوا را نداشتند، اما در تولیدات جدید استفاده از این دو وسیله ایمنی مورد تاکید قرار گرفته و به همین دلیل، شماره‌گذاری آنها منوط به داشتن این دو شاخص است و پلیس مجاز به شماره‌گذاری این تاکسی‌ها بدون داشتن این شرایط نیست.