تولید وانت‌های بنزین‌سوز متوقف می‌شود

گروه خودرو- بالاخره زمان خداحافظی از وانت‌های پرمصرف بنزین سوز فرا رسید. هرچند براساس مصوبه نمایندگان ویژه ریاست‌جمهوری در ابتدا قرار بود تولید و فروش وانت‌های با مصرف بیش از ۱۰ لیتر (وانت‌های پرمصرف) در یکصد کیلومتر در سال جاری متوقف ‌شود، اما ... ابلاغ یکباره این مصوبه به خودروسازان موجب شد تا بسیاری از کارشناسان اجرای مصوبه مذکور را به دلیل کارشناسی نبودن آن در مدت زمان پیش‌بینی شده امکان پذیر ندانند.

اظهار نظر کارشناسان موجب شد تا با گذشت شش ماه از ابتدای سال جاری تولید و فروش وانت‌های پرمصرف متوقف نشود. ظاهرا مسوولان نیز به این نتیجه رسیده‌اند که اجرای این مصوبه امکان‌پذیر نخواهد بود؛ زیرا روی آوردن به تولید وانت‌های گازوئیل سوز در شرایط فعلی که توزیع گازوئیل استاندارد با مشکلاتی مواجه است به راحتی امکان‌پذیر نخواهد بود.

با این حال فرزاد نشان قائم‌مقام شرکت زامیاد روز گذشته و در نشست خبری از توقف تولید وانت‌های بنزین سوز پرمصرف این شرکت تا پایان سال جاری خبر داد تا به این طریق بتوان گفت بالاخره زمان خداحافظی از وانت‌های پرمصرف بنزین‌سوز فرا رسید.

ظاهرا وانت‌های پرمصرف بنزین سوز قرار است جای خود را به وانت‌های دیزلی بدهند تا به این طریق هدف توقف تولید وانت‌های پرمصرف محقق شود.

خداحافظی با بنزین‌سوزها

قائم‌مقام شرکت زامیاد در خصوص چگونگی خروج خودروهای بنزین سوز از خط تولید زامیاد می‌گوید: با توجه به برنامه ریزی صورت گرفته تا پایان امسال تولید کلیه وانت‌های بنزین سوز از چرخه محصولات شرکت زامیاد حذف می‌شود.

فرزاد نشان در ادامه افزود: در حال حاضر ۵۰ در صد از محصولات شرکت زامیاد دیزلی ،۴۰ درصد دوگانه سوز و ۱۰ درصد بنزین سوز است که با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این رقم در شش ماه دوم سال به ۶۰ درصد دیزل و ۴۰ درصد دوگانه‌سوز تغییر خواهد یافت.

قائم‌مقام شرکت زامیاد در حالی از اختصاص ۶۰ درصد تولیدات این شرکت به وانت‌های گازوئیل سوز خبر می‌دهد که شوکا وانت گازوئیل سوز این شرکت از زمان ورود به بازار نتوانسته توفیق چندانی به دست آورد. با این حال ظاهرا شرکت زامیاد سعی دارد تا با توقف تولید بنزین‌سوزها متقاضیان را به سمت دیزلی‌ها هدایت کند.

قائم‌مقام شرکت زامیاد در خصوص وضعیت بازار خودروهای دیزلی می‌گوید: از وضعیت شوکا در بازار رضایت نداریم؛ چرا که در حال حاضر تنها ۵ درصد بازار در اختیار دیزلی‌ها قرار دارد.

وی در ادامه می‌گوید: شرکت زامیاد در معرفی شوکا در بازار چندان موفق عمل نکرده و شاید مجبور شویم پروسه معرفی محصول را دوباره طی کنیم. از سوی دیگر گاهی اوقات به این فکر می‌کنم که اگر شوکا را با رنگ آبی وارد بازار کنیم موفق‌تر خواهیم بود.

نشان در ادامه در پاسخ به این پرسش که با توجه به ناموفق بودن شوکا در بازار تاکنون چه تعداد از این وانت تولید شده است می‌گوید: تاکنون حدود هفت هزار دستگاه انواع وانت دیزلی تولید شده که از مجموع خودروهای تولیدی حدود ۴ هزار و ۵۰۰ دستگاه وارد بازار شده است.

عدم عرضه گازوئیل استاندارد در جایگاه‌های سراسر کشور را می‌توان یکی از عمده مشکلات خودروسازان در تولید خودروهای گازوئیل سوز دانست مشکلی که طبق وعده داده شده از سوی مسوولان وزارت نفت قرار است از طریق واردات تامین شود ، اما اینکه حجم گازوئیل وارداتی تاچه میزان پاسخگوی نیاز بازار خواهد بود نامشخص است.

قائم مقام شرکت زامیاد در خصوص چگونگی تامین گازوئیل استاندارد می‌گوید: برای موتور دیزل و همچنین تامین سوخت آن حمایت‌های خوبی از طرف شرکت نفت و مدیریت حمل و نقل سوخت وجود دارد. موتور مورد استفاده در این وانت‌ها نیز با گازوئیل فعلی استاندارد یورو ۳ را پاس می‌کند.

دریافت مجوز مجدد برای نوسازی وانت‌های فرسوده

نشان همچنین در این نشست با اشاره به افزایش ۵ هزار دستگاه خودرو در طرح جایگزینی وانت‌های فرسوده گفت: براساس این طرح تسهیلات مالی ۱۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده از طریق بانک ملت و ۵ هزار دستگاه از طریق بانک ملی تامین خواهد شد که باتوجه به استقبال از این طرح مجوز نوسازی ۵ هزار دستگاه دیگر از ستاد نوسازی خودروهای فرسوده از طریق بانک ملت گرفته شده تا به این طریق در مجموع ۲۰ هزار دستگاه خودرو از سوی شرکت زامیاد در طرح جایگزینی وانت‌های فرسوده نوسازی ‌شود.

