مونا مشهدی رجبی

در فاصله روزهای دوم تا هفدهم‌اکتبر سال ۲۰۱۰ میلادی، شهر پاریس چهره‌ای تازه به خود می‌گیرد و انواع مدل‌های تازه و جدید خودرو در نمایشگاه امسال به نمایش در می‌آیند. طبق گزارش سایت نمایشگاه ۴۱ برند خودروسازی در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند و شمار مدل‌های خودرویی که در این نمایشگاه دیده می‌شود بیش از ۹۶ مدل خواهد بود. البته بخشی از نمایشگاه به عرضه قطعات تازه و مدرن خودرو اختصاص خواهد داشت که این بخش میزبان ۲۳ شرکت قطعه‌سازی است. به گفته کارشناسان بازار خودرو نمایشگاه امسال نقطه عطفی در صنعت خودروسازی است که نشان از گذر بازار خودرو به سمت خودروهای الکتریکی با ظاهری کاملا مدرن و متفاوت از خودروهای قدیمی‌ دارد. شرکت‌های خودروسازی فرانسه از این حادثه صنعتی بیشتر از دیگر شرکت‌ها استفاده خواهند کرد.

شرکت خودروسازی رنو که اولین شرکت فرانسوی تولیدکننده خودروهای الکتریکی خواهد بود اعلام کرده است خودروی تمام الکتریکی خود را در نیمه دوم سال ۲۰۱۰ میلادی به بازار مصرف عرضه می‌کند. این خودرو که در نمایشگاه امسال در معرض دید علاقه‌مندان قرار خواهد داشت یکی از برترین محصولات رنو است و انتظار می‌رود ظرف شش سال آینده سالانه ۲۰۰ هزار دستگاه از این خودرو در سراسر دنیا فروخته شود. از دیگر خودروهای تمام الکتریکی موجود در این نمایشگاه می‌توان به خودروی اسکوتر(scooter) تولید شرکت بی‌ام‌و آلمان و خودروی اسمارت (smart)تولید دایملر آلمان و خودروی کانسپت کویکری پاپ سیتی (quirky pop city ) تولید شرکت کیا اشاره کرد. شماری از خودروهای موجود در این نمایشگاه هم از نظر ظاهری و هم از نظر فنی متمایز از دیگر خودروها هستند و به همین دلیل در سایت نمایشگاه به عنوان برترین خودروهای امسال معرفی شده‌اند. اولین خودرو ی این فهرست خودروی کویکری پاپ سیتی تولید کیا است که دارای موتور الکتریکی است. این خودرو دارای تودوزی و شیشه‌های کناری بنفش رنگ است و همین مساله ظاهری متفاوت از خودروهای دیگر به تولید کیا داده است. این خودروی کوچک تنها ۱۰ فوت طول دارد و گنجایش دو نفر را دارد. شایان ذکر است شرکت کیا پیش از این هیچ اطلاعاتی در مورد خودروی مذکور ارائه نداده بود و نمایشگاه پاریس اولین محل برای عرضه این خودرو است. دومین خودروی این فهرست خودروی الکتریکی تاون پاد townpod تولید نیسان است که شرکت نیسان یک ماه قبل از نمایشگاه آن را معرفی کرده بود. این خودرو ظاهری شبیه ون دارد ولی کوچک‌تر از ون‌های موجود در خیابان‌ها است. این خودروی تمام الکتریکی با مشارکت شرکت نیسان و شریک دیرینه‌اش شرکت رنوی فرانسه تولید شده است. سومین خودروی برتر این نمایشگاه خودروی کانسپت جگوار اکس کا xk است. این خودرو ظاهری کاملا متفاوت از دیگر محصولات تولید شده توسط جگوار دارد و بسیار کلاسیک است.

این خودروی تمام‌الکتریکی ظاهری متناسب با سلیقه مصرف‌کنندگان اروپایی به خصوص انگلیس و فرانسه دارد. چهارمین خودروی این فهرست خودروی کانسپت تولید لامبورگینی است ولی نکته جالب این است که شرکت ایتالیایی لامبورگینی اعلام کرده است مدل کانسپت کاملا شبیه محصول نهایی نخواهد بود و تا دو سال آینده که این خودرو به بازار عرضه می‌شود ممکن است ظاهرش تغییر کرده باشد. گفته می‌شود شکل دماغه این خودرو کاملا متفاوت از دیگر محصولات لامبورگینی است و همین مساله توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است.

خودروی بعدی این فهرست خودروی دزیر dezir تولید شرکت رنو است که یک خودروی تمام الکتریکی است و درهای آن به سمت بالا باز می‌شود. این خودروی دو در دارای موتوری با ۱۴۸ اسب بخار قدرت است و می‌تواند از سرعت صفر تا ۶۰ مایل در ساعت را در عرض کمتر از ۵ ثانیه طی کند. حداکثر سرعت این خودرو برابر با ۱۱۲ مایل در ساعت است که برای یک خودروی اسپورت دو نفره سرعت مناسبی است. خودروی بعدی خودروی تمام الکتریکی اسمارت بی‌ام‌‌و است که خودروی دو نفره کوچک است. دیگر خودروی این فهرست خودروی رنجرور evoque است که در سال ۲۰۱۲ میلادی وارد بازارمصرف می‌شود. این خودروی لوکس و شاسی بلند ظاهری مشابه دیگر خودروهای شاسی بلند موجود در بازار دارد و تنها تفاوت آن در قدرت موتور و ویژگی‌های فنی خودرو است.

این خودرو می‌تواند به صورت سواری و شاسی بلند در اختیار مصرف‌کنندگان قرار داده شود.

خودروی هفتم این فهرست خودروی ایورا اس

evoraS تولید شرکت لوتوس است که خودروی لوکس و بسیار زیبایی است. این خودروی دو در دارای قدرت موتور ۳۴۵ اسب بخار و گنجایش موتوری معادل ۵/۳ لیتر است. این خودرو با سرعتی بیشتر از مدل‌های استاندارد حرکت می‌کند و به همین دلیل انتظار می‌رود تقاضا برای آن بیشتر از دیگر محصولات تولید این شرکت باشد. هشتمین خودروی این فهرست خودروی مدل سال ۲۰۱۱ کنتینانتال جی تی CONTINANTAL GT تولید شرکت بنتلی است که سال بعد در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد. قدرت موتور این خودرو ۵۶۷ اسب بخار است و گنجایش موتور آن ۶ لیتر اعلام شده است.

البته مدل‌های دیگری از این خودرو با گنجایش موتور کمتر به‌زودی به بازار عرضه خواهد شد. این خودرو بسیار لوکس است و برای مصرف‌کنندگان خاص عرضه خواهد شد. آخرین خودروی این فهرست خودروی اسپورت وی رونveyron ۱۶.۴ تولید شرکت بوگاتی است که خریداران برای استفاده از آن باید بیش از دو میلیون دلار هزینه کنند. این خودرو می‌تواند با سرعت بیش از ۲۸۶ مایل در ساعت حرکت کند و به همین دلیل طرفداران زیادی خواهد داشت. نمایشگاه خودروی پاریس در روزهای سی‌ام سپتامبر و اول اکتبر برای بازدید اهالی رسانه‌ها خواهد بود.