گروه خودرو - معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران دو روز پیش درحالی ثبت سفارش واردات خودرو را موکول به اعلام نظر کمیته خودرو وزارت صنایع و معادن خواند که مدیرکل صنایع ماشین سازی و نیرو محرکه وزارت صنایع روز گذشته از ارائه لیست تقاضاهای جدید واردات خودرو به وزارت بازرگانی طی سه هفته گذشته خبر داد. صافدل طی اظهار نظری اعلام کرده بود که از ابتدای سال جاری هیچ ثبت سفارش خودرویی صورت نگرفته است، ضمن اینکه وزارت بازرگانی در این راستا منتظر اعلام نظر کمیته خودرو وزارت صنایع و معادن است. معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران در حالی عدم واردات خودرو و ثبت سفارش را موکول به تشکیل کمیته خودرو وزارت صنایع کرده که صالحی نیا روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس از جلسه اخیر کارگروه واردات خودروی وزارت صنایع خبر داده و اعلام کرده که لیست تقاضاهای جدید واردات خودرو تصویب و به وزارت بازرگانی ارسال شده است.آنچه در گفته‌های صالحی نیا جلب توجه می‌کند زمان تشکیل کمیته فنی واردات خودرو در

وزارت صنایع می‌باشد.

وی عنوان کرده که آخرین جلسه کمیته فنی واردات خودرو سه هفته پیش تشکیل شد و با توجه به ضوابط تعیین شده برای واردات خودرو تعدادی از متقاضیان واجد شرایط، مجوز لازم را از سوی وزارت صنایع دریافت کردند. با توجه به گفته‌های دو مقام مسوول در دو وزارتخانه صنایع و بازرگانی این سوال مطرح است که با گذشت سه هفته از ارسال لیست تقاضاهای جدید واردات خودرو به وزارت بازرگانی چرا واردات همچنان متوقف است و سوال دیگر اینکه چرا وزارت بازرگانی در مورد لیست مذکور اظهار بی اطلاعی می‌کند.

محسن صالحی‌نیا همچنین در این گفت و گو عنوان کرده که توقفی از سوی وزارت صنایع در مورد ثبت سفارش واردات خودرو صورت نگرفته است و اخیرا تعدادی از متقاضیان واردات خودرو مجوزهای لازم را از وزارت صنایع و موسسه استاندارد دریافت کرده و برای انجام بقیه مراحل به وزارت بازرگانی معرفی شده‌اند.

دو روز پیش یک منبع آگاه در وزارت صنایع و معادن به خبرنگار ما گفته بود که از ابتدای مهرماه مجوز ثبت سفارش بیشتر به ماشین‌آلات راهسازی اختصاص یافته است. بنابراین می‌توان نتیجه‌گیری کرد که ثبت سفارش واردات خودرو متوقف نیست، اما هم اکنون تنها به ماشین‌آلات راهسازی مجوز می‌دهند.