خبرگزاری فارس- قائم‌مقام مدیرعامل شرکت سایپا از برنامه‌ریزی انجام شده برای تحویل رسمی تیبا همزمان با سالروز تولد امام رضا (ع) در روز ۲۷ مهر ماه خبر داد. محمدسعید فلاحی اظهار داشت: محل برگزاری مراسم تحویل تیبا هنوز مشخص نشده و فقط هدفگذاری زمانی آن نهایی شده است.

وی با بیان اینکه همه مجوزهای لازم برای تولید تیبا از جمله مجوز موسسه استاندارد، سازمان حفاظت محیط‌زیست، بهینه‌سازی مصرف سوخت و همچنین مجوز شماره‌گذاری این خودرو دریافت شده است، افزود: کل تعهدات شرکت سایپا به خریداران تیبا طی سال جاری عملی خواهد شد.

وی در مورد تحویل تیبا به عنوان هدیه به دو بانوی محجبه کاراته کار ایرانی که در مسابقات جهانی توکیو بدون پوشش اسلامی حاضر به رقابت نشدند، نیز گفت: تعهد سایپا در قبال این دو نفر قبلا عملی شده و مبلغ این هدیه به آنها پرداخت شده است.

به گزارش فارس، تیبا به عنوان دومین خودرو ملی کشور بعد از سمند، اواخر آذر ۸۷ با حضور رییس‌جمهور رونمایی شد.

در آن زمان، رقابت ایران خودرو و سایپا برای تصاحب عنوان«تولیدکننده دومین خودرو ملی» در نهایت به رونمایی مینیاتور و منتفی شدن تولید رانای ۱۰ میلیون تومانی انجامید.

هم‌اکنون که پروژه تیبا به آغاز تحویل رسمی خود نزدیک می‌شود، تولید رانا نیز در هیات‌مدیره ایران خودرو به تصویب رسیده است.

پیش‌ثبت‌نام مینیاتور سال ۸۷ در دو مرحله با دریافت ۵ میلیون تومان از خریداران صورت گرفت و قرار شد بقیه مبلغ خودرو در زمان تحویل از متقاضیان دریافت شود، البته در آن زمان قیمت این خودرو هنوز مشخص نشده بود و فقط عنوان می‌شد که مینیاتور با قیمت زیر ۱۰ میلیون تومان عرضه خواهد شد. بعدها قیمت مدل پایه این خودرو ۹ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان مشخص شد.

تحویل تیبا در اواخر مهر ماه در حالی صورت می‌گیرد که در روز رونمایی این خودرو، مسوولان سایپا اعلام کردند با پیش فروش تیبا تا پایان سال ۸۷ امکان تولید و تحویل آن به خریداران تا پایان شهریور ۸۸ فراهم می‌‌شود.

در تولید خودرو کاملا ایرانی سایپا از ۱۲۲ سازنده داخلی استفاده شده و ۸۱۰ قطعه و مجموعه طراحی و تولید شده است.

راندمان موتور این خودرو حدود ۱۷ اسب بخار بیشتر از پراید است، حجم موتورش از پراید بیشتر است، ظاهر آن از پراید زیباتر و از مواد اولیه بهتری در ساخت قطعات داخلی اعم از صندلی و داشبورد استفاده شده است. در همین حال تجهیزات ایمنی این خودرو بیشتر از پراید بوده و دارای ترمز ABS است.