گروه خودرو- در حالی که این روزها بحث‌هایی مبنی بر احتمال توقف تولید نیسان وانت زامیاد به دلیل عدم رعایت استانداردهای لازم مطرح است‌، قائم مقام تولید این شرکت خبر از مشخص شدن وضعیت کیفی این خودرو تا یک ماه دیگر داد. علی حداد در این زمینه گفت: در جدول رده‌بندی استانداردها، وانت نیسان در گروه «ان دو(N۲)» قرار می‌گیرد و به جز دو استاندارد «استحکام تکیه‌گاه کمربند» و «تداخل امواج رادیویی» که مراکز تست آن در کشور موجود نیست و دیگر اینکه نقش بسزایی در ایمنی سرنشینان این خودرو ندارد، سایر استانداردها را اخذ کرده است.

حداد یادآور شد: برای انجام این دو تست، سه دستگاه خودرو را به خارج از کشور ارسال کرده‌ایم و کمتر از یک ماه دیگر جواب این تست‌ها می‌آید و باید بگویم که به‌طور حتم این دو استاندارد را نیز کسب خواهیم کرد.

عضو هیات مدیره و قائم‌مقام تولید شرکت زامیاد از نصب ای.بی.اس روی وانت نیسان این شرکت در آبان ماه امسال خبر داد و گفت: نصب ایربگ(کیسه هوا) بر روی محصول وانت نیسان نیز در مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا در حال بررسی است و پس از بررسی و تست‌های نهایی شاهد تجهیز وانت نیسان به ایربگ خواهیم بود. وی همچنین تاکید کرد که با افزودن کیسه هوا به وانت نیسان‌، داشبورد آن تغییر خواهد کرد.

این گفته قائم مقام زامیاد در شرایطی است که ظاهرا مشتریان وانت نیسان‌، این خودرو را همین‌طور که هست دوست دارند و تغییرات هر چند جزئی با ذائقه مشتریان آن همخوانی ندارد. قائم مقام تامین، تولید و مهندسی شرکت زامیاد ادامه داد که براساس برنامه‌های توسعه‌ای که برای شرکت زامیاد تهیه و تدوین شده است، طی یک برنامه پنج ساله و تا سال ۱۳۹۵ تولیدات این شرکت خودروسازی به ۱۴۰ هزار دستگاه محصول خواهد رسید.وی از کاهش تولید وانت نیسان که هم‌اکنون سالانه حدود ۵۰ هزار دستگاه از این خودرو در زامیاد تولید می‌شود، خبر داد و گفت: در سال ۱۳۹۵ سالانه فقط ۱۰ هزار دستگاه از محصول فعلی وانت نیسان در زامیاد تولید و عرضه خواهد شد.

قائم مقام زامیاد با بیان اینکه وانت شوکا جایگزین وانت نیسان خواهد شد، گفت: تولید چند خودرو دیگر نیز در برنامه زامیاد قرار دارد که دو خودرو تک‌کابین سبک به همراه «وانت ZX معمولی دو کابین» از جمله این خودروها به شمار می‌روند.