وی ضمن اشاره به آغاز مجدد ثبت‌نام در این طرح از دوشنبه گذشته، خاطرنشان کرد: تاکنون ۱۰ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو جهت دریافت تسهیلات هفت و نه میلیون تومانی از بانک ملت ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۵۰۰ دستگاه به عنوان ریزش در نظر گرفته شده بود که خوشبختانه با هماهنگی که با بانک ملت صورت گرفت این رقم از ۱۰ هزار دستگاه به ۱۵ هزار دستگاه افزایش یافت.

وی در پاسخ به این پرسش که مجموع خودروهای نوسازی شده چه تعداد بنزینی، دیزلی و دوگانه‌سوز خواهد بود، گفت: هنوز به مرحله انتخاب محصول نرسیده‌ایم به همین دلیل در حال حاضر نمی‌توان در این مورد آماری ارائه کرد.

ادغام خدمات پس از فروش زامیاد و گروه سایپا

قائم‌مقام زامیاد در ادامه این نشست همچنین از ادغام نمایندگی‌های زامیاد و گروه سایپا خبر داد و گفت: از اواخر مهرماه بحث ادغام نمایندگی‌های خدمات پس از فروش زامیاد و گروه سایپا نهایی خواهد شد.

نشان این اقدام را به منظور جلوگیری از موازی کاری و استفاده از ظرفیت‌های گروه عنوان کرد و افزود :با توجه به تاکید وزارت صنایع مبنی بر افزایش تعداد نمایندگی‌ها و از سویی وجود ظرفیت‌های خالی در برخی از نمایندگی‌های دو شرکت، تصمیم بر آن شد تا دو شرکت با ادغام این بخش‌ها از ظرفیت‌های یکدیگر استفاده کنند. وی گفت: در حال حاضر ۲۵۰ نمایندگی در سراسر کشور در حال فعالیت هستند که از این تعداد ۱۳۰ نمایندگی میان زامیاد و سایپا مشترک هستند و ۱۲۰ نمایندگی باقیمانده نیز به نمایندگی‌های سایپا اضافه شده و شبکه گسترده‌ای را در بر خواهند گرفت.

عدم افزایش قیمت وانت تا پایان امسال

نشان در ادامه با اشاره به اینکه از ابتدای سال‌جاری تاکنون محصولات زامیاد هیچ‌گونه افزایش قیمتی نداشته اند تصریح کرد: احتمالا تا پایان سال جاری هیچ‌گونه افزایش قیمتی نخواهیم داشت.

هرچند نشان از عدم افزایش قیمت از قیمت محصولات تجاری این شرکت خبر داد اما کمبود تجاری‌ها در بازار موجب شده تا بازار این خودروها افزایش ۲۵ درصدی قیمت را تجربه کند، با این حال نشان اجرای روش‌های متنوع فروش را روشی مناسب برای جلوگیری از افزایش قیمت دانسته و در این خصوص می‌گوید: تقریبا تمامی روش‌های فروش متداول در ایران از جمله فروش فوری، اعتباری، لیزینگی و تعهدی برای محصولات شرکت زامیاد در حال اجرا است اما تاکنون از فروش اعتباری و فوری استقبال بیشتری صورت گرفته است.

وی همچنین در خصوص کمبود عرضه خودروهای تجاری در بازار می‌گوید: در بهترین شرایط میزان فروش سالانه خودروهای سنگین ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه است، اما براساس برنامه‌ریزی شرکت این رقم تا پایان سال به ۵ هزار دستگاه در سال افزایش خواهد یافت.

وی همچنین به پیگیری جهت تولید یک مدل خودروی سنگین ۱۸ تن اشاره کرد و افزود: در خودروهای سنگین یک مدل

خودروی ۶ تن داریم که هدف‌گذاری شده یک مدل خودرو ۱۸ تن که شامل کشنده و کمپرسی می‌شود را با شرکت ایویکو تولید کنیم.

وی گفت: خودرو سنگین۱۸ تن بهترین مدل خودروی موجود جهت جایگزینی در طرح خروج خودروهای فرسوده است و با توجه به اینکه از محصولات به روز اروپا است به لحاظ قیمتی از قیمت مناسبی برخوردار است.

نصب abs تا پایان سال

قائم‌مقام زامیاد همچنین در پاسخ به این پرسش که محصولات زامیاد از چه زمانی به سیستم ترمز ضد قفل (abs) مجهز خواهند شد افزود: تا پایان سال کلیه محصولات شرکت زامیاد به ترمز ABS مجهز خواهند شد.

وی در خصوص زمان نصب ایربگ نیز اظهار داشت: در خصوص ترمز ضدقفل اقدامات مناسبی صورت گرفته اما در خصوص نصب ایربگ به تازگی شروع به کار کرده‌ایم.

طرح جایگزینی خودروهای فرسوده سنگین

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت زامیاد از برنامه این خودروساز برای حضور در طرح جایگزینی خودروهای سنگین خبر داد و گفت: با توجه به رنج تولیدات و برنامه‌های آتی زامیاد در حوزه تولید خودروهای سنگین و حمایت ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور به زودی شاهد اجرای طرح جایگزینی خودروهای فرسوده سنگین نیز خواهیم بود.

به گفته وی، هم‌اکنون برای جایگزینی پنج هزار دستگاه خودرو فرسوده سنگین وزارت نفت با این وزارتخانه به تفاهم و قرارداد رسیده‌ایم که در سال جاری یک هزار دستگاه از این محصولات جایگزین خواهد شد.