گروه خودرو- مرکز تست جاده‌ای کشور تا دو سال آینده راه‌اندازی خواهد شد.

امیرحسین قناتی، مدیرعامل شرکت بازرسی و کیفیت استاندارد ایران روز گذشته در حالی برای راه‌اندازی مرکز تست جاده‌ای کشور طی دو سال آینده ابراز امیدواری کرد که داشتن چنین مرکزی لازمه رشد صنعت خودروسازی است؛ لازمه‌ای که تاکنون کمتر به آن توجه شده است.

تاخیر صورت گرفته در راه‌اندازی چنین مرکزی در حالی است که بر اساس استراتژی توسعه صنعتی و آیین‌نامه ارتقای کیفیت خودروهای سبک، قطعه و مجموعه‌های مرتبط خودروسازان ملزم به طراحی و تولید خودرو روی پلت‌فرم‌های جدید شده‌اند الزامی که فراهم نبودن زیرساخت‌های اجرایی شدن آیین‌نامه‌های مذکور را در ‌هاله‌ای از ابهام قرار داده است. تاخیر صورت گرفته در حالی است که صنعت خودروسازی ما داعیه جهانی شدن را در سر می‌پروراند، اما از امکاناتی که لازمه جهانی شدن است بی‌بهره است. به گفته برخی کارشناسان، خودروساز جهانی شدن نیازمند داشتن شرایطی است که بهره‌مندی از یک زنجیره تامین قطعه قوی و دانش طراحی خودرو از ملزومات آن بوده و پس از رسیدن به طراحی، داشتن مرکزی برای تست خودرو الزامی است که کشور ما تاکنون از آن بی‌نصیب بوده است.

طرح تدوین مرکز تست جاده‌ای از حدود ۱۰ سال پیش در دستور کار سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، شرکت‌های خودروساز و بخش‌های مرتبط دیگر قرار گرفت پروژه‌ای نیز حدود ۵ سال پیش در این خصوص به منظور پیشبرد اجرای این طرح در نظر گرفته شد، اما نبود زمین مناسب و بودجه لازم برای تاسیس این مرکز موجب شد تا طرح راه‌اندازی مرکز تست جاده‌ای تاکنون اجرایی نشود، اما ظاهرا تدوین و اجرای استانداردهای جدید و اجرای آیین‌نامه‌هایی که در سال جاری به منظور ارتقای کمی و کیفی صنعت خودروسازی تدوین و ابلاغ شده موجب شده تا با گذشت نیم قرن از قدمت صنعت خودروسازی کشور مسوولان مجددا به فکر راه‌اندازی مرکزی برای تست جاده‌ای خودروهای تولیدی در کشور بیفتند، بطوریکه امیر حسین قناتی با اعلام خبر راه‌اندازی مرکز تست جاده‌ای در کشور گفت: انجام تست تصادفات یکی از وظایف خودروسازان است که باید در طراحی محصولات خود به آن توجه داشته باشند. نخستین مرکز آزمون جاده‌ای خودرو با هدف انجام ارزیابی استانداردسازی در صنعت خودرو ایجاد می‌شود که می‌تواند در ارتقای کیفیت خودروها موثر واقع شود. حال باید دید آیا این بار طرح کلید خورده و اجرایی خواهد شد.