ایسنا- این روزها قیمت محصول مشترک ایران و فرانسه در بازار خودرو در سراشیبی سقوط قرار گرفته که عمده‌ترین دلیل آن می‌تواند افزایش تولید آن در دو شرکت ایران‌خودرو و پارس خودرو باشد. با این وجود تندرهای پارس خودرو در بازار همواره ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان از محصول رقیب گران‌تر خرید و فروش می‌شوند. در حال حاضر قیمت تندر۹۰ پارس‌خودرو در مدل E۲ حدود ۱۵ میلیون و ۶۰۰هزار تومان است، در حالی که محصول ایران‌خودرو در همین مدل به قیمت ۱۵میلیون و ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. وضعیت در مورد مدل‌های E۰ و E۱ هم تقریبا به همین منوال است. البته گویا مدل E۰ به دلیل نداشتن ترمز ضد قفل (ABS) شماره‌گذاری و عرضه نمی‌شود؛ هرچند که در بازار مشتری چندانی هم ندارد.

گذشته از این‌که اختلاف قیمت تندر۹۰ در کارخانه و بازار بسته به مدل آن بین یک تا دو میلیون تومان است، ولی نکته جالب در این رابطه اختلاف قیمت کارخانه مدلE۲ این خودرو در ایران‌خودرو و پارس‌خودرو است. این در حالی است که قیمت فروش مدل‌های E۰ و E۱ و E۲ تندر۹۰ مطابق اعلام کمیته تنظیم بازار خودرو (یکی از کمیته‌های شورای سیاست‌گذاری خودرو) وزارت صنایع و معادن تعیین می‌شود. لذا قیمت مدل‌های این خودرو در دو شرکت سازنده آن نباید با هم تفاوتی داشته باشد. در حال حاضر جو بازار طوری است که گران‌تر بودن تندرهای پارس‌خودرو نسبت به شرکت رقیب به مسائلی همچون کیفیت بالاتر، مصرف سوخت کمتر و نمونه‌هایی از این دست ربط داده می‌شود و مردم نیز گرایش بیشتری به خرید محصولات پارس‌خودرو دارند. جدا از درست یا غلط بودن دلایل فوق، نکته‌ای که در این رابطه حائز اهمیت است، اختلاف قیمت کارخانه این خودرو در مدل E۲ در دو شرکت سازنده آن بوده که تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

در حال حاضر بر اساس فاکتورهای فروش موجود، شرکت ایران‌خودرو تندرE۲ را به قیمت ۱۳میلیون و ۹۵۰ هزار تومان عرضه می‌کند و این در حالی است که شرکت پارس‌خودرو آن را به قیمت ۱۴ میلیون و ۱۹۵ هزار تومان به فروش می‌رساند که اختلاف ۲۵۰ هزار تومانی را نشان می‌دهد. بنابراین شاید یکی از دلایل اختلاف قیمت تندر۹۰ ایران‌خودرو و پارس‌خودرو در بازار همین موضوع باشد.